wtorek, 18 lutego, 2025

Aktywność deweloperów powierzchni handlowych najwyższa od dekady

W 2024 roku rynek handlowy w Polsce osiągnął rekordową dynamikę, notując najlepszy wynik od 2015 roku. Wpływa na to mocna pozycja zmieniających się parków handlowych. Raport „At a Glance. Rynek nowoczesnego handlu w Polsce” za IV kwartał 2024 roku od BNP Paribas Real Estate Poland wskazuje także rosnącą rolę rynku dóbr luksusowych, a także praktycznego wykorzystania AI w handlu.

Rekordowy rok

W 2024 roku deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy około 545 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi najlepszy wynik od 2015 roku (wtedy wprowadzono około 620 tys. kw.). Tylko w IV kwartale roku zasoby handlowe w Polsce wzrosły o około 200 tys. m kw., dzięki czemu całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce osiągnęła wartość około 16,5 mln m kw.

Na koniec 2024 roku w budowie (wliczając w to przebudowy i zmiany formatu handlowego) pozostawało ok. 330 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego około 74% powierzchni obejmowało właśnie segment parków handlowych. Udział centrów handlowych w powierzchni w budowie na koniec IV kw. wyniósł jedynie 10%. Wyniki te potwierdzają obserwowany już od czasu pandemii trend rosnącej roli parków handlowych, które stają się coraz bardziej popularne jako odpowiedź na potrzeby wygodnych
i szybkich zakupów w najbliższej okolicy.

Transformacja parków handlowych

Warto zauważyć, że rynek parków handlowych i centrów convenience w Polsce przechodzi znaczącą transformację.

Powstałe przed 2010 rokiem parki handlowe w Polsce obejmowały powierzchnię nawet do 100 tys. m kw., oferując zazwyczaj stosunkowo ograniczoną liczbę kategorii sklepów. Dzisiejsze parki handlowe charakteryzują się średnią powierzchnią poniżej 10 tys. m kw. oraz zróżnicowanym miksem najemców. Pojawiają się w coraz mniejszych miastach, nawet tych o liczbie ludności poniżej 50 tys. – podkreśla Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych.

Z analiz BNP Paribas Real Estate Poland wynika, że około 1/3 powierzchni najmu parków handlowych zajmują sieci dyskontowe jak Pepco, Action, TEDI czy Dealz, a 15% – dyskonty spożywcze. W dużych aglomeracjach obiekty te przyciągają więcej najemców z gastronomii, rozrywki i segmentu DIY. Coraz częściej pełnią też rolę showroomów i punktów odbioru zamówień online, wpisując się w strategię omnichannel.

Największym nowym parkiem handlowym oddanym do użytkowania w IV kwartale był Vendo Park w Szczecinie (22 tys. m kw. zrealizowany przez Trei Real Estate). Do ważnych otwarć w tym okresie należy również przebudowa centrum handlowego Sukcesja w Łodzi, które funkcjonuje obecnie pod nazwą Nowa Sukcesja. Obiekt oferuje jedną z największych w Europie stref rozrywki o powierzchni ponad 46 tys. m kw.

Trendy na kolejne lata: dobra luksusowe oraz AI w zakupach

Na tym tle, warto zauważyć, że umacnia się pozycja polskiego rynku dóbr luksusowych.

Według danych KPMG rynek ten na koniec 2024 roku osiągnął wartość 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6% w porównaniu z rokiem 2023. Choć rynek dóbr luksusowych w Polsce znajduje się dopiero w fazie rozwoju, rosnąca siła nabywcza i świadomość konsumencka Polaków wpłynęły na wzrost zainteresowania produktami i usługami luksusowymi. Odzwierciedla to również szersze przemiany gospodarcze i społeczne zachodzące w Polsce – podkreśla Klaudia Okoń, Starsza Konsultantka, Dział Business Intelligence Hub & Consultancy.

Największy udział (65%) w tym segmencie w 2024 miały samochody premium i luksusowe, których wartość szacowana była na 36 mld zł. Na kolejnym miejscu znalazł się rynek luksusowych usług hotelarskich oraz SPA, którego wartość wyniosła 7,8 mld zł (14% udziału w segmencie).

Zmieniają się także oczekiwania konsumentów w branży e-commerce. Obecnie większość
e-konsumentów wskazuje na skomplikowany proces płatności, który jest główną przyczyną rezygnacji z zakupów. Nowoczesne technologie, takie jak one-step checkout czy płatności jednym kliknięciem (np. Apple Pay), mogą jednak jeszcze bardziej wpłynąć na popularność intuicyjnych, szybkich i bezpiecznych procesów zakupowych w sieci.

Konsumenci coraz chętniej korzystają również z możliwości zamawiania towarów z zagranicy. Prognozuje się, że rodzaj sprzedaży cross-border będzie rósł dwa razy szybciej niż handel krajowy. Rok 2025 przyniesie także dalszy rozwój funkcjonalności pozwalających na bardziej angażujące i spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Dzięki postępowi generatywnej sztucznej inteligencji przedstawiciele branży e-commerce wprowadzą w życie wirtualne przymierzalnie, wizualizacje mebli w domowej przestrzeni, interaktywne showroomy czy asystę AI.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Obowiązkowe schrony, nowe zasady parkingowe, uwolnienie gruntów – jak deweloperzy oceniają nadchodzące zmiany na rynku nieruchomości?

Obowiązkowe schrony, nowe wskaźniki parkingowe, rewolucja w planowaniu przestrzennym...

Ceny mieszkań stabilne: Czy warto rozważyć zakup już teraz?

Sytuacja na rynku nieruchomości zmienia się dynamicznie. Wielu odbiorców...

Rynek biurowy w miastach regionalnych. Deweloperzy ostrożnie podchodzą do nowych inwestycji

Rynek biurowy w miastach regionalnych (Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Katowicach,...

Dlaczego euforia na GPW omija spółki indeksu WIG-Nieruchomości?

Dokładnie z początkiem br. na warszawskiej GPW zagościła dawno...

Podobne tematy

Tylko 11% studentów w Polsce może liczyć na miejsce w akademiku

Polska jest jednym z sześciu największych europejskich ośrodków szkolnictwa...

Rynek biurowy w Polsce: PINK podsumowuje czwarty kwartał 2024 roku

Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych (PINK) opublikowała dane dotyczące rynku...

NVIDIA na szczycie. Polscy inwestorzy idą pod prąd globalnym trendom

Amerykański gigant z branży technologicznej NVIDIA zamknął rok...

BNPPRE: Sztuczna inteligencja znacznie zmieni rynek nieruchomości komercyjnych

Dzięki postępowi technologicznemu i rosnącym wymaganiom klientów, regulacjom prawnym...

Polski rynek nieruchomości komercyjnych rośnie o 57% – biura i magazyny liderami inwestycji w 2024 roku

Polski rynek nieruchomości komercyjnych mocno się stabilizuje. Według raportu...

PZWLP przyznał swoje prestiżowe nagrody w 2024 roku

3 grudnia, w Hotelu Verte na warszawskiej starówce, Polski...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie