sobota, 26 kwietnia, 2025

Branża TSL: na rynku e-commerce mocno rośnie liczba zamówień i zwrotów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według szacunków firmy ID Logistics, podczas tegorocznych letnich wyprzedaży liczba zamówień i zwrotów na krajowym rynku e-commerce może wzrosnąć nawet dwukrotnie w porównaniu do pozostałych okresów roku. Stanowi to duże wyzwanie dla działów logistyki, tym bardziej, że polski sektor e-commerce ma potencjał do dalszego, skokowego rozwoju.

Z prognoz firmy Strategy& wynika, że do 2027 roku branża e-commerce w Polsce będzie warta aż 187 mld zł, a jej wzrost najsilniej napędzać będą trzy segmenty: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Trend ten potwierdzają także najnowsze dane Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, według których w latach 2023-2027 przychody ze sprzedaży na rynku e-commerce w Polsce wzrosną o 7 mld dolarów. – Rynek e-commerce, z uwagi na swoją globalną naturę, pozostaje bardzo konkurencyjny, a kluczowy wpływ na preferencje klientów ma m.in. czas dostawy – zauważa Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w spółce ID Logistics i dodaje, że okres letnich wyprzedaży to co roku ogromne wyzwanie dla branży logistycznej, szczególnie w sektorze e-commerce i fashion. – Aby sprostać nawet dwukrotnemu wzrostowi liczby wysyłanych zamówień, kluczowe jest odpowiednie przygotowanie, bazujące na precyzyjnej prognozie popytu. W tym celu, niezbędna jest dogłębna analiza danych oraz ścisła współpraca z klientem, co pozwala na skorzystanie z doświadczenia operatora logistycznego – dodaje.

Dzięki tej wiedzy operator, we współpracy z klientem, może zwiększyć dostępność pojazdów w dziale transportu oraz zatrudnienie – zarówno poprzez rozwój wewnętrznych struktur firmy, jak i sezonowe wsparcie agencji pracy. Równocześnie, w magazynach zwiększa się zapasy niezbędnych materiałów, takich jak kartony czy wózki magazynowe, aby zapewnić płynność  i efektywność operacji. – Według raportu „E-commerce Delivery Compass 2023” oczekiwany czas dostawy przez konsumentów w Europie i USA wynosi zaledwie 3 dni. Od kilku lat obserwujemy także trend q-commerce, który oznacza dostawę już następnego dnia lub szybciej. Dla operatora logistycznego oznacza to konieczność realizacji całego złożonego procesu jeszcze szybciej niż dotychczas. Od operatora wymaga się więc jeszcze większej elastyczności i gotowości do niemal natychmiastowego skalowania prowadzonych operacji – wyjaśnia Marek Kaniera.

Wygodne zwroty w e-commerce to duże logistyczne wyzwanie

Zwroty stanowią 15,8 proc. zamówień w polskim e-commerce, co odpowiada 532 milionom dolarów (ok. 2,3 miliarda złotych). Szczególnym wyzwaniem jest zapewnienie sprawnej logistyki zwrotów w okresie letnich wyprzedaży. Według danych ID Logistics, jednego
z wiodących operatorów logistycznych, liczba zwrotów w tym czasie wzrasta niemal dwukrotnie.

W praktyce prosty zwrot zamówienia dokonany przez klienta oznacza dla operatora logistycznego wieloetapowy proces, który musi zostać przeprowadzony w jak najkrótszym czasie. Doświadczeni operatorzy wiedzą, że aby utrzymać wysoką jakość usług podczas letnich wyprzedaży, konieczne jest odpowiednie przygotowanie: zwiększenie liczby pracowników, szkolenia, systemy motywacyjne, zapewnienie płynnego transportu, zapasów materiałów eksploatacyjnych, dodatkowego miejsca składowania i stała kontrola procesów.

W utrzymaniu efektywności operacyjnej kluczowe jest także zadbanie o komfort pracowników, poprzez zapewnienie dodatkowych punktów z wodą do picia oraz wynajem klimatyzatorów na sezon wakacyjny.

Dobrym przykładem pokazującym skalę wzrostu liczby zwrotów w okresie letnich wyprzedaży może być obsługiwany przez ID Logistics magazyn jednej z wiodących marek modowych zlokalizowany w Strykowie. W tym roku, liczba zwrotów w czerwcu była w nim aż o 90 proc. większa niż w lutym. Wyzwaniem jest jednak nie tylko skala procesów, które należy obsłużyć. W tym szczególnym momencie w roku ważne jest też, by zwrócony produkt jak najszybciej mógł ponownie trafić do sprzedaży. Co więcej, zanim ponownie pojawi się on na półkach lub platformie e-commerce, musi przejść przynajmniej od 3 do nawet 7 etapów tzw. regeneracji, obejmujących weryfikację zgodności z zamówieniem, ocenę jakości, naprawy, prasowanie i przepakowanie. Przygotowanie się do tak dużego przedsięwzięcia wymaga doświadczenia oraz właściwego planowania – tłumaczy Michał Wochna, Dyrektor Operacyjny w spółce ID Logistics.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

(Nie)Dostarczone zaufanie. Ostatnia mila – największy wróg lojalności klienta i budżetu firmy

Nietrafione decyzje operacyjne, brak kontroli i niewystarczająca transparentność w...

Podobne tematy

Niepewność sprzyja złotu. Kurs dolara słabnie, Trump uderza w Powella

Wydaje się, że należałoby raczej mówić o doprowadzeniu do...

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie