czwartek, 30 stycznia, 2025

Nierówne umowy najmu i ukryte opłaty – najemcy galerii handlowych domagają się zmian

Jak wskazuje Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU), rynek handlowy w 2025 roku czekają kolejne napięcia związane z zasadniczą nierównością stron umów najmu. W polskim systemie prawnym nie jest zakazane przenoszenie wszystkich kosztów prowadzenia działalności przez właścicieli centrów handlowych na handlowców, którzy muszą dochodzić sądownie swoich racji. Nagminne jest obciążanie mniejszych podmiotów kosztami utrzymania powierzchni najemców kluczowych. Na szczęście sądy coraz częściej kwestionują zapisy umów dopuszczające podobne praktyki. Druga kwestia to modernizacje. Ponad połowa centrów w Polsce powstała przed 2010 rokiem i jako nieefektywna energetycznie będzie wymagała od właścicieli nieruchomości kosztownych modernizacji zarówno instalacji termicznych, jak elektrycznych i bezpieczeństwa pożarowego. Już teraz obserwujemy próby przenoszenia na najemców prawnych obowiązków właścicieli centrów. Szczególnie zaskakuje sprzeczność pomiędzy deklaracjami zarządców nieruchomości o przywiązaniu do wartości ekologicznych, a żądaniami niepotrzebnych wymian sprawnych elementów infrastruktury. To zjawisko nasili się bez wątpienia w kolejnych miesiącach bieżącego roku.

Ze względu na zwiększające się ryzyko ubezpieczeniowe mogą wzrosnąć koszty składek ubezpieczeniowych dla nieruchomości – a ten koszt właściciele centrów standardowo przenoszą na najemców w tzw. service charges, nie musząc ich negocjować. Podatki od nieruchomości też nie są ponoszone przez ich właścicieli.

Jakie działania mogą ograniczyć zagrożenia rysujące się przed najemcami centrów handlowych? Przede wszystkim bardzo dokładna analiza umów najmu i negocjowanie szczególnie niebezpiecznych zapisów.

„Ryzyka pojawiają się w obszarze finansowym, czyli waluty przyjętej do ustalania wysokości czynszu i inflacji wpływającej na wysokość kosztów wspólnych. Wpływ obu tych czynników najemcy mogą ograniczyć umownie, podobnie jak zobowiązania wynikające z nałożonych na właścicieli centrów obowiązków środowiskowych. Kontrola kosztów na etapie negocjacji umowy to jeden aspekt przyszłorocznej perspektywy. Drugim jest zwiększanie przychodów. Bardzo wielu najemców intensywnie pracuje nad zwiększaniem udziału e handlu w ogólnym wolumenie sprzedaży, aby zminimalizować ryzyka związane z wykorzystywaniem pozycji przez wynajmujących. Nakłady na marketing w internecie, dystrybucja przez własne sklepy i przez platformy stwarza szanse, które będą na pewno wykorzystane w jeszcze większym zakresie niż miało to miejsce do tej pory. Otoczenie retailu w Polsce cechuje nadprodukcja legislacji skutkująca ograniczeniem możliwości przygotowania się do zmian, zarówno w wymiarze implementacji dyrektyw unijnych, jak prawa krajowego, będących wynikiem założeń o charakterze pozabiznesowym. Skutkiem mnożenia regulacji prawnych jest wzrastające rozwarstwienie między podmiotami najsilniejszymi i najsłabszymi, oraz podniesienie kosztów prowadzenia działalności związane z rosnącymi nakładami na energię i pracę oraz komplikacją warunków prowadzenia działalności. Złożoność przepisów zakłada konieczność posiłkowania się kosztownymi audytami i konsultacjami, a takie kompetencje zazwyczaj nie są dostępne w mniejszych organizacjach” – wskazuje Zofia Morbiato, dyrektor generalny Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).

W wyniku zapisów forsowanych przez wynajmujących w tzw. zielonych załącznikach do umów najmu w centrach handlowych zwiększa się zagrożenie przeniesieniem kolejnych kosztów właścicieli na najemców. To kolejne obciążenie zazwyczaj pozbawione jakiegokolwiek uzasadnienia. Często wynajmujący wymagają wymiany w sklepach dobrych jakościowo posadzek, witryn czy instalacji– bez benefitu dla środowiska i znaczenia dla klientów centrów. Te nieracjonalne wymogi, zwłaszcza, kiedy pojawiają się po zakończeniu negocjacji finansowych sprawiają, że rosną koszty najemców, co wpływa na obniżenie rentowności. Obserwujemy także, że modernizacje części wspólnych są prowadzone przez wynajmujących bez powiadomienia najemców i rozliczane w kosztach serwisowych bez uzgodnień z partnerami biznesowymi tworzącymi wartość galerii handlowych.

Autor
  • Zofia Morbiato – dyrektor generalny w ZPPHiU, od wielu lat związana z branżą handlową jako prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH). W ZPPHiU działa od 2020 r.

    Dyrektor generalny w ZPPHiU
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska wśród krajów najbardziej narażonych na dezinformację

Polska doświadczyła 1,443 przypadków kampanii dezinformacyjnych w ciągu ostatnich...

FunkSec rosnącym zagrożeniem na scenie ransomware

Na scenie ransomware pojawiła się nowa grupa cyberprzestępcza, która...

Generatywna AI zmienia rynek – elastyczne systemy IT, inteligentne roboty i nowe modele biznesowe

Jak wskazuje raport Accenture Technology Vision 2025, dynamiczny rozwój...

ZPP krytykuje projekt ustawy o zmianie Kodeksu pracy – brak spójności i ryzyko nadregulacji

W naszym przekonaniu przedstawiony projekt jest fragmentaryczny i...

Podobne tematy

Zielone załączniki do umów najmu w centrach handlowych: korzyści czy dodatkowe koszty dla najemców?

Jak wskazuje Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU),...

Aż 52% użytkowników odwiedza centra handlowe, aby kupić produkty wyszukane w internecie

Badania Omnisense zrealizowane na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu...

ZPPHiU: Zielone załączniki w umowach najmu obciążają najemców i zagrażają ich rentowności

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Zielone umowy najmu w centrach handlowych: ZPPHiU broni praw najemców przed narzucanymi obowiązkami ESG

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Kongres ZPPHiU i PSNPH: cyrkularność i współpraca na linii najemcy – wynajmujący

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wspólnie z...

ZPPHiU: Galerie handlowe to nie jest omnichannel

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) analizuje wielokanałową...

ZPPHiU apeluje o dialog na temat Kodeksu Dobrych Praktyk

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) apeluje do...

ZPPHiU apeluje: czynsze w złotówkach i transparentne rozliczanie kosztów

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) apeluje o...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie