czwartek, 23 stycznia, 2025

UI/UX jako klucz do sukcesu AI: Jak dobry interfejs wpływa na popularność sztucznej inteligencji

„Rewolucja AI” to zyskujące popularność w ostatnich latach pojęcie, które odnosi się do rozwoju i coraz większej powszechności stosowania sztucznej inteligencji oraz bazujących na niej rozwiązań. W rzeczywistości jednak technologia ta była podstawą funkcjonowania wielu cyfrowych usług już od dawna, zaś do wzrostu jej popularności przyczyniło się udostępnienie jej szerszemu gronu internautów. Istotną rolę w tym procesie odegrał prosty i intuicyjny interfejs, dzięki któremu osoby nieposiadające informatycznego wykształcenia mogły swobodnie wchodzić w interakcję ze sztuczną inteligencją. To dowód, że projektowanie UI/UX powinno mieć kluczowe znaczenie podczas tworzenia aplikacji i nie może być bagatelizowane. Firmom, które tego nie dostrzegą, grozi utrata klientów, gdyż ci zaczną poszukiwać bardziej intuicyjnych i funkcjonalnych rozwiązań.

Jednym z przykładów funkcjonowania AI w popularnych usługach cyfrowych są systemy rekomendacji w serwisach streamingowych. Zaawansowane algorytmy analizują historię treści konsumowanych przez użytkownika, aby móc zaproponować mu nowe tytuły, odpowiadające jego preferencjom.

Wśród przykładów narzędzi z „AI działającym w tle” wymienić można także filtry antyspamowe, rozwiązania służące do wykrywania prób oszustw w aplikacjach bankowych czy też spersonalizowane reklamy konkretnych produktów na platformach e-commerce. Użytkownicy korzystają ze sztucznej inteligencji w ten sposób od dawna, bez konieczności rozumienia tej technologii ani podejmowania z nią bezpośrednich interakcji. Ostatnie lata przyniosły jednak istotne zmiany w tej kwestii wyjaśnia Jakub Andrzejewski, Business Development Manager na Polskę w firmie Progress.

Obecnie twórcy aplikacji coraz częściej umieszczają AI w ich centrum, umożliwiając bardziej bezpośrednią interakcję z tą technologią. Narzędzia takie jak ChatGPT, Claude i Copilot sprawiły, że konwersacyjna sztuczna inteligencja stała się ogólnodostępna. Użytkownicy zyskali możliwość generowania treści oraz kierowania złożonych zapytań do modeli AI.

Ta zmiana polega nie tylko na podkreśleniu możliwości sztucznej inteligencji. Chodzi w niej także o przedefiniowanie doświadczenia użytkownika. Sprawiając, że sztuczna inteligencja stała się bardziej dostępna i przejrzysta, deweloperzy umożliwili klientom korzystanie z niej w sposób, który wcześniej był zarezerwowany dla specjalistów. Dzięki temu interfejs nie jest już barierą oddzielającą użytkownika od sztucznej inteligencji działającej „w tle”. Przeciwnie, staje się on mostem łączącym osobę korzystającą z danej aplikacji z potężnymi narzędziami AI – dodaje Jakub Andrzejewski.

Projektowanie UI/UX ma dziś większą wagę niż kiedykolwiek wcześniej

„Rewolucja AI” bazuje nie tylko na inteligentniejszych algorytmach. Istotne jest również to, w jaki sposób efekty ich pracy są prezentowane użytkownikowi. Znajduje to potwierdzenie m.in. w fenomenie asystentów głosowych. Technologia, na której bazują – przetwarzanie języka naturalnego, rozpoznawanie głosu oraz uczenie maszynowe – istnieje od lat. Moment jej popularyzacji wśród zwykłych użytkowników nastąpił jednak dopiero po umieszczeniu jej w przyjaznym dla konsumenta interfejsie, czyli w urządzeniu, które mieści się w kieszeni lub na blacie kuchennym.

Często gdy mówimy o „rewolucji AI”, tak naprawdę mamy na myśli „rewolucję UI/UX”. To właśnie intuicyjne interfejsy doprowadziły do przełamana barier między sztuczną inteligencją a zwykłymi, nieposiadającymi informatycznego wykształcenia użytkownikami – podkreśla ekspert Progress.

Obserwowane na przestrzeni lat zainteresowanie sztuczną inteligencją to ważny sygnał dla programistów. Ukazuje on, że samo stworzenie potężnego narzędzia AI to zbyt mało, aby odniosło ono sukces. Użytkownicy nie chcą być odseparowywani od sztucznej inteligencji – zależy im na posiadaniu wglądu w informacje i funkcje, które wcześniej były dla nich niedostępne. Co więcej, przejrzyste i interaktywne interfejsy AI sprzyjają budowaniu relacji z klientem. Dzięki nim użytkownicy mogą lepiej zrozumieć jak działa sztuczna inteligencja w danym rozwiązaniu i tym samym chętniej z niego korzystają. Tego typu przejrzystość jest korzystna również dla samych deweloperów. Umożliwia im bowiem otrzymywanie trafnych informacji zwrotnych, dzięki którym mogą ciągle udoskonalać swoje aplikacje.

Rosnąca powszechność rozwiązań bazujących na AI zmienia realia w wielu branżach, np. w ochronie zdrowia, edukacji czy finansach. Stan pacjentów może być monitorowany w czasie rzeczywistym, z kolei bazujące na sztucznej inteligencji platformy edukacyjne wyposażają uczniów w spersonalizowane tryby nauczania. Inwestorzy zaś zyskują możliwość zarządzania swoimi środkami przy wsparciu dokonywanych przez AI analiz w czasie rzeczywistym. Wszystko to możliwe jest dzięki prostym, przyjaznym zwykłym użytkownikom interfejsom – zauważa ekspert Progress.

Droga niepozbawiona wyzwań

„Rewolucja UI/UX” przynosi wiele korzyści, ale też stawia wyzwania. Programiści muszą wiedzieć jak równoważyć funkcjonalność z prostotą. Powstałe interfejsy nie mogą być bowiem ani zbyt złożone, ani zanadto uproszczone. Pod uwagę wziąć należy także kwestie etyczne. Oferując konsumentom rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji, należy otwarcie im zakomunikować, jakiego typu dane będą gromadzone przez model AI.

Inną istotną kwestią jest bezpieczeństwo danych. Wraz z popularyzacją narzędzi bazujących na AI wzrasta również ryzyko ich niewłaściwego wykorzystywania. Dlatego konieczne jest wdrażanie solidnych środków chroniących dane użytkowników oraz skutecznie zapobiegać cyfrowym incydentom.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Spadek kradzieży w sklepach w 2024 roku – słabsza wykrywalność czy zmiana przepisów?

Rok 2024 przyniósł zmianę w statystykach związanych z kradzieżami...

Kontrowersje wokół kandydatury Andrzeja Klesyka do Rady Nadzorczej PZU – pytania o niezależność i konflikt interesów

Andrzej Klesyk, kandydat zgłoszony przez fundusz emerytalny Nationale Nederlanden...

Działy marketingu i PR w 2024 roku: umiarkowane tempo rekrutacji i wyraźny wzrost stawek

Transformacja cyfrowa i zmieniające się priorytety biznesowe sprawiają, że...

Threat Insights Report: Jak GenAI zmienia metody działania cyberprzestępców?

Firma HP opublikowała swój najnowszy raport Threat Insights Report,...

Trendy motoryzacyjne 2025: SUV-y i chińskie auta na czele rankingu popularności

Czy chińskie marki zmienią dotychczasowe przyzwyczajenia polskich kierowców? Czy...

Podobne tematy

Artur Popko – Prezes Grupy Budimex: Sukcesy 2024 roku i plany rozwoju na 2025

Miniony rok był dla branży budowlanej wymagający - zarówno...

Wynajem urządzeń wielofunkcyjnych – rozwiązanie szyte na miarę Twoich potrzeb

Rozwój firm i postęp technologiczny przyczynił się do wzrostu...

Grupa Muszkieterów z blisko 11 mld zł obrotu i 650 mln zł wzrostu w 2024 roku

W 2024 roku Grupa Muszkieterów osiągnęła łączny obrót w...

Wzrost sprzedaży online w grudniu 2024: Eksperci komentują dane GUS

Według najnowszych (opublikowanych dziś o g. 10) danych GUS w...

Sztuczna inteligencja w e-commerce. Eksperci Shoper wskazują kluczowe technologie

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce i pomaga sprzedawcom...

Zmiany w zarządzie Autopay. Wojciech Murawski obejmuje rolę co-CEO

Wojciech Murawski obejmuje nową rolę co-CEO w zarządzie Autopay....

40 mln zł na cyberbezpieczeństwo: Fundusz bValue zainwestował w Fudo Security

Fudo Security to trzecia, po Hostersach i Sportano, inwestycja...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie