HANDELE-COMMERCEKonsument 50+ a technologie w branży kurierskiej

Konsument 50+ a technologie w branży kurierskiej

Konsument 50+ a technologie w branży kurierskiej

Pokolenie 50+ staje się coraz bardziej aktywne w sieci. Jak wynika z badania CBOS[1], w 2020 roku użytkownicy internetu stanowili ponad połowę wśród respondentów w wieku 55-64 lat. Z kolei offline pozostaje dwie trzecie ankietowanych mających od 65 do 74 lat i dziewięciu na dziesięciu najstarszych badanych (75+). Szczególnie teraz, gdy różne instytucje, placówki, biura obsługi czy sklepy przenoszą swoją działalność do sieci, seniorzy muszą sprostać wyzwaniom postępującej cyfryzacji i zmianom technologicznym. Jednym ze stosunkowo nowych trendów jest wysyłka paczek i ich odbiór w punktach lub automatach paczkowych. Jak odnaleźć się w gąszczu nowoczesnych technologii i aplikacji wspomagających proces zamawiania i odbioru przesyłek oraz jak ustrzec się przed nadużyciami wyjaśniają eksperci Sendit Sp. z o.o. – brokera usług kurierskich.

Bezkontaktowy odbiór

Zmiana zachowań konsumenckich, ograniczanie kontaktu z przypadkowymi osobami a w końcu – wygoda i oszczędność czasu sprawiły, że coraz chętniej korzystamy z usługi nadawania i odbioru przesyłek w punktach typu Żabka, Kolporter, kiosk RUCH lub automatach paczkowych. W trakcie pandemii COVID-19 na popularności zyskały także nadania i odbiory bezkontaktowe – w praktyce oznacza to wzmożoną intensywność i częstotliwość korzystania z aplikacji mobilnych, gotowych formularzy online czy QR kodów, które umożliwiają np. odbiór paczki zamówionej w e-sklepie czy wysłanej przez najbliższych.

Zdajemy sobie sprawę, że wiedza to jedno z najpotężniejszych narzędzi, dlatego na bieżąco staramy się edukować rynek i konsumentów. Zarówno na stronie Sendit.pl jak i na blogu dzielimy się poradami, informacjami i instrukcjami, które w prosty sposób tłumaczą niekiedy zawiłe mechanizmy zamówień, mówimy o tym, jak nadawać i pakować towary do wysyłki, a czego lepiej nie wysyłać kurierem. Jako największy w kraju broker usług kurierskich, mamy bogatą ofertę od różnych przewoźników a proces zamówienia jest zunifikowany. Uproszczenie procesów to ukłon w stronę tych, którym zależy na czasie, możliwości wyboru spośród ofert takich firm jak DPD, FedEx, InPost, Poczta Polska, UPS oraz tych, którzy chętnie skorzystają z prostych, intuicyjnych rozwiązań – komentuje Magda Nojszewska, Dyrektor E-commerce i Marketingu w Sendit Sp. z o.o.

Pakowanie, zamawianie, wysyłanie

W obecnych czasach, kiedy świadomie ograniczamy kontakt z innymi osobami, również z rodziną i przyjaciółmi, wysłanie paczki może być jednym ze sposobów na wyrażenie naszego zaangażowania, troski i pamięci o najbliższych. By uniknąć niepotrzebnego stresu i niedogodności związanych z ewentualną reklamacją, warto pamiętać o kilku podstawowych kwestiach:

  • Przed wysyłką należy zapoznać się z regulaminem konkretnego przewoźnika i zwrócić uwagę przede wszystkim na wykaz produktów zakazanych, np. produkty nietrwałe, szybko psujące się – w tym żywność.
  • Pudełko powinno zostać dobrane właściwie do gabarytów przesyłki a pozostała przestrzeń
    – wypełniona, np. specjalnymi wypełniaczami, folią bąbelkową, starymi gazetami czy ubraniami.
  • Paczka powinna być właściwie zapakowana, zaadresowana i zabezpieczona.
  • Paczka nie powinna przekroczyć deklarowanej w zamówieniu wagi, inaczej możemy liczyć się
    z dopłatą.

Większość systemów oferuje usługę śledzenia paczki – zarówno jeśli zamawiamy coś przez internet z dostawą do domu lub do wybranego punktu czy maszyny paczkowej, ale też, kiedy wysyłka odbywa się pomiędzy konsumentami. Jeśli zależy nam na czasie realizacji, warto wybrać dostawę do punktu lub automatu, np. dostawa do paczkomatów InPost nie powinna zająć więcej niż 2 dni robocze. Inaczej jest w przypadku doręczenia przez kuriera pod wskazany adres – tu realizacja, szczególnie w okresach tzw. „szczytu paczkowego” może się wydłużyć.

Bezprawne wymuszenia

Internetowi naciągacze często korzystają z niewiedzy i braku doświadczenia e-konsumentów. Nadużycia dotykają wszystkich, natomiast osoby ze w starszej grupy wiekowej – ze względu nieświadomość istnienia zagrożenia – częściej padają ofiarami Dlatego szczególnie seniorzy powinni zwrócić uwagę na przychodzące wiadomości SMS czy maile, które wyglądają jakby zostały wysłane przez danego przewoźnika,
a w rzeczywistości zawierają fałszywe, niebezpieczne linki i są próbą wyłudzenia dodatkowej zapłaty. Mogą być to komunikaty dotyczące np. dezynfekcji przesyłki, ponownego doręczenia pod wskazanych adres, prośby o dokonanie wpłat lub podanie danych osobowych w zamian za dostarczenie paczki.

Zbliżający się Dzień Babci i Dziadka to dobry moment, by ostrzec seniorów przed potencjalnymi zagrożeniami związanymi nie tylko z wymuszeniami, ale też np. atakami hakerskimi czy zakupami w sieci. Korzystając z naszych rozwiązań bądź zamawiając usługę bezpośrednio u przewoźnika, mamy pewność, że zarówno proces zamówienia, jak i transakcja będą bezpieczne – komentuje Krzysztof Czarny, Szef Biura Współpracy z Klientem w Sendit Sp. z o.o.

[1] CBOS, Korzystanie z internetu, lipiec 2020:  https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_085_20.PDF

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...