sobota, 19 kwietnia, 2025

Wyniki Mercedes-Benz za 2022 rok

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
  • Wzrost rentowności: znaczący wzrost zysku operacyjnego EBIT koncernu o 28%, do 20,5 mld euro (2021: 16,0 mld euro), wzrost obrotu o 12% – do 150 mld euro (2021: 133,9 mld euro).
  • Odporny model biznesowy: skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) w segmencie Mercedes-Benz Cars sięga 14,6% (2021: 13,1%), a w segmencie Mercedes-Benz Vans 11,2% (2021: 8,3%), skorygowana rentowność kapitału własnego (RoE) Mercedes-Benz Mobility kształtuje się na poziomie 16,8% (2021: 22,0%) – pomimo wyzwań makroekonomicznych.
  • Kontynuacja transformacji: zapowiedź globalnej sieci ładowania, reorganizacja sieci produkcyjnej odpowiednio do skali produkcji pojazdów elektrycznych, dopuszczenie poziomu 3 zautomatyzowanej jazdy w Nevadzie, nawiązanie nowych partnerstw w celu pozyskiwania surowców i półprzewodników.
  • Wzrost dywidendy: propozycja 5,20 euro (2021: 5,00 euro).
  • Wykup akcji własnych: akcje o wartości do 4 mld euro zostaną wykupione w ciągu 2 lat.
  • Perspektywa na rok 2023: oczekiwany obrót koncernu na poziomie roku ubiegłego, EBIT nieco poniżej roku 2022, wolne przepływy pieniężne (free cash flow; działalność przemysłowa) na poziomie roku ubiegłego, skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) Mercedes-Benz Cars w całym roku 2023 na poziomie od 12% do 14%, Mercedes-Benz Vans od 9% do 11% oraz skorygowana rentowność kapitału własnego (RoE) Mercedes-Benz Mobility na poziomie od 12% do 14%.

W minionym roku gospodarczym spółka Mercedes‑Benz Group AG (skrót giełdowy: MBG) w większym stopniu koncentrowała się na luksusowych samochodach osobowych i samochodach dostawczych klasy premium. W ten sposób, także dzięki konsekwentnemu utrzymywaniu dyscypliny kosztów, możliwe było zwiększenie obrotu o 12%, do 150,0 mld euro (2021: 133,9 mld euro), a koncernowego zysku operacyjnego EBIT o 28% – do 20,5 mld euro (2021: 16,0 mld euro).

W pierwszym roku po wydzieleniu Daimler Truck koncern Mercedes-Benz Group kontynuował transformację pośród wyzwań geopolitycznych i makroekonomicznych. Znakomite wyniki potwierdzają poprawę rentowności, pomimo że pandemia COVID 19 i utrudnienia w łańcuchu dostaw półprzewodników, a także skutki wojny prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie, nadal negatywnie wpływały na działalność biznesową.

Przekształciliśmy Mercedes-Benz w bardziej dochodową firmę. Kluczowe znaczenie mają koncentracja na pożądanych produktach oraz zdyscyplinowane zarządzanie marżą i kosztami. Choć nie możemy kontrolować wydarzeń makroekonomicznych i geopolitycznych, to jednak rok gospodarczy 2022 dowodzi, że obrany przez

nas strategiczny kierunek jest właściwy. Nasz zespół nie tylko osiągnął dobre wyniki finansowe, lecz także wzmocnił naszą dynamikę jako lidera technologicznego w dziedzinie elektrycznej i zautomatyzowanej jazdy. Kolejny rozdział naszej transformacji zaprezentujemy podczas konferencji Mercedes-Benz Strategy Update, która odbędzie się 22 lutego w Kalifornii. Skupi się ona na naszym własnym systemie operacyjnym „MB.OS”.

Ola Kaellenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

 

Mercedes-Benz Group* 4 kw. 2022 r. 4 kw. 2021 r. Zmiana 22/21  Rok

2022

Rok

 2021

Zmiana 22/21 
Obrót** 41 003 35 240 +16% 150 017  133 893  +12%
EBIT** 5 411 4 115 +31% 20 458  16 028  +28%
EBIT, skoryg.** 5 071 5 044 +1% 20 655 17 158 +20%
Zysk netto koncernu** 4027 2477 +63% 14 809 11 050 +34%
Free cash flow (działalność przemysłowa)** 2479 1421 +74% 8128 7880 +3%
Free cash flow (działalność przemysłowa), skoryg.** 2706 1615 +68% 9294 10 125 -8%
Zysk na akcję (EPS), w euro 3,72 2,24 +66% 13,55 10,00 +35%
* z działalności kontynuowanej

** w mln euro

 

 

Przyspieszenie transformacji

Mercedes-Benz rozszerzył swoją ofertę pojazdów z napędem akumulatorowo-elektrycznym do dziewięciu samochodów osobowych i czterech dostawczych, w tym nowego SUV-a EQS i nowego SUV-a EQE, a także zaprezentowanego niedawno nowego eSprintera. Na potrzeby zwiększenia skali produkcji bezemisyjnych samochodów osobowych i dostawczych dokonano reorganizacji sieci produkcyjnej Mercedes-Benz i zawarto nowe umowy z dostawcami. Mercedes-Benz będzie zaopatrywać się w ogniwa akumulatorowe z nowej fabryki Contemporary Amperex Technology Co, Limited (CATL) budowanej w Debreczynie na Węgrzech. Z kanadyjsko-niemieckim start-upem Rock Tech Lithium Inc. podpisano roczną umowę na dostawy średnio 10 tys. ton wodorotlenku litu. Ponadto Mercedes-Benz ogłosił szeroko zakrojone plany uruchomienia w Ameryce Północnej, Europie, Chinach i na innych kluczowych rynkach globalnej sieci ładowania akumulatorów z dużą mocą.

Inwestycje, wolne przepływy pieniężne i płynność finansowa

W roku gospodarczym 2022 wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej wzrosły do 8,1 mld euro (2021: 7,9 mld euro). Płynność netto działalności przemysłowej wzrosła do 26,6 mld euro (na koniec 2021: 21,0 mld euro). Wartość inwestycji koncernu w środki trwałe wyniosła w całym roku 3,5 mld euro (2021: 4,6 mld euro*). Wydatki na badania i rozwój wyniosły 8,5 mld euro (2021: 9,1 mld euro*).

*W roku 2021 liczba ta obejmowała segment pojazdów użytkowych Daimler do momentu jego odłączenia i wydzielenia.

Wyniki dywizji

W trudnym otoczeniu makroekonomicznym sprzedaż Mercedes-Benz Cars wyniosła 2 040 719 pojazdów (+5%). W zgodzie ze swoją strategią ukierunkowaną na pojazdy elektryczne, Mercedes-Benz odnotował solidną sprzedaż pojazdów akumulatorowo-elektrycznych w liczbie 149 227 sztuk wraz ze smartem (+67%). W segmencie top-end sprzedaż wzrosła o 8% – napędzana sprzedażą Klasy S (+6%) i jej w pełni elektrycznej wersji EQS z liczbą ponad 23 400 sprzedanych pojazdów. Czwarty kwartał był najlepszym kwartałem sprzedaży tego w pełni elektrycznego modelu flagowego. Także Mercedes-Maybach odnotował nowy rekordowy rok ze wzrostem sprzedaży o 41%. Dobra sprzedaż Klasy C, najlepiej sprzedającego się GLC oraz nowego EQE przełożyła się na 9-procentowy wzrost sprzedaży w segmencie Core. Skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) Mercedes-Benz Cars w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku wzrosła z 13,1% do 14,6%.

W czwartym kwartale świadoma decyzja firmy o realizacji płatności na rzecz wybranych dostawców oraz efekt premii inflacyjnej dla uprawnionych pracowników w Niemczech wpłynęły na niewielkie utrudnienia i skorygowaną rentowność sprzedaży na wciąż wysokim poziomie 13,4%.

Mercedes-Benz Cars 4 kw. 2022 r. 4 kw. 2021 r. Zmiana 22/21  Rok

2022

Rok

2021

Zmiana 22/21 
Sprzedaż, w szt. pojazdów 536 181 500 421 +7% 2 040 719 1 943 930 +5%
– w tym xEV 111 046 89 161 +25% 333 490 271 847 +23%
– w tym BEV 53 539 31 676 +69% 149 227 89 571 +67%
Obrót* 30 557 25 380 +20% 111 601 96 712 +15%
EBIT* 4243 3838 +11% 16 340 12 487 +31%
EBIT, skoryg.* 4088 3988 +3% 16 245 12 689  +28%
Rentowność sprzedaży (RoS), w % 13,9 15,1 -1,2 pkt proc. 14,6 12,9 +1,7 pkt proc.
Rentowność sprzedaży (RoS), skoryg., w % 13,4 15,7 -2,3 pkt proc. 14,6 13,1 +1,5 pkt proc.
CFBIT* 3104 1533 +102% 10 718 9344 +15%
CFBIT, skoryg.* 3233 1646 +96% 11 413 10 714 +7%
Wskaźnik cyklu konwersji gotówki, skoryg. 0,8 0,4  0,7 0,8
* w mln euro  

 

W segmencie Mercedes-Benz Vans całoroczna sprzedaż jednostkowa na całym świecie wyniosła 415 344 pojazdów (+8%) – dzięki szerokiej ofercie produktowej samochodów dostawczych do użytku biznesowego i prywatnego oraz pomimo trwających globalnych utrudnień w zakresie dostaw części i logistyki. W roku sprawozdawczym liczba sprzedanych elektrycznych samochodów dostawczych (eVan) wyniosła 15 000 sztuk (+15%), z czego około dwie trzecie stanowiły elektryczne samochody dostawcze do użytku komercyjnego. Skorygowany wskaźnik rentowności sprzedaży (RoS) segmentu Mercedes-Benz Vans wzrósł do 11,2% (2021: 8,3%). W roku 2022 zaprezentowano także w pełni elektryczne małe samochody dostawcze eCitan i EQT [zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym (WLTP): 18,99 kWh/100 km; emisja CO2 (WLTP): 0 g/km]. Przed kilkoma dniami swoją premierę miał nowy eSprinter.

Mercedes-Benz Vans 4 kw. 2022 r. 4 kw. 2021 r. Zmiana 22/21  Rok

2022

Rok

2021

Zmiana 22/21 
Sprzedaż, w szt. pojazdów 122 733 111 499 +10% 415 344 386 239 +8%
Obrót* 5114 4122 +24% 17 217 14 735 +17%
EBIT* 670 256 +162% 1897 1143 +66%
EBIT, skoryg.* 501 294 +70% 1927 1229 +57%
Rentowność sprzedaży (RoS), w % 13,1 6,2 +6,9 pkt proc. 11,0 7,8 +3,2 pkt proc.
Rentowność sprzedaży (RoS), skoryg., w % 9,8 7,1 +2,7 pkt proc. 11,2 8,3 +2,9 pkt proc.
CFBIT* 665 519 +28% 1731 826 +110%
CFBIT, skoryg.* 740 592 +25% 2039 1581 +29%
Wskaźnik cyklu konwersji gotówki, skoryg. 1,5 2,0 1,1 1,3
* w mln euro    

Mercedes-Benz Mobility odnotował spadek wartości nowych transakcji do 58,0 mld euro (2021: 63,6 mld euro). Należy jednak zwrócić uwagę, że w roku 2021, do momentu wydzielenia segmentu pojazdów użytkowych, nowe transakcje obejmowały jeszcze transakcje działu Trucks & Buses. Na koniec 2022 r. wolumen umów osiągnął wartość 132,4 mld euro, czyli poziom analogiczny do końca poprzedniego roku. (2021: 133,7 mld euro). W porównaniu z rokiem poprzednim znacząco zrósł wolumen umów na kredytowanie i leasingowane pojazdów akumulatorowo-elektrycznych i hybrydowych. W roku 2022 skorygowany wskaźnik EBIT obniżył się do 2,4 mld euro (2021: 3,4 mld euro), głównie z powodu wzrostu kosztów ryzyka kredytowego na skutek pogorszenia perspektywy makroekonomicznej oraz wyższych kosztów refinansowania, a także mniejszego wolumenu po wydzieleniu się Daimler Truck. W efekcie skorygowana rentowność kapitału własnego (RoE) na poziomie 16,8% była niższa niż w roku poprzednim (2021: 22,0%).

