sobota, 12 kwietnia, 2025

Centralny Port Komunikacyjny kluczowy dla rozwoju lotnictwa w Polsce – eksperci apelują o natychmiastowe działania

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Z punktu widzenia rozwoju lotnictwa i transportu lotniczego Centralny Port Komunikacyjny (CPK) jest Polsce niezbędny – jednak powinien być dostosowany do potrzeb realnego zapotrzebowania na operacje lotnicze – na obsługę określonej liczby pasażerów oraz realnego zapotrzebowania na obsługę towarów cargo. Obecnie cargo lotnicze w Polsce to zaledwie 1% całościowego transportu cargo ze wszystkich dziedzin kołowych, kolejowych i lotniczych. Tymczasem już COVID pokazał, jak bardzo e-commerce się rozwinął, jak szybko trzeba dostarczyć paczkę z punktu A do punktu B – dlatego nowy port lotniczy jest tak bardzo potrzebny. Polska potrzebuje strategii określającej jaka liczba lotnisk musi być w województwie mazowieckim, ustalającej taktykę i plan działania nowego lotniska operacyjnego. Przy nowym porcie lotniczym zaplanowanym na 40 milionów pasażerów w skali roku i liczbie operacji około 1000-1200 na dobę – konieczne będzie wyszkolenie służb kontroli ruchu lotniczego, służb naziemnych, operacji, agentów, etc. Ci ludzie muszą się nauczyć lotniska – czyli przez rok będą musieli pracować na sucho, bez ruchu lotniczego, gdzie będą się uczyć, będą symulować różnego rodzaju sytuacje. To jest minimum rok pracy, plus do tego certyfikacja lotniska w Polsce – jak dotąd nikt nie certyfikował takiego projektu na tak dużą skalę.

– Centralny Port Komunikacyjny jest rewelacyjnym projektem, niezbędnym w tej części Europy i niezbędnym w Polsce – żeby rozwijał się ruch lotniczy, transport cargo i transport pasażerów. Dzisiaj lotnisko Chopina, mogę powiedzieć z pełną świadomością jako ekspert lotniczy, ma ograniczenia hałasowe, ograniczenia liczby operacji, dwa skrzyżowane pasy – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Janusz Janiszewski, ekspert lotniczy, były prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. – Z punktu widzenia matematyki już nie da się rozciągnąć tego lotniska i zwiększyć znacząco dobowej liczby startów oraz lądowań. To jest ostatni moment, kiedy musimy gwałtownie przyspieszyć z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Doniesienia prasowe mówią o rozwoju hubu cargo w Niemczech, we Frankfurcie. Natomiast z punktu widzenia samego projektu – jako projektu budowlanego połączonego z koleją – przespaliśmy kilka lat. Niestety ten projekt został zbyt mocno upolityczniony i bardziej skupiano się na PR niż na rzeczywistych działaniach. Przykładowo budowa portu w Stambule zajęła 7-8 lat, jeśli chodzi o port lotniczy w Pekinie, to było 5 lat – ale my mówimy o zupełnie innych systemach prawnych i ekonomicznych. Jesteśmy w Unii Europejskiej, musimy spełnić określone wymagania, procedury. Jeżeli chcemy zdążyć do 2032 roku – to praca musi się zacząć natychmiast i trwać praktycznie 24 godziny na dobę, bo mamy końcówkę już 2024 roku i będziemy mieli zaledwie 7 lat na wybudowanie bardzo złożonego lotniska. To powinien być ponad polityczny projekt – dla Polski, dla regionu, który będzie bramą wlotową do Europy – podkreśla Janusz Janiszewski.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku w rozwój logistyki farmaceutycznej i medycznej

Grupa DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...
00:02:14

Spada liczba lotów w Rosji – embargo i brak części zamiennych dają się we znaki

Lotnictwo musi zapewniać bezpieczeństwo, a każda operacja lotnicza powinna...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...
00:05:02

Janusz Janiszewski: Polska powinna być liderem w budowie systemów wojskowo-cywilnych

Wojna w Jugosławii pokazała, że konflikty zbrojne mają ogromny...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie