czwartek, 30 stycznia, 2025

Generatywna AI zmienia rynek – elastyczne systemy IT, inteligentne roboty i nowe modele biznesowe

Jak wskazuje raport Accenture Technology Vision 2025, dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji – bezprecedensowy w porównaniu z jakąkolwiek inną technologią – znacząco wpłynie na projektowanie systemów IT, doświadczenia klientów, rzeczywistość fizyczną oraz sposób pracy. Nadchodzi nowa era cyfryzacji, w której systemy generatywnej sztucznej inteligencji (gen AI) nieustannie się uczą, oferując organizacjom nowy rodzaj autonomii napędzanej AI. Według ekspertów Accenture, podstawą do pełnego wykorzystanie potencjału AI jest zaufanie firm i pracowników do wyników jej działania.

Jak wskazuje najnowszy raport Accenture Technology Vision „New Age of AI to Bring Unprecedented Autonomy to Business”, w obliczu przyśpieszającego tempa rozwoju i adaptacji technologii AI – zarówno przez organizacje, jak i społeczeństwo – niemal 70 proc. liderów biznesu uważa, że firmy muszą pilnie przemodelować procesy projektowania, tworzenia i funkcjonowania systemów operacyjnych.

– Dzisiaj generatywna sztuczna inteligencja zmienia fundamenty działania przedsiębiorstw, a z czasem będzie umożliwiać tworzenie ‘cyfrowych mózgów’ – systemów zarządzania wiedzą i procesami. To nie tylko nowa technologia – to całkowicie nowy sposób pracy. Dzięki wykorzystaniu wieloagentowych modeli gen AI organizacje mogą projektować elastyczne, autonomiczne systemy IT, które nie tylko odpowiadają na istniejące potrzeby, ale również będą przewidywać przyszłe wyzwania i tworzyć nowe możliwości biznesowe. Te architektury pozwolą firmom osiągnąć niespotykaną dotąd autonomię operacyjną, przekształcając sposób, w jaki realizowane są procesy i strategiczne cele w dynamicznym środowisku – zauważa Grzegorz Chudek, Managing Director, Cloud First Lead, Accenture w Polsce.

Z badania przeprowadzonego przez Accenture wynika, że coraz częściej agenci AI będą wspierać firmy w zakresie rozwoju technologii, działać jako ambasadorzy marek, zasilać roboty w świecie fizycznym oraz tworzyć harmonijne relacje z ludźmi, oparte na współpracy i obustronnym rozwoju.

– Tegoroczny raport Technology Vision oferuje liderom wgląd w przyszłość, w której technologia AI nieustannie uczy się działać coraz bardziej samodzielnie na rzecz i w imieniu ludzi, inspirując firmy i użytkowników do wprowadzania zmian oraz innowacji. Pełne wykorzystanie niezwykłych możliwości i potencjału sztucznej inteligencji będzie jednak możliwe tylko wtedy, gdy liderzy poprzez systematyczne działania zbudują zaufanie do wyników i efektów jej pracy – mówi Julie Sweet, Chair i CEO w Accenture.

Zaufanie do AI – wykraczające poza aspekty techniczne, obejmujące jej zgodne z prawem i oczekiwaniami działanie, – jest niezbędne, aby osiągnąć spodziewane szerokie i pozytywne efekty jej oddziaływania. To oznacza potrzebę tworzenia systemów cyfrowych i modeli sztucznej inteligencji, które są precyzyjne, przewidywalne, spójne i przejrzyste, ale przede wszystkim – wykorzystywane w sposób odpowiedzialny. Aż 77 proc. liderów ankietowanych w badaniu Accenture uważa, że realne korzyści z technologii AI będą możliwe tylko wtedy, kiedy podstawą jej wdrożenia będzie zaufanie. Według zdecydowanej większości respondentów (81 proc.) zaufanie powinno być fundamentalnym elementem każdej strategii technologicznej w organizacji.

Postępy w cyfryzacji wiedzy, nowe modele AI oraz ekosystemy agentów sztucznej inteligencji umożliwiają przedsiębiorstwom tworzenie unikalnych „cyfrowych mózgów”. Podczas gdy tradycyjne technologie wspierają z góry określone potrzeby biznesowe organizacji, zaawansowane systemy gen AI potęgują ich zdolności do elastycznego i efektywnego działania, ukierunkowanego na realizację strategicznych celów w dynamicznym środowisku. Dzięki nim firmy mogą zrewolucjonizować sposób pracy, tworzenia produktów, projektowania systemów IT oraz prowadzenia interakcji z klientami. Jednak to wiarygodność leży u podstaw – systemy AI mogą osiągnąć poziom autonomii wyłącznie proporcjonalny do stopnia, w jakim będą godne naszego zaufania – podkreśla Karthik Narain, Group Chief Executive – Technology i CTO w Accenture.

Raport Accenture wskazuje na cztery kluczowe trendy związane z dynamicznym rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji, która wpływa na wiele obszarów – od rozwoju technologii i doświadczeń klientów, po rzeczywistość fizyczną i transformację sposobu pracy.

  1. Cyfrowy Big Bang: Pokonanie bariery języka naturalnego w modelach bazowych AI było przełomem, który zapoczątkował fundamentalną zmianę w sposobie tworzenia oprogramowania i projektowania ekosystemów IT. Już dziś asystenci AI wspierający programistów zmieniają charakter ich pracy. Umożliwiają specjalistom skupienie się na projektowaniu architektury systemów, co przyspiesza proces demokratyzacji programowania i cyfryzacji przedsiębiorstw. Rozwój spersonalizowanych systemów, wynikający z tworzenia oprogramowania wspieranego przez generatywną AI oraz agentów AI, zmienia również sposób tworzenia aplikacji. Zamiast klasycznych, opartych na statycznej architekturze, powstają elastyczne systemy z wykorzystaniem agentów AI, które dostosowują się do intencji użytkownika. W miarę jak systemy multiagentowe stają się coraz bardziej wydajne, adaptacyjne i spersonalizowane, ich zastosowanie obejmuje zarządzanie procesami w coraz większej liczbie obszarów – od optymalizacji logistyki po automatyzację magazynów. Accenture wspiera tę przyszłość poprzez własne platformy: GenWizard, SynOps i AI Refinery, które oferują agentów AI, zaprogramowanych z dostosowaniem do specyficznych potrzeb branżowych, oraz programy automatyzacji przepływów pracy. Dzięki temu firmy mogą szybciej tworzyć wyspecjalizowane systemy wieloagentowe i czerpać z nich korzyści.
  2. Przyszłość Twojej marki: Marki rywalizują o to, by uczynić AI nowym punktem kontaktu z klientem, jednak firmy będą w stanie osiągnąć przewagę konkurencyjną jedynie wtedy, gdy równie dużą uwagę poświęcą personalizacji doświadczeń opartych na AI. Choć 80 proc. liderów obawia się, że duże modele językowe (LLM) i chatboty mogą nadać wszystkim markom podobny ton komunikacji, 77 proc. dostrzega rozwiązanie w proaktywnym tworzeniu spersonalizowanych doświadczeń AI z wprowadzeniem do nich charakterystycznych elementów, takich jak kultura, wartości i unikalny styl komunikacji.
  3. Modele LLM w świecie fizycznym: W nadchodzącej dekadzie na rynku pojawią się roboty o ogólnym przeznaczeniu z możliwością bardziej autonomicznego działania napędzanego przez sztuczną inteligencję. Ucząc się nowych zadań w ekspresowym tempie, roboty będą mogły działać jako wyspecjalizowani agenci AI w świecie rzeczywistym. Już teraz KION Group, we współpracy z Accenture i NVIDIA, optymalizuje wykorzystanie robotów napędzanych AI w magazynach. Roboty wesprą pracowników w celu przyspieszenia realizacji zamówień, zwiększenia bezpieczeństwa pracy oraz obniżenia kosztów. Aż 80 proc. liderów uważa, że współpraca robotów z ludźmi będzie sprzyjać wzajemnemu uczeniu się, budowaniu zaufania do technologii opartych na AI i zwiększaniu efektywności.
  4. Wzajemne uczenie się ludzi i AI: Ludzie i sztuczna inteligencja tworzą korzystną pętlę uczenia się: im częściej ludzie korzystają z AI, tym bardziej ona się doskonali, co z kolei zwiększa ich chęć do dalszego jej używania. W przeciwieństwie do tradycyjnej automatyzacji, która przynosiła jednorazowe korzyści, gen AI nieustannie rozwija swoje umiejętności, zwiększając wartość efektów jej pracy dla użytkowników indywidualnych i organizacji. Dla 80 proc. liderów kluczowym priorytetem jest zapewnienie pozytywnego kierunku rozwoju relacji między ludźmi a sztuczną inteligencją, tak aby nie została ona zakłócona obawami związanymi z automatyzacją. Proces ten powinien zaczynać się od jasnego komunikowania strategii i angażowania pracowników we wdrażanie tej technologii. Aby pomóc firmom doskonalić wiedzę i umiejętności w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji, Accenture we współpracy ze Stanford Online uruchomiło program „Generative AI Scholars”. W ramach programu pracownicy używając pomocy cyfrowych asystentów rozwijają nowe umiejętności efektywnego korzystania z narzędzi generatywnej AI. Badania pokazują, że pracownicy zaznajomieni z gen AI są pięciokrotnie bardziej skłonni do pozytywnego jej postrzegania, co przekłada się na korzyści zarówno dla nich, jak i organizacji.

