Jednym z priorytetów Continental jest maksymalne wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu oraz rozwój gospodarki cyrkularnej. Doskonałym przykładem naszych dążeń jest współpraca z Pyrum Innovations w zakresie odzysku sadzy z opon wycofanych z eksploatacji. Dzięki tej innowacyjnej technologii, która pozwala na odzysk materiałów do produkcji nowych opon, jesteśmy bliżej realizacji celu, jakim jest osiągnięcie 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu we wszystkich produkowanych przez nas oponach do 2030 roku.
Surowce z recyklingu odegrają niezwykle istotną rolę w uczynieniu opon bardziej zrównoważonymi. Używamy tego typu materiałów, kiedy tylko jest to możliwe. Jednocześnie kluczowe jest dla nas, aby ich jakość i właściwości były na takim samym poziomie, jak w przypadku surowców konwencjonalnych.
Opony Continental już teraz zawierają m.in. poliester pozyskiwany z recyklingu butelek PET oraz gumę i stal z przetworzonych opon. Ważnym elementem tej strategii jest przekształcenie myślenia o oponach wycofanych z obiegu jako o „końcu ich życia” na koncepcję „końca ich użytkowania przez konsumenta”, co otwiera drzwi do nowych możliwości w zakresie recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów. W Polsce jesteśmy na bardzo dobrej drodze, gdyż z wszystkich odzyskiwanych opon wycofanych z rynku już blisko połowa trafia do recyklingu.
Nieustannie pracujemy nad innowacjami, które pozwolą nam jeszcze bardziej zwiększyć udział materiałów zrównoważonych w naszych produktach. Obok pyrolizy, przykładem jest nasza praca nad alternatywnymi źródłami kauczuku naturalnego pozyskiwanego z mniszka lekarskiego w ramach projektu Taraxagum. A już ponad 10 lat temu, w 2013 roku uruchomiliśmy pierwszą fabrykę ContiLifeCycle, która odpowiada za ponowne wykorzystanie i recykling opon ciężarowych. Nasz zakład ContiLifeCycle w Hanowerze w Niemczech jest jedynym zakładem produkcyjnym, który łączy recykling i bieżnikowanie opon pod jednym dachem.
Proces produkcyjny neutralny pod względem emisji jest obecnie testowany w zakładzie w Lousado w Portugalii, gdzie produkowanych jest rocznie 18 mln opon. To właśnie tam powstaje m.in. UltraContact NXT. Ta opona, stworzona z materiałów, które nawet w 65% pochodzą z recyklingu, są odnawialne i posiadają certyfikat bilansu masy ISCC PLUS, udowadnia, że nasze założenia i dążenia do produkcji neutralnej klimatycznie oraz prowadzonej w obiegu zamkniętym są już na wyciągnięcie ręki. Te założenia chcemy skalować na nasze zakłady na całym świcie. Tylko w 2023 roku dział opon Continental zmniejszył swoje roczne zapotrzebowanie na energię o ok. 150 gigawatogodzin dzięki 160 projektom energooszczędnym. Odpowiada to mniej więcej średniemu rocznemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną 12 500 domów jednorodzinnych. Nasze wysiłki zostały docenione m.in. przez międzynarodową organizację non-profit CDP (wcześniej znaną jako Carbon Disclosure Project), która już 6. raz z rzędu umieściła Continental na tak zwanej liście Climate A List 2023. Czyni to Continental jedną z wiodących firm na świecie w zakresie ochrony klimatu. Potwierdza to również zestawienie sprzed kilku dni magazynu Time. Znaleźliśmy się w gronie 500 najbardziej zrównoważonych przedsiębiorstw na świecie. Ocena ta opiera się na specjalnej metodologii opracowanej przez Time i Statista. Ocenili oni łącznie 5000 firm w oparciu o ich strategię zrównoważonego rozwoju i sprawozdawczość, a także ponad 20 kluczowych wskaźników, w tym intensywność emisji, zużycie energii i udział energii odnawialnej. Continental uzyskał ocenę 61,39 na 100 możliwych punktów, zajmując 265. miejsce w rankingu. W kategorii przemysłu motoryzacyjnego jesteśmy w pierwszej 10.
Nieustannie pracujemy na tym by produkcja opon była coraz bardziej ekologiczna. Dzięki innowacjom i recyklingowi zbliżamy się do celu, jakim jest neutralność klimatyczna oraz zamknięty obieg materiałów w naszych zakładach.
Anna Burakowska, Dyrektor Generalna Continental Opony Polska