FIRMYAir France-KLM podpisuje umowę z TotalEnergies na dostawę 1,5 mln ton SAF

Air France-KLM podpisuje umowę z TotalEnergies na dostawę 1,5 mln ton SAF

Air France-KLM podpisuje umowę z TotalEnergies na dostawę 1,5 mln ton SAF

TotalEnergies i Air France-KLM podpisały umowę, na dostawę 1,5 miliona ton zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w ciągu kolejnych 10 lat, do 2035 roku. Umowa ta stanowi jeden z największych kontraktów na zakup SAF, jakie Grupa Air France-KLM podpisała do tej pory. W latach 2022 i 2023 linie Air France-KLM były największym użytkownikiem SAF na świecie, zużywając odpowiednio 17 i 16 procent jego globalnej produkcji.

Przyspieszenie procesu dekarbonizacji transportu lotniczego w Europie

Wspomniana umowa bazuje na protokole ustaleń (MoU) podpisanym w 2022 roku na dostawę 800 tysięcy ton SAF. Po ponownym przeanalizowaniu porozumienia, strony potwierdziły swoje zobowiązanie do przyspieszenia działań, aby ograniczyć wpływ sektora transportu lotniczego na środowisko poprzez redukcję emisji CO2.

Grupa Air France KLM dąży do zmniejszania swojego wpływu na środowisko, między innymi poprzez wdrażanie bardziej skutecznego zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), wymianę floty oraz optymalizację operacji lotniczych, poprzez m.in. ekopilotaż. Linie wyznaczyły sobie ambitne cele, które wykraczają poza wymogi regulacyjne, a mianowicie redukcję emisji CO2 o 30 procent na pasażera/km do 2030 r. w porównaniu z 2019 r. oraz zwiększenie udziału SAF w całości wykorzystywanego paliwa do 10 procent.

Zakontraktowane zrównoważone paliwo lotnicze będzie produkowane w biorafineriach i rafineriach TotalEnergies we Francji i Europie z odpadów pochodzących z rolnictwa i leśnictwa w gospodarce o obiegu zamkniętym. Na tym paliwie, linie należące do Grupy Air France – KLM będą realizowały loty z Francji, Holandii i innych krajów europejskich. Rozwój segmentu SAF stanowi ważny element w strategii transformacji TotalEnergies, która ma na celu zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania sektora lotniczego na ten rodzaj paliwa.

Air France-KLM przestrzega surowych zasad w zakresie zaopatrzenia, zobowiązując się do zakupu SAF drugiej generacji, którego produkcja nie konkuruje z wytwarzaniem żywności i posiada certyfikat RSB lub ISCC+ w zakresie zrównoważonego rozwoju. W porównaniu z konwencjonalnym paliwem kopalnym, SAF wykorzystywane przez Air France-KLM pozwala obniżyć emisję CO2 o co najmniej 75 – do 90 procent w całym cyklu życia.

„Zabezpieczenie dostaw odpowiednich ilości zrównoważonego paliwa lotniczego, które jest niezbędne do dekarbonizacji naszej działalności, stanowi duże wyzwanie. Umowa z TotalEnergies to kolejny krok w tym kierunku i jednocześnie dowód naszego stałego wsparcia dla rozwoju produkcji SAF we Francji i Europie. Silny sektor SAF, zdolny do zaspokojenia potrzeb naszej branży, jest kluczowym czynnikiem suwerenności Europy oraz jej niezależności energetycznej.” – powiedział Benjamin Smith, Dyrektor Generalny Grupy Air France-KLM.

„Zrównoważone paliwo lotnicze przyczynia się zarówno do transformacji energetycznej naszych klientów z sektora lotniczego, jak też do koniecznych zmian w modelu produkcyjnym naszych rafinerii. W efekcie przynosi istotne korzyści dla przyszłości lotnictwa, jak i przemysłu paliwowego. Od 10 lat jesteśmy pionierami w tej dziedzinie, inwestując w biorafinerie i zakłady produkcyjne SAF we Francji, a także rozwijając technologie współprzetwarzania* w naszych rafineriach. Bazując na dotychczasowych sukcesach w branży, zamierzamy kontynuować ten rozwój w Europie i na całym świecie.” – powiedział Patrick Pouyanné, Prezes i Dyrektor Generalny TotalEnergies. 

Długoletnie partnerstwo pomiędzy TotalEnergies a Air France-KLM

Od 10 lat TotalEnergies i Grupa Air France-KLM współpracują w zakresie testowania i wdrażania SAF do operacji lotniczych. Partnerstwo to rozpoczęło się w 2014 roku projektem „Lab’line for the Future”. Był to dwuletni eksperyment, podczas którego 78 lotów Air France na trasach między lotniskiem Paryż-Orly a lotniskami w Tuluzie i Nicei było napędzanych mieszanką z 10-procentową domieszką SAF, pochodzącą od TotalEnergies.

W styczniu 2020 roku TotalEnergies i Air France, obok innych firm takich jak Safran i Suez odpowiedziały na wezwanie francuskiego rządu, do współtworzenia narodowego sektora produkcji i rozwoju SAF. Od 2022 r. TotalEnergies dostarcza SAF liniom lotniczym z Grupy Air France-KLM we Francji w ramach francuskiego mandatu.

Produkcja SAF we Francji i w Europie

TotalEnergies intensywnie inwestuje w projekty, których celem jest produkcja bardziej zrównoważonego paliwa lotniczego na terenie Francji i w innych krajach Europy, są to:

  • Zakład produkcyjny w Grandpuits: TotalEnergies zainwestował 400 mln euro w przekształcenie zakładu w platformę bez użycia ropy naftowej. Zakład będzie koncentrował produkcję na SAF z gospodarki o obiegu zamkniętym. Do 2025 roku planuje wyprodukować 210 tysięcy ton SAF oraz kolejne 75 tysięcy ton do 2027 r.
  • Projekt w Normandii: TotalEnergies rozpoczęło produkcję SAF w swojej rafinerii w mieście Gonfreville. Do 2025 roku, firma planuje wytwarzać do 160 tysięcy ton SAF rocznie.
  • Zakład produkcyjny w La Mède: TotalEnergies zainwestowało 340 mln euro, aby przekształcić istniejącą rafinerię w biorafinerię. Następnie, w 2024 roku firma zainwestowała dodatkowe 70 mln euro, aby do 2025 r. rozpocząć produkcję SAF, opartą w 100 procentach na odpadach z gospodarki o obiegu zamkniętym. Natomiast od 2021 r. zakład produkuje biodiesel, który następnie jest wykorzystywany do produkcji SAF w zakładzie TotalEnergies w Oudalle, niedaleko Hawru.
  • TotalEnergies bada możliwości produkcji SAF w oparciu o współprzetwarzanie w swoich innych rafineriach europejskich, która mogłaby się rozpocząć jeszcze przed 2025 rokiem.

***

* przetwarzanie w rafinerii jednocześnie z paliwem kopalnym

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

niemcy

Kontrole na niemieckich granicach i ich wpływ na gospodarkę – w tym sytuację polskich...

0
Kontrole graniczne wydłużą czas przekraczania granic, średnio o 20 minut, z czym wiąże się wzrost kosztów transportu. Dwie trzecie niemieckiego importu odbywa się przez granice lądowe z krajami sąsiednimi – droższy transport oznaczać będzie...