Dobry rok dla polskich portów, ale przedsiębiorcy sektora TSL czekają na geopolityczną stabilizację.
– Port w Szczecinie dynamicznie się rozwija i cieszy, że mimo niesprzyjających czynników geopolitycznych udaje nam się utrzymać wysoką pozycję rozwojową i wciąż poszerzać spektrum działania. Rok 2025 powinien być dla sektora TSL rokiem lepszym. Nasi przedsiębiorcy zwracają także uwagę na to, że po trudnych miesiącach poprawia się eksport towarów zagranicę oraz rośnie współczynnik rozwoju sektora e-commerce – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Porty „na plusie”, ale wiele zależeć będzie od czynników zewnętrznych
Statystyki dotyczące rozwoju portów w Polsce w 2024 roku zostały opublikowane przez Ministerstwo Infrastruktury w piątek. Można się z nich dowiedzieć, że w minionym roku zarówno port w Szczecinie, jak i porty w Trójmieście osiągnęły rekordowe wyniki finansowe, co należy uznać za duży sukces.
Pozytywnie wyglądają także statystyki dotyczące przeładunków kontenerowych. W 2024 roku wzrost w Gdańsku i w Gdyni wynosił koło 9%, a w Szczecinie ponad 11%.
Rok 2024 przynosi także duży wzrost przeładunków w większości grup towarowych poza węglem, z zaznaczeniem, że ten surowiec w roku 2023 przeładowywany był w rekordowy sposób z powód zagrożenia energetycznego i skupu węgla w obawie przed problemami związanymi z wojną w Ukrainie.
Jak mówi prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk statystyki dotyczące rozwoju portów cieszą. Zadaniem Ministerstwa Infrastruktury powinno być dążenie do stabilizacji przeładunków i zwiększanie udziałów polskich portów w przeładunku grup towarowych najszerzej obsługiwanych w portach.
– Północna Izba Gospodarcza z oczywistych powodów najszerzej zwraca uwagę na Szczecin. Widzimy, że inwestycje w nabrzeża portowe procentują zwiększoną ilością obsługiwanych ładunków. Jesteśmy silni przede wszystkim dzięki przeładunkom związanym z produktami spożywczymi, w tym rybami. Oczywiście nasze porty przeładowują także inne kategorie produktowe. Na pewno rozwój sektora offshore i inwestycje w tym zakresie niebawem przełożą się na statystyki przeładunków, choć to pewnie kwestia bardziej najbliższych lat niż najbliższego roku – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
– Jeżeli czynniki zewnętrzne nie będą negatywnie wpływać na sytuację portu to spodziewamy się, że dla sektora morskiego rok 2025 będzie czasem rozwoju. Niestety nieprzewidywalność zagadnień związanych z wojną w Ukrainie czy drożnością szlaków komunikacyjnych, w tym szlaków morskich, zawsze zostawia w nas pewne poczucie niepewności. Tym bardziej liczymy na kontynuacje rozpoczętych inwestycji – mówi Hanna Mojsiuk.
E-commerce i kontenery do góry. Pomorze Zachodnie silne także przeładunkiem towarów spożywczych i ryb
Jak dodaje ekspert sektora TSL Przemysław Hołowacz, rozwój portów i dobre statystyki, znajdują odzwierciedlenie w sytuacji poszczególnych branż.
– Wojna w Ukrainie dla polskich portów była sytuacją, która absolutnie zmieniła układ sił gospodarczych. W ubiegłych latach trudno było o miejsce na magazynie czy na placach składowych, gdzie zalegał przede wszystkim węgiel, który zajmował większość wolnych przestrzeni. Podobnie zresztą jak towary ukraińskie dla których byliśmy często portem zastępczym. Inwestycje w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni czy w Świnoujściu w portach przyczyniły się do zwiększenia ich potencjału przeładunkowego. Nasza logistyka znacząco się poprawiła – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL.
– Nawet jeżeli wzrosty przeładunków w roku 2024 nie były imponujące, to gdy patrzymy na poprawę sytuacji w sektorze e-commerce czy w przeładunku kontenerów to należy patrzeć w przyszłość optymistycznie. Spedycja morska ma za sobą całkiem dobry rok. Powiedziałbym, że na taką „czwórkę z plusem”. Wszyscy oczekują stabilizacji w gospodarce, to jest takie pragnienie sektora TSL pod kątem morskim, lądowym i intermodalnym. Spodziewamy się, że nie będzie to takie proste – dodaje Przemysław Hołowacz.
Przedsiębiorcy sektora TSL zwracają uwagę na rosnący potencjał portu w Świnoujściu, który jest przystosowany do obsługi transportów intermodalnych, co otwiera go na kolejnych klientów i grupy towarowe.