Wyniki raportu Accenture Technology Vision 2025 zaprezentowane zostały podczas tegorocznych targów technologicznych Consumer Electronics Show 2025, które odbyły się w Las Vegas w dniach 7-10 stycznia 2025 r. Pełna wersja raportu Technology Vision 2025 dostępna jest tutaj.

O metodologii

Coroczny raport Technology Vision opisuje najistotniejsze trendy technologiczne, które wnoszą potencjał zmian w zakresie transformacji biznesu. Raport został opracowany przez zewnętrzną radę doradczą, składającą się z ponad 20 ekspertów, pochodzących ze środowiska akademickiego, sektora biznesu oraz organizacji publicznych. Ponadto od października do grudnia 2024 r. Accenture przeprowadziło dwie równoległe, globalne ankiety wśród ponad 4 tys. dyrektorów zarządzających i menadżerów wyższego szczebla z 21 branż i 28 krajów oraz wśród ponad 12 tys. konsumentów.

Autor
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Open For Business: Dyskryminacja osób LGBTQ+ kosztuje Polskę miliardy

Choć sytuacja osób LGBTQ+ powoli się w Polsce poprawia,...

Rynek faktoringu w Polsce rośnie o 4,7% – 471 mld zł obrotów w 2024 roku

Rynek faktoringu w Polsce w 2024 roku ponownie pokazał...

Oszuści podszywają się pod Gov.pl. Hakerzy wyłudzają dane pod pretekstem świadczeń socjalnych

Zespół ekspertów CyberRescue specjalizujący się w cyberbezpieczeństwie ostrzega przed...

Dobrostan pracowników: trend czy strategiczna konieczność?

Choć w ostatnich latach organizacje coraz intensywniej uczą się...

2 lutego rusza program ochrony wyborów „Parasol Wyborczy” – rządowa tarcza przed dezinformacją

Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaprezentował podczas konferencji prasowej program...

Podobne tematy

Ransomware postrzegany jako największe zagrożenie dla firm w 2025 roku

Ataki ransomware, które blokują dostęp do systemów lub danych,...

2025 w IT – prognozy

2025 rok minie na ewangelizacji biznesu i społeczeństwa w...

Rekordowy rok PragmaGO – 2,4 mld zł sfinansowanych należności w 2024

Grupa Kapitałowa PragmaGO zakończyła 2024 rok z najlepszymi wynikami...

Ultima RATIO rozszerza zakres usług dla kancelarii prawnych o rozwiązania legal tech

Ultima RATIO. platforma arbitrażu online działająca we współpracy ze...

Sztuczna inteligencja w nieruchomościach komercyjnych? Są poważne wątpliwości

Realny wpływ sztucznej inteligencji na sektor nieruchomości komercyjnych wydaje...

Nearshoring i reshoring zadecydują o podziale rynku pracy?

Procesy nearshoringu i reshoringu coraz wyraźniej wybrzmiewają na tle...

Rynek biurowy w Polsce: PINK podsumowuje czwarty kwartał 2024 roku

Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych (PINK) opublikowała dane dotyczące rynku...

Na 10 tysięcy złotych brutto jeszcze długo poczekamy. Spada tempo wzrostu wynagrodzeń

- 10 tysięcy złotych brutto to granica psychologiczna jeżeli...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie