INNOWACJEMobilność wciąż króluje w polskim ekosystemie cyfrowym

Mobilność wciąż króluje w polskim ekosystemie cyfrowym

Mobilność wciąż króluje w polskim ekosystemie cyfrowym

Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko podkreślają jej rosnącą rolę w kształtowaniu nowoczesnego stylu życia.

Wspomniany raport uwidacznia przede wszystkim, że sektor mobilny w niezachwiany sposób utrzymuje swoją rolę w cyfrowym ekosystemie Polski. Udział mobilności w codziennym życiu Polaków jest wyraźnie widoczny, ze szczególnym naciskiem na rosnące wykorzystanie urządzeń mobilnych do dostępu do internetu i aplikacji. Aż 96,1 proc. użytkowników internetu w Polsce posiada telefony, co stanowi wzrost o 2,7 p.p. rok do roku. Wzrost wskaźnika posiadania telefonów komórkowych jest marginalny – z 97,3 proc. do 98,2 proc., ale wynika to z faktu, że rynek jest już wysoko nasycony i pozostaje na stabilnym poziomie.

Co prawda czas spędzony na korzystaniu z internetu na urządzeniach mobilnych w porównaniu do poprzedniego roku zmniejszył się średnio o 12 minut, i jest na poziomie 3 godzin i 5 minut dziennie, to nadal stanowi prawie połowę całkowitego czasu spędzonego online, co świadczy o kluczowym znaczeniu mobilności w codziennym dostępie do treści cyfrowych. To jednoznacznie pokazuje, jak ważne jest, aby marki i twórcy treści zoptymalizowali swoje usługi pod kątem mobile.

Przegląd rynku aplikacji mobilnych ujawnia dynamiczny wzrost, gdzie wydatki konsumenckie w aplikacjach mobilnych (zakup aplikacji i zakupy in-app) wzrosły o imponujące 34,7 proc., co przekłada się na dodatkowe 171 mln dolarów rocznie. Taka dynamika wzrostu w kanale aplikacji mobilnych nie pozostawia wątpliwości, że nie tylko strony internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych są konieczne, ale warto też zainwestować w kanał aplikacji mobilnych, aby odpowiedzieć na oczekiwania konsumentów.

Ostatni rok, na który niewątpliwie kluczowy wpływ miała sytuacja gospodarcza, z inflacją na czele odbił się także na rynku e-commerce. Z jednej strony ogólny procent osób realizujących zakupy online każdego tygodnia nieznacznie spadł – z 60,1 proc. do 58,0 proc. Z drugiej widzimy wzrost rok do roku popularności opcji „kup teraz, zapłać później” aż o 26,4 proc., w stosunku do 18,2 proc. w roku ubiegłym. Jednocześnie obserwujemy spadek w kategorii zakupów spożywczych online z 18,0 proc. do 15,9 proc., co może odzwierciedlać zmianę preferencji konsumentów spowodowanych czynnikami ekonomicznymi albo być kwestią dostępności tej formy zakupów, którą oferują najwięksi gracze na rynku. Część usług typu q-commerce ograniczała swoje zasięgi w zeszłym roku (np. Jush), z kolei Biedronka właśnie w tym roku otworzyła swój sklep spożywczy online. Wygląda na to, że rok 2024 pozwoli zweryfikować trend spadkowy w tym segmencie.

Dane z Digital Poland 2024 potwierdzają, że polscy konsumenci przywiązują dużą wagę do wygody i dostępności usług mobilnych. Dla firm kontynuacja inwestycji w mobile i m-commerce wydaje się być nie tylko korzystna, ale i konieczna, by sprostać oczekiwaniom konsumentów i utrzymać konkurencyjność na rynku.

Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...