czwartek, 30 stycznia, 2025

Zaostrzenie standardów bezpieczeństwa dla HGV: Nowe przepisy „Progressive Safe System” wchodzą w życie 28 października 2024 roku

Certyfikaty bezpieczeństwa HGV dla pojazdów ocenionych, zgodnie z zasadami DVS, od zera do dwóch gwiazdek, stracą ważność o północy 27 października 2024 roku. Jeżeli przewoźnik w dalszym ciągu będzie chciał operować wyżej wymienionymi pojazdami w obszarze Londynu, będzie zmuszony dostosować je do nowych zasad „Progressive Safe System”.

Zaostrzona ocena DVS

Odkąd zasady Direct Vision Standard zaczęły obowiązywać, czyli od 2019 roku, minimalna ocena pozwalająca na poruszanie się pojazdami ciężarowymi na obszarze Londynu wynosiła jedną gwiazdkę. Pojazdy z zerową oceną musiały dostosować się do zasad znanych jako „Safe System”, co oznaczało konieczność wyposażenia ich w dodatkowe środki bezpieczeństwa.

Od 28 października 2024 roku zasady te zostaną zaostrzone. Będzie to oznaczać, że minimalna wymagana ocena DVS będzie wynosić już nie jedną a trzy gwiazdki, a co za tym idzie pojazdy ocenione na dwie lub jedną gwiazdkę  również będą zmuszone do zastosowania dodatkowych środków bezpieczeństwa określonych w nowym systemie Progressive Safe System – tłumaczy Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.

Czym jest Progressive Safe System?

W 2019 roku wprowadzono Safe System – Progressive Safe System to jego zaktualizowana wersja obowiązująca obecnie. Po upływie kilku lat od wdrożenia systemu, władze Londynu postanowiły dokonać przeglądu obowiązujących zasad i dopasować je do nowych dostępnych technologii w celu dalszego zwiększenia bezpieczeństwa na Londyńskich drogach. „PSS” jest dostosowany do przyszłych standardów i wymogów Unii Europejskiej i Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.

Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa

W celu dostosowania pojazdu ciężarowego do nowych wymogów „PSS” konieczne jest zainstalowanie:

  • w pełni działającego systemu monitorowania, aby całkowicie wyeliminować pozostały martwy punkt po stronie bocznej,
  • lusterek klasy V i VI,
  • systemu informacji o martwym polu z aktywnymi czujnikami, które zapewnia odpowiednie ostrzeżenie kierowcy o obecności  niechronionego użytkowania drogi,
  • czujników ruchu z przodu pojazdu w celu ostrzeżenia kierowcy pojazdu ciężarowego o obecności niechronionego użytkownika drogi,
  • bocznych osłon przeciw najazdowych po obu stronach pojazdu,
  • dźwiękowego sygnału ostrzegającego o manewrowaniu pojazdu,
  • naklejek piktograficznych ostrzegających o zagrożeniach wokół pojazdu.

Certyfikat HGV

Dopiero po spełnieniu wyżej wymienionych wymogów, właściciel takiego pojazdu może ubiegać się o certyfikat bezpieczeństwa HGV. Jak mówi Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej, dobrą informacją jest fakt, że przy składaniu wniosku nie ma obowiązku przedkładania certyfikatów dostawców dodatkowych środków bezpieczeństwa o spełnianiu odpowiednich wymogów,  co oznacza mniej biurokracji:

Zawsze jednak  należy się upewnić, jakie części montujemy w samochodzie i czy spełniają te wymogi. W przypadku kontroli i negatywnej weryfikacji to my będziemy ponosić odpowiedzialność za niespełnienie wymogów „PSS”.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Wynajem urządzeń wielofunkcyjnych – rozwiązanie szyte na miarę Twoich potrzeb

Rozwój firm i postęp technologiczny przyczynił się do wzrostu...
00:08:24

Historyczny sukces Netflixa: najlepszy kwartał i optymistyczne prognozy na 2025 rok

Zapowiadając powrót Wednesday oraz Stranger Things i niesiony sukcesem...

Na popularności kryptowalut zarobią cyberprzestępcy. Polska w TOP 4 najczęściej atakowanych krajów

Wraz z objęciem fotela prezydenta USA przez Donalda Trumpa,...

ZPP krytykuje projekt ustawy o zmianie Kodeksu pracy – brak spójności i ryzyko nadregulacji

W naszym przekonaniu przedstawiony projekt jest fragmentaryczny i...

Podobne tematy

00:02:51

Czy Daleki Wschód stanie się hegemonem gospodarczym?

Czy Azja i Daleki Wschód obejmą prymat i wiodącą...

Active Ageing: przepis na dłuższe i lepsze życie

Czym jest aktywne starzenie? “Active Ageing” to według Światowej...

60 lat obowiązkowych składek ZUS dla przedsiębiorców – przedsiębiorcy chcą reformy systemu

Osoby prowadzące działalność gospodarczą zapłacą w 2025 roku znacznie...

ORLEN ponownie w UN Global Compact

Po kilkuletniej przerwie ORLEN znów staje się częścią globalnej,...

83 miliony miejsc pracy czeka likwidacja lub ewolucja. Transformacja rynku pracy i gospodarki

Kryzys klimatyczny, zapaść demograficzna czy wzrost cyberprzestępczości to tylko...

Czy sankcje gospodarcze są skutecznym narzędziem politycznym? Analiza na podstawie przykładów historycznych

Według Instytutu Gospodarki Międzynarodowej Petersona „Economic Sanctions Reconsidered” jedynie...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie