czwartek, 9 stycznia, 2025

Kontrole na granicach z Niemcami dłużej niż do końca marca. Przedsiębiorcy informują o utrudnieniach

Kontrole na granicy Polski i Niemiec coraz bardziej intensywne. Przedsiębiorcy ze Szczecina obawiają się zatorów jak w Świecku.

Władze federalne Niemiec zapowiadają, że kontrole na wszystkich granicach niemieckich – w tym tych z Polską trwać będą dłużej niż do końca marca 2025 roku. Ta decyzja nie zaskakuje, bo w ostatnich miesiącach nie nastąpił żaden przełom związany z tematem sytuacji geopolitycznej. Stanowisko przedsiębiorców pozostaje jednak niezmienne: kontrole są kłopotliwe, a ich intensyfikacja była odczuwalna w ostatnich dniach roku 2024 i pierwszych dniach roku 2025.

Lubieszyn będzie jak Świecko? Tego scenariusza obawiają się przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej przyznają, że decyzja o kontynuacji kontroli stacjonarnych na granicach polsko-niemieckich nie tylko w I kwartale roku 2025, nie jest zaskoczeniem. Jest jednak zasmucająca patrząc na to, jak udane dotychczas były relacje transgraniczne w kontekście budowania międzynarodowego obszaru metropolitalnego. Z bliskich relacji gospodarczych korzystali zarówno mieszkańcy Pomorza Zachodniego, jak i mieszkańcy niemieckich miejscowości przygranicznych.

– Mamy informacje od naszych przedsiębiorców, szczególnie z sektora transportowego, że niestety kontroli jest więcej i są bardziej intensywne. Ruch na przejściach granicznych w ostatnich dniach skomplikowany był także ze względu na zdarzenia drogowe do jakich dochodziło. Jeżeli połączymy to z kontrolami to niestety mamy przepis na poważne utrudnienia, zniecierpliwionych kierowców i coraz bardziej odczuwalne straty finansowe – przyznaje prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk.

Kontrole mają miejsce na wszystkich granicach Polski z Niemcami.

– W województwie zachodniopomorskim mamy wiele ciężarówek stojących na granicy w Kołbaskowie. W Lubieszynie raczej nie ma wielkich zatorów, co cieszy w kontekście pracowników transgranicznych przemieszczających się samochodami osobowymi. Dostajemy jednak sygnały od naszych kolegów działających np. w Słubicach, gdzie te zatory są absolutnie gigantyczne i generujące poważne problemy dla sektora TSL i nie tylko – mówi prezes Hanna Mojsiuk.

„Nasz region był idealną bazą wypadową dla firm transportowych kooperujących z Niemcami”

Dla sektora TSL kontrole na granicy oznaczają długo trwające postoje i weryfikację, która zajmuje czas. Czy możemy już mówić o kryzysie zachodniopomorskiego transportu z powodu kontroli? W opinii przedsiębiorców to zbyt odważna teza, ale jednocześnie należy przyznać, że intensyfikacja kontroli jest odczuwalna i kłopotliwa dla transportów przekraczających niemiecką granicę w Polsce.

– Wiele firm wybierało Szczecin, Dołuje, Mierzyn, Przecław, Ustowo, Skarbimierzyce, Police czy nawet park przemysłowy w Stargardzie, Goleniowie czy Myśliborzu jako lokalizacje dla swoich firm czy magazynów dlatego, że stąd jest blisko do Niemiec i nasz region był wręcz idealną bazą wypadową dla transportu w relacji z Niemcami. Obecnie obserwujemy, że sytuacja staje się skomplikowana. Województwo zachodniopomorskie nie ma jeszcze tak trudnej sytuacji jak lubuskie, gdzie na granicy naprawdę tworzą się wielkie zatory, ale być może niestety taka sytuacja też nas czeka i przedsiębiorcy muszą być na to gotowi – przyznaje Przemysław Hołowacz, ekspert sektora TSL, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL.

– Przedsiębiorcy nie zrezygnują z transportu przez Niemcy. To jeszcze nie jest ten etap komplikacji, by o tym myśleć – dodaje Przemysław Hołowacz.

Eksperci rynku TSL dodają, że przedłużenie kontroli na granicach nie jest jednoznaczne z ich intensyfikacją, ale im bliżej politycznych wydarzeń wyborczych w Polsce i w Niemczech, tym dyskusja w tym temacie może być ostrzejsza.

Popularne w tym tygodniu

Meta przegrywa w sądzie: WSA nakazuje respektować zakaz fałszywych reklam z udziałem Omeny Mensah i Rafała Brzoski

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie: Meta musi respektować zakaz...

Patryk P. ps. „Cygan” oskarżony o 21 przestępstw – w tym handel narkotykami i luksusowymi autami

Prokuratura małopolskiego pionu Prokuratury Krajowej skierowała do Sądu Okręgowego...

Prezes Arche wskazuje cele firmy na 2025 r. „Nasze plany są bardzo ambitne”

Notowane na Catalyst Arche S.A. to deweloper hotelowo-mieszkaniowy oraz...

Jak kształtuje się kariera w SEO? Co mówią o tym specjaliści?

Jak wygląda droga zawodowa osób, które pracują w SEO?...

Podobne tematy

Czwartkowy przegląd rynków: Presja na funta, chińska deflacja i mieszane dane z Niemiec

Czwartkowa sesja na licznych aktywach nie należy do najbardziej...

Silny dolar i drożejąca ropa: noworoczny impuls z Ameryki

Noworoczny prezent części inwestorów zrobił dolar, który nie zatrzymuje...

Czy polska logistyka nadąża za standardami ESG? Raport pokazuje wyzwania i szanse

Zasady ESG przestają być wyborem, a stają się koniecznością...

Logistyka na rok 2025. Optymalizacja kosztów i zielona rewolucja

Rosnące koszty i „zielona rewolucja” to największe wyzwania logistyki...

Wigilia i Sylwester nad Bałtykiem. Turystyka nie narzeka na brak gości

Zachodniopomorska turystyka podsumowuje rok 2024, ale to nie znaczy,...

Niepewna przyszłość globalnej gospodarki: wyzwania na drodze do stabilizacji i normalizacji stóp procentowych

Po okresie dynamicznego wzrostu inflacji wywołanego skutkami pandemii, globalna...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie