czwartek, 30 stycznia, 2025

3 lutego rusza program „NaszEauto” – ponad 1,6 mld zł na dofinansowanie samochodów elektrycznych

  • Od 3 lutego br. będzie można składać wnioski o dofinasowanie zakupu samochodu elektrycznego w ramach nowego programu NFOŚIGW „NaszEauto”, którego budżet wynosi ponad 1,6 mld zł.
  • Po uwzględnieniu premii za dochód roczny nieprzekraczający 135 tys. zł oraz zezłomowanie starego pojazdu spalinowego maksymalna kwota dotacji to 40 tys. zł. Beneficjentami programu są osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, które chcą kupić, leasingować lub wynająć auto elektryczne.
  • Nowy program nie przyniesie przełomu na rynku. Ze wsparcia wyłączono spółki handlowe, które odpowiadają za większość rejestracji nowych samochodów w Polsce. Dopłaty nie obejmą pojazdów dostawczych. Krótki czas naboru sprawia, że efektywne wykorzystanie zakładanego budżetu będzie bardzo trudne, lub wręcz niemożliwe. Szczególnie istotne będzie obecnie tempo procedowania wniosków przez NFOŚiGW. Ocena programu „NaszEauto” będzie w dużej mierze zależeć od efektywności działania instytucji wdrażającej – podkreśla PSNM. 

Rząd ogłosił szczegóły nowego programu dopłat do samochodów elektrycznych „NaszEauto” (zapowiadanego wcześniej jako „Mój elektryk 2.0”). O wsparcie mogą ubiegać się osoby fizyczne oraz jednoosobowe działalności gospodarcze planujące zakup, leasing lub wynajem pojazdu elektrycznego. Budżet nowego programu to 1,6 mld zł. Podstawowa kwota dopłaty dla osób fizycznych wynosi 18 750 zł. W przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny (KRD) oraz jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) wzrasta do 30 tys. zł. Dodatkowo można otrzymać premie za dochód roczny do 135 tys. zł (wyłącznie dla osób fizycznych, w tym posiadających KRD) oraz za zezłomowanie starego pojazdu spalinowego. W efekcie maksymalna kwota wsparcia może wynosić 40 tys. zł.

– Fakt, że maksymalna wysokość dopłaty wzrosła na pewno cieszy, jednak w bardzo wielu przypadkach beneficjenci programu nie będą mogli skorzystać z dodatkowych premii. Nieczęsto zdarza się, żeby osoby decydujące się na nabycie nowego pojazdu dysponowały rocznym dochodem do 135 tys. zł, a tym bardziej posiadały stary samochód spalinowy, który bardziej opłaca się zezłomować (nawet uwzględniając kwotę dodatkowej premii) niż sprzedać na rynku wtórnym. Poważnym minusem nowego programu jest wykluczenie ze wsparcia spółek handlowych. To właśnie one odpowiadają za największą liczbę rejestracji nowych samochodów w Polsce. Ograniczenie zakresu beneficjentów wpłynie negatywnie na rynkową skuteczność subsydiów w ogłoszonej formie – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSNM.

Istotną zmianą względem programu „Mój elektryk” jest również podniesienie maksymalnej ceny dotowanego pojazdu do 225 tys. zł netto. W efekcie beneficjenci mogą ubiegać się o dofinansowanie do samochodu elektrycznego kosztującego do 276 750 zł brutto. Uwzględniając aktualną ofertę na polskim rynku elektromobilności, dopłaty mogą objąć ponad 90 modeli BEV z segmentów A-D.

Na pewno cieszy fakt, że NFOŚIGW ostatecznie zdecydował się zmienić zasady dotyczące kwalifikowalności VAT – pierwotny projekt programu przewidywał, że maksymalna cena dotowanego „elektryka” wyniesie 183 tys., co istotnie ograniczało gamę pojazdów, które mogłyby zostać objęte wsparciem. „NaszEauto” nadal nie przewiduje jednak dopłat do samochodów dostawczych kategorii N1. Logistyka miejska to obszar rynku, którego elektryfikacja powinna nastąpić w pierwszej kolejności. Bardzo często różnice cenowe między elektrycznymi a spalinowymi dostawczakami są wyższe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Zawieszenie ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” sprawiło, że w segmencie nowych samochodów elektrycznych kategorii N1 odnotowaliśmy bardzo wyraźny spadek rejestracji – o prawie 25% r/r. Brak dofinansowania dla takich pojazdów w nowym programie pogłębi ten niekorzystny trend spadkowy – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Podczas konferencji poświęconej uruchomieniu programu „NaszeEauto” przedstawiciele administracji publicznej ogłosili, że uruchomiony w lutym nabór potrwa do połowy 2026 r. Jednocześnie ma to być ostatni program dopłat do samochodów elektrycznych uruchomiony w Polsce.

Znacznie krótszy czas przyjmowania wniosków niż w programie „Mój elektryk” przy wyraźnie wyższym budżecie, ograniczonym zakresie beneficjentów i samochodów objętych dofinansowaniem rodzą pytanie o możliwość realizacji celu wyznaczonego przez NFOŚIGW tj. wsparcia co najmniej 40 tys. pojazdów zeroemisyjnych. Budżet nowego programu można by wydać znacznie efektywniej przy lepszym dopracowaniu jego zasad albo przeznaczyć z pozytywnym skutkiem na inne cele. Zwłaszcza, że polska elektromobilność wciąż bardzo potrzebuje wsparcia, szczególnie w kontekście ambitnych obowiązków unijnych. Dotacje do „elektryków” wciąż są dostępne w wielu państwach członkowskich UE.  W wielu z nich, w odróżnieniu od Polski, obok dopłat obowiązują również zachęty podatkowe. Ponadto, od dofinansowania odchodzą kraje, które wprowadziły wsparcie znacznie wcześniej niż Polska i które osiągnęły nieporównywalnie większe wolumeny sprzedaży. W Polsce udział BEV w sprzedaży nowych pojazdów osobowych wciąż jest ponad 4-krotnie niższy niż średnia unijna – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Wszystko, co musisz wiedzieć o tuszach do drukarek przed zakupem

Planujesz zakup tuszu do drukarki, ale nie wiesz, który...

Ekspert radzi: Jak przechowywać dokumentację księgową?

Przechowywanie dokumentacji księgowej to obowiązek każdej firmy, niezależnie od...

Historyczna emisja obligacji ORLEN w Ameryce Północnej – 1,25 mld USD na strategiczne inwestycje

ORLEN, w ramach pierwszej w historii emisji obligacji na...

SatRev umieszcza na orbicie satelitę opartego na platformie Raccoon

Polska firma SatRev wprowadziła na orbitę satelitę opartego na...

Podobne tematy

Pożyczka dla małych firm: kluczowe informacje dla przedsiębiorców

Współczesne małe i średnie firmy (MŚP) napotykają na różne...

Branża leasingowa w Polsce rośnie

Firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę 110,5 mld...

Donald Trump – wpływ na światową i polską gospodarkę – Trumponomika!

Deportacje osłabić mogą jedno ze źródeł siły amerykańskiej gospodarki...

Cavatina Holding umacnia pozycję na rynku – wzrost sprzedaży mieszkań i wynajmu biur

Ponad 1200 sprzedanych mieszkań i 45 tys. mkw. wynajętych...

Trendy motoryzacyjne 2025: SUV-y i chińskie auta na czele rankingu popularności

Czy chińskie marki zmienią dotychczasowe przyzwyczajenia polskich kierowców? Czy...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie