W 2024 roku rynek handlowy w Polsce osiągnął rekordową dynamikę, notując najlepszy wynik od 2015 roku. Wpływa na to mocna pozycja zmieniających się parków handlowych. Raport „At a Glance. Rynek nowoczesnego handlu w Polsce” za IV kwartał 2024 roku od BNP Paribas Real Estate Poland wskazuje także rosnącą rolę rynku dóbr luksusowych, a także praktycznego wykorzystania AI w handlu.
Na skróty:
Rekordowy rok
W 2024 roku deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy około 545 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi najlepszy wynik od 2015 roku (wtedy wprowadzono około 620 tys. kw.). Tylko w IV kwartale roku zasoby handlowe w Polsce wzrosły o około 200 tys. m kw., dzięki czemu całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce osiągnęła wartość około 16,5 mln m kw.
Na koniec 2024 roku w budowie (wliczając w to przebudowy i zmiany formatu handlowego) pozostawało ok. 330 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego około 74% powierzchni obejmowało właśnie segment parków handlowych. Udział centrów handlowych w powierzchni w budowie na koniec IV kw. wyniósł jedynie 10%. Wyniki te potwierdzają obserwowany już od czasu pandemii trend rosnącej roli parków handlowych, które stają się coraz bardziej popularne jako odpowiedź na potrzeby wygodnych
i szybkich zakupów w najbliższej okolicy.
Transformacja parków handlowych
Warto zauważyć, że rynek parków handlowych i centrów convenience w Polsce przechodzi znaczącą transformację.
– Powstałe przed 2010 rokiem parki handlowe w Polsce obejmowały powierzchnię nawet do 100 tys. m kw., oferując zazwyczaj stosunkowo ograniczoną liczbę kategorii sklepów. Dzisiejsze parki handlowe charakteryzują się średnią powierzchnią poniżej 10 tys. m kw. oraz zróżnicowanym miksem najemców. Pojawiają się w coraz mniejszych miastach, nawet tych o liczbie ludności poniżej 50 tys. – podkreśla Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych.
Z analiz BNP Paribas Real Estate Poland wynika, że około 1/3 powierzchni najmu parków handlowych zajmują sieci dyskontowe jak Pepco, Action, TEDI czy Dealz, a 15% – dyskonty spożywcze. W dużych aglomeracjach obiekty te przyciągają więcej najemców z gastronomii, rozrywki i segmentu DIY. Coraz częściej pełnią też rolę showroomów i punktów odbioru zamówień online, wpisując się w strategię omnichannel.
Największym nowym parkiem handlowym oddanym do użytkowania w IV kwartale był Vendo Park w Szczecinie (22 tys. m kw. zrealizowany przez Trei Real Estate). Do ważnych otwarć w tym okresie należy również przebudowa centrum handlowego Sukcesja w Łodzi, które funkcjonuje obecnie pod nazwą Nowa Sukcesja. Obiekt oferuje jedną z największych w Europie stref rozrywki o powierzchni ponad 46 tys. m kw.
Trendy na kolejne lata: dobra luksusowe oraz AI w zakupach
Na tym tle, warto zauważyć, że umacnia się pozycja polskiego rynku dóbr luksusowych.
– Według danych KPMG rynek ten na koniec 2024 roku osiągnął wartość 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6% w porównaniu z rokiem 2023. Choć rynek dóbr luksusowych w Polsce znajduje się dopiero w fazie rozwoju, rosnąca siła nabywcza i świadomość konsumencka Polaków wpłynęły na wzrost zainteresowania produktami i usługami luksusowymi. Odzwierciedla to również szersze przemiany gospodarcze i społeczne zachodzące w Polsce – podkreśla Klaudia Okoń, Starsza Konsultantka, Dział Business Intelligence Hub & Consultancy.
Największy udział (65%) w tym segmencie w 2024 miały samochody premium i luksusowe, których wartość szacowana była na 36 mld zł. Na kolejnym miejscu znalazł się rynek luksusowych usług hotelarskich oraz SPA, którego wartość wyniosła 7,8 mld zł (14% udziału w segmencie).
Zmieniają się także oczekiwania konsumentów w branży e-commerce. Obecnie większość
e-konsumentów wskazuje na skomplikowany proces płatności, który jest główną przyczyną rezygnacji z zakupów. Nowoczesne technologie, takie jak one-step checkout czy płatności jednym kliknięciem (np. Apple Pay), mogą jednak jeszcze bardziej wpłynąć na popularność intuicyjnych, szybkich i bezpiecznych procesów zakupowych w sieci.
Konsumenci coraz chętniej korzystają również z możliwości zamawiania towarów z zagranicy. Prognozuje się, że rodzaj sprzedaży cross-border będzie rósł dwa razy szybciej niż handel krajowy. Rok 2025 przyniesie także dalszy rozwój funkcjonalności pozwalających na bardziej angażujące i spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Dzięki postępowi generatywnej sztucznej inteligencji przedstawiciele branży e-commerce wprowadzą w życie wirtualne przymierzalnie, wizualizacje mebli w domowej przestrzeni, interaktywne showroomy czy asystę AI.