Polski sektor IT dojrzewa niczym wyborne wino przechowywane w chłodnych piwnicach średniowiecznych kamienic. Wywołany wybuchem pandemii boom na natychmiastową cyfryzację dobiegł końca, jednak rynek nadal rośnie w dwucyfrowym tempie. Nie oznacza to braku stabilizacji. Jest ona widoczna przede wszystkim w obszarze fuzji i przejęć. Inwestorzy podejmują decyzje z większą rozwagą, koncentrując się na firmach oferujących długoterminową wartość i skalowalne modele biznesowe, a nie – szybkie zyski.
Według Fitch Solutions rok 2024 miał przynieść dwucyfrowy wzrost wartości polskiego rynku IT – o 19% rok do roku, do poziomu 140 mld złotych. Wszystko wskazuje na to, że prognoza okazała się trafna. O tym, że stagnacja nam nie grozi, świadczy m.in. liczba powstających przedsiębiorstw. Dane Dun & Bradstreet pokazują, że od stycznia do września 2024 roku na polskim rynku pojawiło się ponad 11 tys. nowych spółek informatycznych, najwięcej w Warszawie i Krakowie – miastach od lat uznawanych za największe technologiczne huby. Co ciekawe, część nowo powstałych firm koncentruje się na niszowych obszarach, których zastosowanie w biznesie wciąż się rozszerza. To m.in. automatyzacja i analityka danych oparta o sztuczną inteligencję.
– Jeszcze dekadę temu polskie firmy informatyczne uważane były głównie za zaplecze outsourcingowe. Dziś tworzą one dojrzałe środowisko biznesowe. Nie jesteśmy już miejscem, w którym międzynarodowi gracze szukają taniej siły roboczej. Polska stała się centrum innowacji i kolebką wysokomarżowych rozwiązań technologicznych – mówi Łukasz Czechowski, CEO People Trust, firmy specjalizującej się w rekrutacji programistów.
Zakupy? Tak, ale z głową
Bieżący rok upłynął pod znakiem stabilizacji w obszarze fuzji i przejęć. Z danych CMT Advisory wynika, że od początku stycznia do końca września 2024 r. przeprowadzono 21 transakcji – dokładnie tyle samo, co rok wcześniej. Zmieniła się jednak ich charakter i jakość. Zamiast nerwowych ruchów pojawiła się chłodna, analityczna kalkulacja. Inwestorzy stawiają na modele biznesowe zapewniające skalowalność i stały strumień przychodów. Zdecydowanym faworytem pozostaje model SaaS (Software as a Service).
Istotne wydarzenie na rynku IT miało miejsce pod sam koniec 2024 roku, kiedy DPS Software – największy partner Dassault Systèmes w Polsce – przejęła Cadsol Design Polska. W ten sposób spółka, specjalizująca się w rozwiązaniach klasy SOLIDWORKS oraz 3DEXPERIENCE, wzbogaciła swoją ofertę o narzędzia dla branży motoryzacyjnej i lotniczej, takie jak CATIA, DELMIA i SIMULIA, stając się również dystrybutorem robotów firmy Universal Robots. – To kluczowy krok w kierunku stworzenia spójnej i komplementarnej oferty. Współpraca wszystkich spółek w ramach synergii pozwoli na sprostanie wymagającym potrzebom naszych klientów w obszarze usprawniania procesów produkcyjnych, projektowania czy zarządzania w nowoczesnym przedsiębiorstwie – powiedział Paweł Dziadosz, Prezes DPS Software.
Jedną z najgłośniejszych transakcji w 2024 roku było przejęcie Brand24 za kwotę 43 mln złotych przez Prowly, spółkę zależną amerykańskiego giganta SEMrush. Posunięcie można uznać za strategiczne, jako że Prowly – platforma dla profesjonalistów public relations, ułatwiająca dystrybucję materiałów praoswy i kontakt z dziennikarzami – zyskała w ten sposób dostęp do technologii monitorowania mediów, uzupełniąc tym samym swoją ofertę. Jednak zdaniem założyciela Brand24 inwestycja w polski startup podyktowana był czymś zgoła innym. – Mamy wspólne, ambitne plany stworzenia platformy dostarczającej wiedzę konsumencką, wnioski i rekomendacje dla marek z całego świata, szczególnie dla tych z Fortune 500, które już dziś licznie korzystają z produktów Semrush. Połączenie danych oferowanych przez Semrush i Brand24 otwiera przed nami niesamowite, nowe możliwości produktowe – napisał na LinkedIn Michał Sadowski.
Kolejnym przykładem strategicznego przejęcia było nabycie 65 proc. udziałów w Profitroom przez fundusz MCI Digital Champions (MCI DC) za 190 mln zł. Inwestor, posiadający w swoim portfolio szereg spółek technologicznych i e-commerce, docenił poznańskiego dostawcę rozwiązań do zarządzania rezerwacjami w branży HoReCa za narzędzia poprawiające efektywność operacyjną hoteli. Ta transakcja doskonale ilustruje trend, w którym polskie firmy nie ograniczają się do roli dostawcy usług outsourcingowych, lecz oferują gotowe, premium rozwiązania w kluczowych segmentach cyfrowej transformacji.
Szerokim echem odbiła się również transakcja, w której Sygnity przejęło Sagra Technology – dostawcę rozwiązań analitycznych w modelu chmurowym – za 42,3 mln zł. Jak podkreślają twórcy raportu M&A Branża IT 2024, była to jedna z kluczowych transakcji na polskim rynku IT w mijającym roku – i to nie tylko ze względu na jej skalę finansową. Przejęcie to ma doskonale ilustrować trzy główne trendy widoczne w ostatnich kwartałach: rosnącą rolę usług chmurowych i modelu SaaS w budowaniu przewagi konkurencyjnej, dążenie do dywersyfikacji przychodów opartej na subskrypcjach oraz poszukiwanie wartości w zaawansowanej analityce danych.
Powodów do dumy mamy coraz więcej
Polacy nie gęsi – też startupy mają i to o globalnych ambicjach. A niektóry z nich to nawet jednorożce. W tej kategorii znajduje się chociażby, działający w branży medtech DocPlanner. Oferuje on platformę do umawiania wizyt lekarskich i zarządzania grafikami w przychodniach i gabinetach lekarskich. Firma, znana w Polsce pod marką ZnanyLekarz, z powodzeniem funkcjonuje w kilkunastu krajach, łącząc pacjentów z lekarzami poprzez intuicyjne rozwiązania online. W 2024 DocPlanner skupił się na wprowadzaniu zaawansowanych rozwiązania opartych na sztucznej inteligencji (AI) w swoich platformach, takich jak ZnanyLekarz i MyDr EDM.
Vercom S.A. – dostawca usług komunikacyjnych w modelu CPaaS – na koniec trzeciego kwartału firma mogła pochwalić się 21-procentowym wzrostem bazy klientów, dobijając do poziomu 91,6 tys. Kluczowe wskaźniki finansowe również wystrzeliły w górę: w trzecim kwartale 2024 roku przychody poszybowały o 71% r/r do 145,1 mln zł. Za tymi liczbami stoi rosnący popyt na innowacyjne rozwiązania komunikacyjne, w tym przyspieszona adopcja technologii RCS. Podpisanie umowy z operatorem P4 oraz współpraca z takimi markami jak LPP, Jeronimo Martins, Media Expert, Ziaja, Wakacje.pl czy Home&You dodatkowo wzmacniają pozycję spółki, która już obsługuje klientów w ponad 40 krajach.
W podobnym duchu rozwija się Booksy. W 2024 r. polski jednorożec kontynuował podbój zagranicznych rynków, umacniając swoją pozycję lidera w branży beauty i wellness. Startup założony przez Stefana Batorego odnotował znaczący wzrost liczby użytkowników i partnerów biznesowych, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, takie jak wirtualne karty podarunkowe czy platforma Zakupy, która pozwala na zamawianie produktów bezpośrednio w aplikacji. Istotnym momentem w rozwoju firmy była inwestycja kanadyjskiego funduszu Inovia Capital pod koniec 2023 roku. Fundusz ten, o globalnym zasięgu i portfelu o wartości ponad 2,2 mld dolarów, działa w miastach takich jak Montreal, Toronto, Calgary, San Francisco i Londyn, wspierając rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw technologicznych.
Na uwagę zasługuje również Eleven Labs – rodzima firma z obszaru AI, specjalizująca się w syntezie mowy. Ich technologia generatywnej AI dla dźwięku, umożliwiająca tworzenie naturalnie brzmiących syntetycznych głosów, wzbudza zainteresowanie branży filmowej, gamingowej i edukacyjnej. Od momentu debiutu wersji beta, ElevenLabs w zaskakująco krótkim czasie zdobyło ponad milion użytkowników, co znacząco umocniło jej pozycję na rynku rozwiązań audio opartych na sztucznej inteligencji. W efekcie firma poszerzyła zakres badań nad głosem AI i opracowała AI Dubbing – narzędzie, które umożliwia przekład wypowiedzi dźwiękowych na inny język oraz konwersję materiałów audio i wideo aż na 30 różnych języków, zachowując przy tym indywidualne cechy oraz emocje głosu mówcy. Skuteczność i innowacyjność ElevenLabs zostały docenione nie tylko przez miliony użytkowników, lecz także przez inwestorów – w rundzie finansowania serii B do spółki trafiło 73 mln euro, co uczyniło ją pierwszym europejskim jednorożcem w obszarze generatywnej sztucznej inteligencji. Dodatkowo 41% przedsiębiorstw z listy Fortune 500, w tym renomowani wydawcy tacy jak Storytel, The Washington Post czy TheSoul Publishing, korzysta już z jej rozwiązań.
Pisząc o zagranicznych sukcesach, nie można pominąć wywodzącej się z Rzeszowa Asseco. Firma obsługuje banki, urzędy i instytucje publiczne w wielu krajach, przenikając do kluczowych segmentów infrastruktury cyfrowej. Obecnie 80% przychodów spółki generowanych jest poza Polską.
– Dynamiczny rozwój polskiego rynku IT i wynikająca z niego ekspansja rodzimych firm na rynki zagraniczne nie jest odosobnionym zjawiskiem. To, co obserwujemy nad Wisłą, wpisuje się w szerszą ewolucję europejskiego ekosystemu cyfrowego. Od lat widać, że kapitał, know-how i talenty koncentrują się w coraz bardziej zróżnicowanych geograficznie punktach. Jednym z nich jest właśnie Polska, która umiejętnie wykorzystała szansę płynącą z postępującej decentralizacji. Teraz wszyscy czerpiemy z tego korzyści – kwituje Łukasz Czechowski, CEO People Trust