 

Mercedes-Benz Mobility 4 kw. 2022 r. 4 kw. 2021 r. Zmiana 22/21 Rok

2022

Rok

2021

Zmiana 22/21 
Obrót* 6858 7246 -5% 26 954 27 941 -4%
Sprzedaż nowych produktów* 15 121 15 043 +1% 58 031 63 631 -9%
Wartość kontraktów (31.12)* 132 379 133 687 -1% 132 379 133 687 -1%
EBIT* 494 882 -44% 2428 3493 -30%
EBIT, skoryg.* 494 885 -44% 2428 3449 -30%
Rentowność kapitału własnego (RoE), w % 14,0 21,6 -7,6 pkt proc. 16,8 22,3 -5,5 pkt proc.
Rentowność kapitału własnego (RoE), skoryg., w % 14,0 21,7 -7,7 pkt proc. 16,8 22,0 -5,2 pkt proc.
* w mln euro  

 

Dywidenda i wykup akcji własnych

Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponują Walnemu Zgromadzeniu w dniu 3 maja 2023 r. dywidendę w wysokości 5,20 euro na akcję (2021: 5,00 euro). Całkowita kwota wypłaty za rok 2022 odpowiadałaby wtedy sumie 5,6 mld euro (2021: 5,35 mld euro).

Firma ogłosiła zamiar wykupu za pośrednictwem giełdy własnych akcji o wartości maksymalnie 4 mld euro (z wyłączeniem kosztów ubocznych) w okresie do dwóch lat. Celem jest optymalizacja struktury kapitału i wygenerowanie wartości dla akcjonariuszy. Wykupione akcje zostaną następnie anulowane. Bardzo dobre wyniki operacyjne oraz utrzymująca się wysoka zdolność do generowania środków pieniężnych umożliwiają rozpoczęcie programu w marcu 2023 roku. Wykup zostanie sfinansowany przez Mercedes-Benz z oczekiwanej w przyszłości nadwyżki wolnych przepływów pieniężnych i jest w pełni zgodny z priorytetami strategicznymi firmy oraz jej polityką w zakresie dywidendy. Mercedes-Benz nadal koncentruje się na silnym ratingu inwestycyjnym i dąży do uzyskania oceny ratingowej A od głównych agencji. Kolejne szczegółowe informacje na temat programu wykupu akcji własnych zostaną ogłoszone oddzielnie przed jego rozpoczęciem.

Perspektywa

Gospodarka światowa zmaga się z wyjątkową niepewnością związaną z wydarzeniami geopolitycznymi i makroekonomicznymi, takimi jak wojna na Ukrainie, trendy w wymianie handlowej pomiędzy Chinami, Unią Europejską i Stanami Zjednoczonymi oraz dalszy przebieg pandemii COVID 19. Mogą one wywierać wpływ na łańcuchy dostaw oraz kształtowanie się cen surowców i energii. Na pogorszenie perspektyw wpływa ponadto utrzymująca się presja inflacyjna na konsumentów i przedsiębiorstwa oraz związane z nią podwyżki stóp procentowych ze strony banków centralnych, a także silniejsze spowolnienie wzrostu gospodarczego. Globalny niedobór półprzewodników ulega poprawie, choć nadal pozostają pojedyncze trudności, które mogą prowadzić do ograniczeń w dostawach.

Popyt zagregowany: W Europie poziom nowych zamówień jest bardziej umiarkowany, jednakże portfel zamówień wzmacnia sprzedaż w pierwszej połowie roku. W Stanach Zjednoczonych utrzymuje się popyt na dobrym poziomie. W Chinach skutki COVID 19 w czwartym kwartale wpływają również na nastroje w pierwszym kwartale. Jednak pierwsze sygnały wskazują na powrót dynamiki po chińskim Nowym Roku.

Prognoza sprzedaży: Według ostrożnych prognoz firma spodziewa się sprzedaży jednostkowej w segmencie Mercedes-Benz Cars na poziomie poprzedniego roku. Ogólnie oczekuje się lekkiego wzrostu sprzedaży pojazdów z segmentu top-end – dzięki nowemu SUV-owi EQS i innym przygotowywanym produktom, takim jak Mercedes-Maybach EQS SUV. Oczekiwany jest mniej więcej dwukrotny wzrost sprzedaży pojazdów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV). Firma spodziewa się skorygowanego wskaźnika rentowności sprzedaży (RoS) w przedziale od 12% do 14%. Założono lekki wzrost cen netto, kompensujący wzrost kosztów związanych z inflacją, przerwy w łańcuchach dostaw oraz wzrosty cen surowców. W segmencie pojazdów używanych spodziewany jest wynik handlowy nieznacznie niższy w stosunku do 2022 roku. Przewiduje się, że nakłady na badania i rozwój będą nieco wyższe niż w roku ubiegłym. Wartość inwestycji w środki trwałe powinna znacznie przekroczyć poziom ubiegłoroczny, głównie za sprawą platformy MMA.

Według przewidywań całkowita sprzedaż Mercedes-Benz Vans pozostanie na stabilnym poziomie, a skorygowana rentowność sprzedaży ukształtuje się w przedziale od 9% do 11%. Zakłada się stabilny wzrost cen netto, kompensujący wzrost kosztów związanych z inflacją, przerwy w łańcuchach dostaw oraz wzrosty cen surowców. Planowane inwestycje w środki trwałe oraz wydatki na badania i rozwój znacznie przekroczą poziom z poprzedniego roku ze względu na nakłady związane z przyszłą całkowicie elektryczną platformą VAN.EA.

Wolumen portfela Mercedes-Benz Mobility nieznacznie się zmniejsza. Skorygowany wskaźnik rentowności kapitału własnego na 2023 rok szacuje się w przedziale od 12% do 14%. Obejmuje to wydatki operacyjne (OpEx) związane z niedawno zapowiedzianą siecią ładowania.

Mercedes-Benz Group spodziewa się, że w 2023 roku obrót grupy utrzyma się na poziomie z poprzedniego roku. W nadal trudnym otoczeniu rynkowym w oparciu o rozwój segmentów koncern spodziewa się, że wskaźnik EBIT będzie nieco niższy od poziomu z poprzedniego roku. Jeśli chodzi o wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej, Mercedes-Benz Group zakłada, że w 2023 roku utrzymają się one na poziomie roku poprzedniego. Spodziewane są wyższe niż w ubiegłym roku płatności podatkowe.

Mercedes-Benz Group oczekuje, że w 2023 roku średnia emisja CO2 floty nowych samochodów osobowych w Europie (Unia Europejska, Norwegia i Islandia) będzie znacznie niższa w porównaniu z rokiem poprzednim. Biorąc pod uwagę dalszą rozbudowę floty pojazdów elektrycznych, można założyć, że wymagania dotyczące emisji CO2 w Europie zostaną spełnione również w 2023 roku.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

BioFund zwiększa finansowanie Medicalgorithmics – więcej środków na rozwój algorytmów i globalną ekspansję

W związku ze znacząco zwiększonym zainteresowaniem klientów autorskimi rozwiązaniami...

Selena podwaja zysk brutto mimo trudnej sytuacji w budownictwie

Selena, globalny lider i dystrybutor produktów chemii budowlanej oraz...

Creotech Instruments wydziela segment kwantowy. Powstanie nowa spółka giełdowa

Creotech Instruments S.A., notowany na GPW największy polski producent...

Start budowy City Point Okęcie. Welcome Airport Services zajmie cały obiekt

Podczas uroczystej ceremonii wmurowania kamienia węgielnego w City Point...

Nowa strategia Highlander Enterprise: kosmetyki, odzież UV i grafen

Highlander Enterprise S.A. (wcześniej Advanced Graphene Products S.A.) przyjął...

Podobne tematy

Używane auta w Polsce: coraz starsze, częściej uszkodzone i coraz częściej hybrydowe

Według danych CARFAX za pierwszy kwartał 2025 r. statystyczne...

Większość używanych aut hybrydowych w Polsce ma ponad 3 lata, prawie co 2. to Toyota

Statystyczne używane auto z napędem hybrydowym w Polsce ma...

Od Amazon do Visa – jak zmienia się krajobraz sponsorów Formuły 1

Wczoraj Nvidia zaprezentowała wyniki za 4. kwartał. Firma zanotowała...

Norwegia kluczowa dla ORLEN – wzrost produkcji gazu o 45%

W 2024 roku łączna produkcja gazu ziemnego Grupy ORLEN...

Nowe możliwości odliczeń dla firm: ulga B+R 2024/2025

Firmy, które prowadzą działalność badawczo-rozwojową, mogą odliczyć nawet do...

Europa musi przygotować się na rosnącą falę cyberataków. Polska na czele stawki

Europa staje w obliczu rosnącego zagrożenia cybernetycznego. W 2024...

Mercedes-Benz umacnia pozycję lidera na polskim rynku samochodów premium

W 2024 roku Mercedes-Benz odnotował wzrost liczby rejestracji nowych...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie