poniedziałek, 21 września, 2020
INNOWACJE INTERNET Efekt pandemii: co czwarta firma w Polsce rozważa zmianę operatora hostingu

Efekt pandemii: co czwarta firma w Polsce rozważa zmianę operatora hostingu

-

Efekt pandemii: co czwarta firma w Polsce rozważa zmianę operatora hostingu

Kryzys ekonomiczny, wywołany ograniczeniami związanymi z koronawirusem, dotyka coraz więcej firm. Jak pokazuje badanie przeprowadzone na zlecenie firmy dhosting.pl, w ramach szukania oszczędności, 26% firm w naszym kraju zastanawia się nad zmianą operatora hostingu. Według danych Krajowego Rejestru Domen, w Polsce zarejestrowanych jest blisko 2,5 miliona adresów WWW a więc może to dotyczyć właścicieli 600 tys. z nich.

W dobie kryzysu spowodowanego pandemią, firmy zmuszone są do ograniczenia kosztów swojej działalności. dhosting.pl wraz z pracownią badawczą SW Research zapytał 200 firm, reprezentujących kilkanaście branż, w jakich dokładnie obszarach będę szukać oszczędności oraz jakie są ich nastroje.

Mniej na cyfrowe usługi

Najpopularniejsze kategorie kosztów, w których firmy zamierzają ciąć wydatki, to te związane z utrzymaniem biur i wynagrodzeniami pracowników oraz z wykorzystywanymi cyfrowymi narzędziami i usługami. W przypadku tych ostatnich widać zainteresowanie zmianą operatora hostingu – w obliczu pogarszającej się koniunktury chce go zmienić co 26% przedsiębiorców.

– Na rynku dominują duzi gracze, którzy co roku podnoszą ceny abonamentu. Firmy przepłacają za usługi, choć często nie zdają sobie z tego sprawy. O ile w czasie hossy nie ma to większego znaczenia, to dziś, gdy wiele firm musi oglądać każdą złotówkę bardzo dokładnie a jednocześnie przenieść część swojego biznesu do świata online, te kilkaset – czy w przypadku większych firm kilka tys. zł – różnicy za utrzymanie serwisu WWW, ma znaczenie – zwraca uwagę Rafał Kuśmider, CEO dhosting.pl.

Pesymistyczne nastroje oraz realne spadki

Jak pokazuje badanie, jedynie co piąta badana firma przyznała, że epidemia nie ma wpływu na jej sytuację finansową. Blisko połowa, dokładnie 46%, ankietowanych, już odnotowała spadek przychodów. 35% badanych deklaruje spadki sięgające 30%, a co druga firma zmniejszyła przychody nawet o ponad 30%.

Aż 55,5% respondentów badania jest przekonanych, że obecny rok będzie gorszy lub znacząco gorszy od poprzedniego pod względem przychodów. Poprawy wyników spodziewa się jedynie 19% przedsiębiorców. Dla porównania pod koniec 2019% roku w badaniu przygotowanym przez Konfederację Lewiatan, pogorszenie sytuacji rynkowej i słabszy popyt na produkty w 2020 roku przewidywało 48% ankietowanych przedsiębiorstw, więc nastroje jeszcze się pogorszyły. Nie może zatem dziwić, że firmy szukają oszczędności, gdzie się tylko da.

Rynek hostingu czekają zmiany?

Jak pokazało badanie dhosting.pl, ponad 41,5% ankietowanych jest zainteresowaną zmianą modelu rozliczeń z operatorem hostingu na miesięczny.

– W dobie gospodarki „subskrypcyjnej”, gdzie za korzystanie z usług płaci się w miesięcznych ratach, takie podejście nie powinno dziwić. Zdecydowanie lepiej przecież zapłacić miesięcznie 20 zł czy 200 zł zamiast odpowiednio 240 czy 2400 zł jednorazowo. Tym bardziej, że przecież zainteresowanie klientów produktami i w konsekwencji ruch na stronie może być różny w czasie i opłata powinna to uwzględniać. Płacenie z góry jest de facto przepłacaniem za usługę – zwraca uwagę Rafał Kuśmider z dhosting.pl.

eCommerce przejmie handel na dłużej?

Paradoksalnie, ze względu na przenosiny handlu do Internetu część e-sklepów może nie skorzystać ze swojej szansy, ze względu na brak możliwości obsługi wzmożonego ruchu. To również istotny aspekt ze strony firm e-commerce, które przewidując jego wzrosty chcą mieć możliwość powiększenia potrzebnych zasobów serwerowych dowolnym momencie. Jak informuje opublikowana właśnie przez Salesforce analiza Q1 Shopping Index, wykonana w oparciu o dane od ponad miliarda e-konsumentów, liczba unikalnych klientów sklepów internetowych w I kw. 2020 wzrosła aż o 40% względem Q1 2019. Przychody e-sklepów zdążyły się już natomiast powiększyć o 20%. W okresie od 10 do 20 kwietnia sprzedaż tzw. artykułów pierwszej potrzeby za pośrednictwem platform e-commerce wzrosła natomiast aż o 200%.

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane przez firmę badawczą SW Research na zlecenie dhosting.pl. Wywiady przeprowadzono drogą telefoniczną na przełomie marca i kwietnia 2020 roku z 200 właścicielami lub współwłaścicielami firm, od jednoosobowych działalności gospodarczych, po przedsiębiorstwa liczące do 250 pracowników. Wśród badanych firm znaleźli się przedstawiciele między innymi takich branż jak handel i e-commerce, transport i logistyka, przemysł, energetyka czy motoryzacja.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

POLECAMY

forex

Wpływ epidemii Covid-19 na gospodarkę – komentarz Grzegorza Maliszewskiego

0
W tym tygodniu publikowane będą kolejne dane z gospodarek rozwiniętych, wskazujących na skalę załamania koniunktury w następstwie epidemii koronawirusa. W tym kontekście istotne będą wskaźniki koniunktury w USA i strefie euro. Oczekiwać można dalszego...
2

W II kwartale globalny PKB może spaść nawet o 15 proc. w ujęciu rocznym....

0
W marcu wskaźnik PMI – łącznie dla przemysłu i usług – w strefie euro odnotował rekordowy spadek do 31,4 pkt, podczas gdy jeszcze w lutym wyniósł 51,6 pkt. Dane te obrazują nastroje osób odpowiedzialnych za zakupy w firmach, co...
rozwoj

Tarcza Antykryzysowa: przykłady działań polityki podatkowej w innych państwach

0
Doświadczenia z kryzysu z 2008 roku pokazały, że instrumenty podatkowe mają istotną rolę w łagodzeniu skutków spowolnienia gospodarczego. Aktualne działania innych państw pozwalają stwierdzić, że polityka podatkowa ma i będzie mieć istotne znaczenie w...