piątek, 11 kwietnia, 2025

Dla 6 na 10 Polaków największym wyzwaniem przy zakupie auta są zbyt wysokie ceny

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
  • Zakup i eksploatacja samochodu w dzisiejszych czasach wiążą się z wieloma kosztami, niejednokrotnie bardzo wysokimi. Jak wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Polak w drodze po auto” dla 61 proc. Polaków największym wyzwaniem podczas kupna auta jest Z kolei 42 proc. wskazuje na rosnące koszty jego utrzymania.
  • W obliczu tych wydatków, ponad jedna trzecia Polaków szuka tańszych opcji serwisowych i ubezpieczenia. Dla 19 proc. skutecznym sposobem jest zmniejszanie częstotliwości jazdy.

W obecnych realiach rynek samochodowy zmienia się dynamicznie, a potencjalni kupujący napotykają na różnorodne przeszkody. Jednym z głównych wyzwań jest wzrost cen nowych i używanych pojazdów, który spowodowany jest inflacją, problemami z dostawami części oraz rosnącym popytem na konkretne modele. Problemy te dotykają także osoby, które już posiadają swoje auto. Według raportu „Polak w drodze po auto” zbyt duży koszt zakupu samochodu jest wyzwaniem dla wszystkich. Na drugim (42 proc.) miejscu znajdują się wydatki związane z utrzymaniem pojazdu. Z kolei 31 proc. Polaków wskazuje na trudności w znalezieniu używanego środka transportu w dobrym stanie. Kolejnym problemem są wysokie koszty finansowania. Wskazuje na to już 24 proc. Polaków.

Posiadanie samochodu to duża wygoda, ale także długoterminowy wydatek, który w obecnej sytuacji gospodarczej rośnie. W naszym badaniu respondenci wskazali największe wyzwania związane z zakupem auta, jednak w zależności od wieku czy płci są one różne. Dla aż 81 proc. seniorów najbardziej palącym problemem są zbyt wysokie ceny pojazdów. Z kolei dla 50 proc. osób w wieku 18-29 lat jest to znalezienie używanego środka transportu w dobrym stanie. Dla tej grupy może być to szczególnie ważne, ponieważ rozpoczynają oni swoją karierę zawodową i nie zawsze dysponują wysokimi oszczędnościami. Różnice dostrzegamy także między kobietami a mężczyznami. Panie znacznie częściej (48 proc.) odczuwają wysokie koszty utrzymania pojazdu niż panowie (37 proc.) – mówi Anna Fidowicz, Starszy menadżer ds. produktów z Santander Consumer Multirent.

Sposoby na oszczędzanie

W obliczu rosnących kosztów wiele osób szuka sposobów, aby zaoszczędzić. Jak podaje raport Santander Consumer Multirent, Polacy najczęściej szukają tańszych opcji serwisowych i ubezpieczeniowych. Deklaruje tak już 36 proc. badanych. Dotyczy to szczególnie osób w wieku 50-59 lat, wśród których  51 proc. wskazuje na takie rozwiązanie. Drugą najbardziej popularną metodą jest zmniejszenie częstotliwości jazdy – odpowiedziało tak 19 proc. badanych. Taka forma oszczędności jest najbliższa seniorom. Już 34 proc. osób 60+ zrezygnowało z częstych podróży samochodem. Z kolei 16 proc. respondentów rozważa wymianę auta na bardziej ekonomiczne. Jak wynika z badania, większość osób decyduje się na zmiany, aby zmniejszyć koszty. Jednak jedna czwarta Polaków zdecydowała się je zaakceptować i korzysta ze swojego pojazdu tak jak wcześniej.

Finansowanie auta

Samochód to inwestycja oraz koszt, który znacząco może obciążyć domowy budżet. Większość osób przygotowuje się do decyzji o zakupie i regularnie na niego oszczędza. Jak wynika z raportu, 58 proc. Polaków korzysta z oszczędności. Jednak część osób decyduje się na skorzystanie z produktów oferowanych przez instytucje finansowe, które pomagają w procesie zakupowym, a następnie gwarantują wygodne spłaty. Dla 18 proc. badanych najatrakcyjniejszą formą finansowania auta jest leasing klasyczny, który gwarantuje rozłożenie kwoty na opłatę wstępną, a następnie miesięczne raty. Ta forma jest najpopularniejsza wśród dwudziestolatków – deklaruje tak 24 proc. z nich. Dla 14 proc. badanych najbardziej opłacalny jest kredyt bankowy oraz gotówkowy. Mniejszym zainteresowaniem cieszy się wynajem długoterminowy, na który wskazało 8 proc. ankietowanych. Taka forma jest częściej preferowana przez mężczyzn (12 proc.) niż kobiety (3 proc.).

Skorzystanie z pomocy finansowania podczas zakupu samochodu to wygodna forma, która daje elastyczność oraz bezpieczeństwo. W Santander Consumer Multirent klienci mogą wybrać spośród różnorodnych produktów finansowych zarówno na nowe auta, jak i używane. W zależności od swoich preferencji warto rozważyć leasing z elastyczną ratą i zerową wpłatą wstępną na okres nawet do 60 miesięcy.  Dodatkowo klienci mogą skorzystać z ofert z dopasowanym do ich potrzeb zakresem pakietu serwisowego czy pakietem ubezpieczeń, co pozwala przewidzieć koszty użytkowania samochodu w trakcie trwania umowy – podkreśla Anna Fidowicz z Santander Consumer Multirent.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 23-30 października br. na osobach, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Korzyści z używania syntetycznego oleju silnikowego w samochodach

W zarządzaniu flotą, gdzie liczą się wielkie liczby i...

Podobne tematy

Czy rynek hipotek budzi się na wiosnę? Wzrosty w lutym, nadzieje na kolejne miesiące

Najpierw BIK ogłosił, że wartość wnioskowanych kredytów hipotecznych wzrosła...

RPP nie zmienia stóp, ale rynek czeka na obniżki. Pierwsza może nadejść w lipcu

RPP nie zmieniła w kwietniu poziomu stóp procentowych. Rankomat.pl...

TSUE: Nie każde naruszenie obowiązków informacyjnych oznacza darmowy kredyt

Wyrok potwierdza konieczność zmiany polskich przepisów umożliwiających nieproporcjonalną sankcję...

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie