HANDELE-COMMERCEBRW wchodzi na rynek marketplace'ów. Czy ma szansę na sukces?

BRW wchodzi na rynek marketplace’ów. Czy ma szansę na sukces?

BRW wchodzi na rynek marketplace’ów. Czy ma szansę na sukces?

Komentarz Tomasza Woźniaka, CEO & Partner w Future Mind, do debiutu marketplace’u BRW.pl

Marka Black Red White jest obecna na polskim rynku od wielu lat. W tym czasie silnie ugruntowała swoją pozycję w branży home&living. Warto jednak zauważyć, że to nie jedyny taki gracz. Istnieją inne serwisy jak chociażby meble.pl, które istnieją równie długo.

BRW.pl ma wg SimilarWeb aż 2 miliony odwiedzin, co stanowi doskonałą bazę do budowania jeszcze większego zasięgu. Patrząc na sukces marketplace’u długofalowo, będzie on zależał głównie od zwiększenia udziału ruchu organicznego i świadomości klienta co do szerszej oferty, którą z chwilą uruchomienia marketplace zaoferuje BRW.pl.

Dodatkowo może to oznaczać konieczność inwestowania jeszcze większych sum w rozpoznawalność marki, a co za tym idzie marketplace’u, kosztem np. performance marketingu czy ruchu płatnego z Google i Meta, którego koszt ciągle rośnie.

Ciekawi mnie też, co finalnie zrobi doświadczony gracz na rynku e-commerce, czyli grupa Wirtualna Polska, która była już w posiadaniu platformy Homebook, a dokupiła także szybko rosnącą markę Selsey, ogłaszając synergię obu serwisów.

Reasumując, mówimy tutaj o olbrzymiej kategorii produktów, w której konkurują nie tylko producenci jak BRW czy IKEA, ale i sieci jak Leroy Merlin czy Castorama.

Pozostaje również kwestia sprzedaży produktów innych producentów i marek. W tym kontekście warto zastanowić się, w jaki sposób BRW będzie zarządzało relacją z partnerami. Można tutaj przywołać przykład marketplace Empiku. W pewnym momencie można było tam znaleźć produkty zarówno oferowane przez sam Empik, jak i przez partnerów. Różnice cenowe pomiędzy tym samym produktem od innego dostawcy potrafiły sięgać nawet kilkunastu procent. BRW sprzedaje oczywiście produkty własnej marki, więc nie przydarzy się identyczna sytuacja, ale i tak istnieje ryzyko, że w niektórych kategoriach partnerzy zaproponują konkurencyjne cenowo produkty.

W kontekście samej marży czy też rozliczeń prowizji trzeba pamiętać, że politykę cenową dyktują najwięksi, czyli Allegro i Amazon. Dodatkowo platformy te konkurują o tego samego klienta właśnie ceną.

Finalnie, najistotniejszym moim zdaniem obszarem będzie wysoka jakość obsługi klienta i jego doświadczenie w procesie zakupowym. Rozwiązanie firmy MIRAKL, z którego skorzystało BRW, to lider rynku i wybór, którzy osobiście oceniam jako dobry.

Dopiero przekonamy się jednak, jak wokół tego narzędzia zostaną zbudowane kluczowe dla rentowności procesy obsługi klienta, czyli obsługa reklamacji i np. zwroty produktów wielkogabarytowych. Trudno będzie od razu zagwarantować taki poziom obsługi posprzedażowej jak na przykład zaawansowany arbitraż oferowany przez Allegro.

W kolejnych latach kluczem do rentowności marketplace’ów będzie przemyślane zarządzanie takimi KPI jak koszt pozyskania klienta i jego powracalność, a co za tym idzie lojalność.

Dostrzegam również ryzyka polaryzującej się oferty wielu mocnych graczy w branży e-commerce.

Ważny wpływ na wygląd branży będzie miało podejście do eksportu. W branży meblowej funkcjonują liczni rodzimi producenci, którzy mają ambicje, aby eksportować swoje produkty poza Polskę. Z kolei importerzy będą konkurować choćby z marką Sinsay, która oprócz sprzedaży produktów odzieżowych weszła także w sektor wnętrzarski dzięki stale poszerzającej się ofercie Sinsay Home.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...