piątek, 21 lutego, 2025

Badanie „Kobiety w biznesie” – jak przedsiębiorczynie zmieniają polski rynek?

Gdyby więcej jednoosobowych działalności gospodarczych należało do kobiet, to gospodarka by na tym tylko zyskała – takie wnioski płyną z badania Kobiety w biznesie” przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów. Największą korzyścią byłoby większa dbałość o przestrzeganie praw pracowniczych, troska o ekologię oraz zmniejszenie różnic w wynagrodzeniach między płciami.

W badaniu wzięli udział właściciele i menedżerowie zarządzający firmami z sektora MŚP, a próba badawcza została specjalnie dobrana tak, aby wśród ankietowanych liczba kobiet i mężczyzn była zbliżona.

W każdym z 14 badanych aspektów mamy dużą grupę respondentów, którzy uważają, że płeć właścicieli firm nie ma znaczenia dla gospodarki. To od 32 proc. do 42 proc. ankietowanych. Ale jednocześnie we wszystkich przypadkach duży odsetek tych, którzy uważają, że większa liczba kobiet kierujących mikroprzedsiębiorstwami będzie korzystna dla ekonomii, jest większa. To pokazuje, że nie wykorzystujemy w pełni tego potencjału, jakim są talenty i umiejętności kobiet – komentuje Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Więcej kobiet w gospodarce – entuzjaści i sceptycy

Większa liczba pań w MŚP najbardziej pozytywny wpływ miałaby na zmniejszenie różnic w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami (59 proc. wskazań), większą dbałość o przestrzeganie praw pracowniczych (58 proc.), troskę o ekologię (56 proc.) i wsparcie lokalnych społeczności (55 proc.).

Nieco mniejszy, ale również istotny wpływ kobiety miałyby na zmniejszenie zatorów płatniczych oraz wzrost zaufania w biznesie (po 50 proc.), mniejszą liczbę sporów sądowych między firmami (49 proc.) oraz szybsze tempo rozwoju gospodarczego (48 proc.).

Przekonanie o pozytywnym wpływie kobiet na gospodarkę jest dominujące, choć nie brakuje głosów sceptycznych. Odsetek respondentów oceniających, że większy udział kobiet w biznesie miałby negatywne skutki, waha się od 8 do 16 proc. Najwięcej wątpliwości (16 proc.) budzi odziaływanie kobiet na tempo wzrostu gospodarczego i większe wpływy podatkowe. Nieco mniej (15 proc.) sądzi, że ich obecność nie zmniejszyłaby liczby sporów sądowych, a 14 proc. nie wierzy w poprawę konkurencyjności gospodarki ani wzrost zatrudnienia.

Różnorodność sprzyja biznesowi

Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Biznes na wysokich obcasach” z 2024 roku podkreśla, że kobiety nadal stanowią mniejszość w zarządach firm – zaledwie 25 proc. w Polsce. Jeszcze mniej kobiet decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej – 13 proc., podczas gdy w przypadku mężczyzn odsetek ten wynosi aż 23 proc. Jednak firmy prowadzone przez kobiety są często postrzegane jako bardziej odpowiedzialne społecznie i komunikatywne.

Zwiększenie różnorodności płci wśród właścicieli JDG-ów może przyczynić się do poprawy jakości zarządzania i konkurencyjności przedsiębiorstw. Kobiety jako liderki, wykazują większą skłonność do przestrzegania standardów etycznych i terminowości, co wpływa na budowanie zaufania w biznesie. Ponadto, rosnąca liczba właścicielek przedsiębiorstw może pomóc w ograniczeniu różnic w wynagrodzeniach i promowaniu działań proekologicznych – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Odpowiedzialne, terminowe, komunikatywne

Podobne obserwacje pojawiają się w raportach odnoszących się do Europy i świata. Jak wynika np. z opracowania „Women on Boards” Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, różnorodność w zarządach firm prowadzi do wyższej rentowności i większego zadowolenia pracowników.

Badanie Rzetelnej Firmy wskazuje, że kobiety-właścicielki są lepiej oceniane w społecznej odpowiedzialności biznesu, terminowości oraz komunikatywności. Zwiększenie ich udziału w zarządach przedsiębiorstw mogłoby przyczynić się do poprawy efektywności oraz społecznego odbioru biznesu w Polsce.

Równowaga płci w biznesie nie jest jedynie kwestią sprawiedliwości społecznej, ale również wyborem ekonomicznym. Dane pokazują, że różnorodność w zarządach zwiększa konkurencyjność gospodarki i zdolność do wprowadzania innowacji. Warto zatem zachęcać kobiety do zakładania firm i bynajmniej nie sklepów czy salonów kosmetycznych, ale także w innych branżach. W tym tych, które wykorzystują nowe technologie – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

O badaniu

Badanie „Kobiety w biznesie” zostało przeprowadzone w październiku 2024 r. przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy. W ankiecie wzięło udział 407 przedsiębiorców z sektora MŚP, w tym osoby z zarządów, właściciele firm oraz menedżerowie średniego i wyższego szczebla.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Branża badawcza w Polsce: wzrost przychodów, ale koszty rosną szybciej

Eksperci szacują, że w trzech pierwszych kwartałach ub.r. przychody...

Mikrofirmy i małe przedsiębiorstwa coraz bardziej boją się rosnących kosztów

Według najnowszego raportu, mikrofirmy oraz małe przedsiębiorstwa obecnie najczęściej...

Obraz polskiego importu. Szykuje się ujemne saldo handlowe

GUS opublikował dane dotyczące polskiego eksportu i importu za...

Przedsiębiorczość w Polsce: Strach przed porażką większy niż chęć działania

Założenie firmy w naszym kraju jest proste – uważa...

Zadłużenie firm w Polsce rośnie – które regiony są w największych tarapatach?

Wśród regionów najbardziej spektakularny awans w porównaniu do lipcowego...

Podobne tematy

Zadłużenie firm w Polsce rośnie – które regiony są w największych tarapatach?

Wśród regionów najbardziej spektakularny awans w porównaniu do lipcowego...

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Urząd Ochrony Danych Osobowych bada zgodność DeepSeek z regulacjami UE

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpoczął analizę modelu DeepSeek...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Medical Inventi zdobywa ochronę znaku towarowego FlexiOss® w USA

Biotechnologiczna spółka Medical Inventi otrzymała od Urzędu Patentowego i...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version