Na bazie podpisanej dzisiaj umowy ORLEN wspólnie z Politechniką Warszawską Filia w Płocku oraz Akademią Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie będzie pracował nad doskonaleniem technologii wytwarzania paliw syntetycznych. Podejmowanie wspólnych starań o pozyskiwanie funduszy ze źródeł krajowych i europejskich, wsparcie merytoryczne w tworzeniu infrastruktury badawczej, wykorzystanie dostępnych na uczelniach zaawansowanych narzędzi modelowania procesów technologicznych, prowadzenie projektów badawczych oraz kształcenie przyszłych kadr Koncernu to podstawowe korzyści wynikające z podpisanego dzisiaj porozumienia.
Celem współpracy jest wykorzystanie potencjału środowiska naukowego do wsparcia ORLENU w procesach doskonalenia i adaptacji technologii paliw syntetycznych.
– Wkrótce ORLEN będzie musiał sprostać zapotrzebowaniu na paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego (RFNBO), wynikającym z europejskich regulacji tj. RED III i ReFuelEU Aviation. Analizujemy już potencjalne inwestycje związane z produkcją syntetycznego paliwa lotniczego e-SAF RFNBO. Dlatego potrzebujemy zbudować we własnych zasobach Pracownię Paliw Syntetycznych jako narzędzie umożliwiające weryfikację oferowanych przez rynek rozwiązań. Chcemy też prowadzić prace badawcze nad rozwojem poszczególnych etapów produkcji e-paliw w czym wesprze nas wiedza i doświadczenie naukowców. Nadrzędnym celem jest rozwój własnego know-how oraz nabycie kompetencji w zakresie zastosowania nowych procesów oraz technologii, co ułatwi podejmowanie decyzji inwestycyjnych i operacyjnych w przyszłości – mówi Marcin Wasilewski, Członek Zarządu ds. Technologii.
Porozumienie jest naturalną konsekwencją wykorzystania synergii kompetencyjnych biznesu i nauki, ale przede wszystkim budową i doskonaleniem kompetencji naukowych w obszarze e-paliw na Politechnice Warszawskiej Filia w Płocku, jako fundamentalnego wsparcia dla rozwoju innowacyjnych i najnowocześniejszych technologii w obszarze paliw syntetycznych Grupy ORLEN. E-paliwa powstają poprzez połączenie wodoru z dwutlenkiem węgla pochodzenia biogenicznego albo wychwyconego z powietrza. Chociaż w procesie ich spalania przez silniki jest emitowane CO2, jego ilość ma być równoważona właśnie w procesie produkcji. Stąd o e-paliwach mówi się, że są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
Współpraca pomiędzy ORLEN i uczelniami będzie obejmowała między innymi:
- wymianę wiedzy eksperckiej celem poszukiwania najbardziej efektywnych rozwiązań technologicznych dla produkcji paliw syntetycznych, w tym szczególnie lotniczych;
- realizację wspólnych projektów naukowo-badawczych;
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników ORLEN, jak i kształcenie przyszłych kadr;
- wspólne ubieganie się o finansowanie działalności ze środków zewnętrznych.
W październiku 2023 roku Unia Europejska przyjęła w ramach tzw. pakietu Fit for 55, Rozporządzenie ReFuelEU Aviation, które reguluje m.in. obowiązkowy udział zrównoważonych paliw lotniczych (tzw. „SAF”) w paliwach lotniczych dostarczanych na główne lotniska w Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Minimalne udziały SAF obowiązują od 1 stycznia 2025 roku (2%) i rosną w szybkim tempie (6% w 2030, 20% w 2035) aż do poziomu 70% w 2050 roku. W Polsce rozporządzeniem ReFuelEU Aviation zostało objętych osiem portów lotniczych. ORLEN pracuje nad rozwojem własnych projektów, które pozwolą dostarczać na polski rynek odpowiednie wolumeny paliw SAF. Firma planuje rozwijać także nowe produkty, między innymi syntetyczne paliwa lotnicze produkowane w oparciu o wodór powstający w procesie elektrolizy zasilanej energią elektryczną z OZE (RFNBO) oraz CO2 pochodzenia biogenicznego.