czwartek, 10 kwietnia, 2025

W czasie świąt wydaliśmy 1,1 miliarda USD. Niestety, klienci zwrócą aż 30% zakupionych towarów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według raportu Salesforce w sezonie świątecznym w 2020 roku wartość sprzedaży w kanałach cyfrowych osiągnęła rekordowy poziom 1,1 miliarda USD w skali globalnej, co oznacza wzrost o 50% w porównaniu z ubiegłym rokiem

  • W okresie pięciu dni przed Bożym Narodzeniem wartość sprzedaży wzrosła o ok. 58% pomimo ustalenia przez sprzedawców wcześniejszych terminów, w których dokonają ostatniej wysyłki.
  • W skali globalnej spodziewany jest zwrot towarów nabytych drogą elektroniczną o wartości 330 mld USD, czyli ok. 30% dokonanych zakupów.

Firma Salesforce, globalny lider w dziedzinie systemów CRM, opublikowała raport dotyczący zakupów w okresie świątecznym w 2020 roku. Przedstawiono w nim dane i trendy odnotowane pod koniec ubiegłego roku i wpływające na zachowania konsumentów w roku 2021. Z danych zgromadzonych przez Salesforce wynika, że wydatki w kanałach cyfrowych wzrosły o 50% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku, mieliśmy zatem do czynienia z jednym z najbardziej udanych sezonów świątecznych w handlu elektronicznym. Klienci indywidualni z całego świata wydali łącznie 1,1 miliardaa USD, z czego 236 mld USD przypadło na Stany Zjednoczone. W roku 2019 wartości te wyniosły odpowiednio 723 mld USD i 165 mld USD.

Najważniejsze ustalenia raportu Salesforce dotyczącego sezonu zakupów świątecznych w 2020 roku:

Firma Salesforce zgromadziła informacje dotyczące ponad miliarda kupujących z ponad 40 krajów. Transakcje obsługiwane za pomocą rozwiązania Commerce Cloud objęły okres od 1 listopada do 31 grudnia 2020 roku. Oto niektóre spośród głównych obserwacji i trendów:

  • W handlu elektronicznym odnotowano duży wzrost sprzedaży pod koniec roku mimo wcześniejszego rozpoczęcia sezonu przedświątecznych zakupów. Mimo że sprzedawcy oferowali rabaty i promocje świąteczne już w październiku, większość transakcji w kanałach cyfrowych miała miejsce w tradycyjnym okresie zakupów. Łączna wartość sprzedaży na całym świecie w ciągu tzw. cyfrowego tygodnia wyniosła 270 mld USD. W ciągu dwóch pierwszych tygodni grudnia wskaźniki te wyniosły odpowiednio 181 mld USD i 39 mld USD.
  • Sprzedawcy, którzy zaoferowali możliwość odbioru towarów poza sklepem oraz inne opcje dostawy, odnotowali dwukrotnie większy wzrost sprzedaży niż pozostałe firmy. Ze względu na duże obciążenie systemów dostaw i fakt, że konsumenci zwracali szczególną uwagę na bezpieczeństwo, przedsiębiorstwa, które oferowały możliwość odbioru w sklepie, w punkcie poza sklepem lub z samochodu, uzyskały lepsze wyniki niż pozostałe firmy. Sprzedawcy detaliczni ze Stanów Zjednoczonych, którzy udostępniali takie opcje dostawy, zwiększyli przychody w kanałach cyfrowych o średnio 49% w porównaniu z ubiegłym rokiem, podczas gdy w pozostałych firmach wskaźnik ten wyniósł zaledwie 28%. Ponadto w okresie pięciu dni poprzedzających święta Bożego Narodzenia przedsiębiorstwa oferujące takie możliwości uzyskały wzrost przychodów cyfrowych o 54%, a pozostałe firmy jedynie o 34%.
  • Klienci często korzystali z usług finansowania zakupów. Ponieważ klienci byli zainteresowani możliwością zakupu kosztowniejszych prezentów w systemie ratalnym, popularność opcji „kup teraz, zapłać później” wzrosła o 109% w porównaniu z ubiegłym rokiem, a szczególnie zauważalne było to w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia.
  • Najbardziej popularne kategorie produktów to sprzęt sportowy i artykuły gospodarstwa domowego. Przychody ze sprzedaży sprzętu sportowego wzrosły o 108% w porównaniu z ubiegłym rokiem. W przypadku artykułów gospodarstwa domowego wskaźnik ten wyniósł 89%, a w przypadku artykułów spożywczych 80%. W ostatnim sezonie świątecznym najniższy wzrost odnotowano w segmencie odzieży sportowej i turystycznej (35%), obuwia (39%) i odzieży ogólnego przeznaczenia (40%).
  • Sprzedawcy przygotowują się do „apokalipsy zwrotów”. Na całym świecie można spodziewać się zwrotów towarów o wartości przekraczającej 330 mld USD, czyli mniej więcej 30% wartości wszystkich zakupionych towarów. To również efekt wzrostu obrotów w handlu elektronicznym w okresie świątecznym.

„Okres przedświąteczny w roku 2020 stał pod znakiem pandemii. Zmusiło to sprzedawców i producentów do szybkiego wdrażania innowacyjnych rozwiązań i wprowadzania usług takich jak odbiór poza sklepem czy dostęp do wirtualnego doradcy, a także do skoncentrowania się na mediach społecznościowych, komunikacji i transmisji na żywo w celu dotarcia do kupujących w nowy sposób” — powiedział Rob Garf, wiceprezes ds. strategii branżowej w sektorze handlu detalicznego w firmie Salesforce. „Spodziewamy się, że takie nowe rozwiązania będą nadal stosowane w roku 2021, a strategie przyjęte w okresie zakupów świątecznych staną się nowym standardem, oczekiwanym przez klientów od ich ulubionych sklepów i marek”.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Polski rynek centrów handlowych kwitnie: przybyło 510 tys. mkw. w rok, najwięcej od dekady

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Od Amazon do Visa – jak zmienia się krajobraz sponsorów Formuły 1

Wczoraj Nvidia zaprezentowała wyniki za 4. kwartał. Firma zanotowała...

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Medical Inventi zdobywa ochronę znaku towarowego FlexiOss® w USA

Biotechnologiczna spółka Medical Inventi otrzymała od Urzędu Patentowego i...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie