wtorek, 18 marca, 2025

Działy obsługi klienta wciąż rosną – mimo AI i automatyzacji, zapotrzebowanie na pracowników jest duże

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Ograniczenia związane z pandemią, wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę, a także szeroko pojęta cyfryzacja i rozwój e-commerce sprawiają, że działy obsługi klienta zwiększają zatrudnienie. Trendu nie powstrzymuje nawet rozwój sztucznej inteligencji i zaawansowane procesy automatyzacji. Według „Raportu wynagrodzeń i trendów w przedsiębiorstwach” Grafton Recruitment zapotrzebowanie na role związane z obsługą klienta i obsługą zamówień notuje okresowe skoki, jednak stale utrzymuje się powyżej benchmarku.Grafton Recruitment_podwyżki wynagrodzenia Grafton Recruitment_praca zdalna_dział obsługi klienta Grafton Recruitment_przebranżowienie_dział obsługi klienta

Mogłoby się wydawać, że przyśpieszony rozwój sztucznej inteligencji sprawi, że zatrudnienie w działach obsługi klienta nie będzie rosło, a wręcz zacznie spadać. Liczba ofert na rynku pracy pokazuje jednak, że jest to obszar, w którym popyt na pracowników utrzymuje się na wysokim poziomie.

– Zapotrzebowanie na pracowników działów obsługi klienta ściśle wiąże się ze zmieniającą się specyfiką całej branży. Wzrost popularności e-commerce wymusił choćby obsługę znacznej liczby zwrotów. Głównym “winowajcą” jest branża retail, która odpowiada za 70-80% tego typu operacji. Dochodzą do nich aktywności związane ze zwiększaniem sprzedaży, np. telefoniczną obsługą zamówień w sklepach internetowych. W efekcie okazuje się, że stanowisk do obsadzenia jest coraz więcej – tłumaczy Ewa Michalska, dyrektor operacyjna Grafton Recruitment.

Praca satysfakcjonująca, choć trudna

Ponad 60% zatrudnionych w obsłudze klienta i obsłudze zamówień jest zadowolona z pracy, mimo że jest ona  stresująca – umiarkowany lub wysoki stopień stresu deklaruje 53,7% badanych.

– Dane pokazują, że im bliżej sprzedaży i realizacji założonych celów biznesowych znajduje się dany dział, tym stres jest większy. Co ciekawe, w przypadku obsługi klienta nie wpływa on na satysfakcję z wykonywanej pracy – zauważa Ewa Michalska.

Zatrudnieni w obsłudze klienta najwyżej oceniają atmosferę oraz możliwość wykonywania obowiązków w formule zdalnej. Jak wynika z badania, obecnie 79,6% badanych pracuje zdalnie lub hybrydowo, a w biurze tylko 20,4%.

Oceny nie są tak korzystne w przypadku najważniejszego czynnika wpływającego na satysfakcję, czyli wysokości wynagrodzenia (piąte miejsce na liście ocenianych obszarów). 37% uczestniczących w badaniu przyznało, że w 2023 roku nie otrzymało żadnej podwyżki. Do 15% wynagrodzenia wzrosły połowie pracowników, a powyżej tego poziomu 13%.

Sytuacja na rynku trudna do oceny

Brak satysfakcji finansowej wpływa na chęć zmiany pracy w przypadku aż 65% badanych, spośród których 25,9% aktywnie poszukuje nowego pracodawcy. Jednocześnie pracujący w działach obsługi klienta nie potrafili jednoznacznie określić, czy znalezienie nowego zatrudnienia byłoby łatwe czy trudne.

Dość wysoki odsetek pracowników tego działu (38,9%) przyznaje, że ich wykształcenie nie jest związane z wykonywanym aktualnie zawodem. Jednocześnie blisko połowa z nich (48,1%) nie jest zainteresowana zmianą profilu zawodowego. Perspektywę przebranżowienia rozważa natomiast co trzeci badany (33,3%).

Rozwojowa ścieżka wynagrodzeń

„Raport wynagrodzeń i trendów w przedsiębiorstwach” Grafton Recruitment wskazuje na bardzo duże – największe wśród wszystkich badanych branż – zróżnicowanie wysokości wynagrodzeń.

Na największe zarobki mogą liczyć pracownicy w Warszawie i Łodzi. Maksymalne wynagrodzenie doradcy klienta wynosi 5 tys. zł w Poznaniu, 6 tys. zł w Trójmieście, Wrocławiu i Katowicach, 6,5 tys. zł w Krakowie, 7 tys. zł w Warszawie i nawet 8 tys. zł w Łodzi. Wraz z awansem na kierownika zespołu doradców pensja rośnie do maksymalnie 8-9,5 tys. zł w Katowicach, Poznaniu, Trójmieście i Wrocławiu, 10 tys. zł w Krakowie oraz 12 tys. zł w Warszawie i Łodzi. Key Account Manager zarabia do 15-18 tys. zł, Sales Manager 20 tys. zł. Duże różnice pomiędzy regionami Polski odnotowano w przypadku najwyższych stanowisk. Pensja dyrektora Departamentu Sprzedaży jest najniższa w Krakowie (18-28 tys. zł). W stolicy stawki rozpoczynają się od 27 tys. zł i sięgają 40 tys. zł.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Zatrudnienie w BSS rośnie – ponad 457 tys. pracowników w Polsce

Polska pozostaje jednym z kluczowych rynków dla sektora usług...

Koniec delegowania i rozwoju polskich usług w UE? Ustawa już w Senacie

Dzisiaj, 11 marca obradować będzie Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej...

Tylko co drugi przedstawiciel HR wie, czego dotyczy ESG

Choć zasady związane z politykami ESG coraz częściej pojawiają...

Rynek pracy 2025: kluczowe trendy i wyzwania dla pracodawców i pracowników

Analitycy rynku pracy są zgodni: rok 2025 będzie czasem...

Ukraińcy zadowoleni z poziomu zarobków w Polsce

85% Ukraińców w Polsce jest zadowolonych z poziomu zarobków...

Podobne tematy

Zatrudnienie w BSS rośnie – ponad 457 tys. pracowników w Polsce

Polska pozostaje jednym z kluczowych rynków dla sektora usług...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...
00:01:05

Cyberbezpieczeństwo i regulacje – wyzwania cyfrowej transformacji

Projekt Strategii Cyfryzacji Polski to pierwszy tak kompleksowy dokument...

Presja płacowa słabnie – efekt inflacji i kondycji firm

Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w styczniu 2025 r....

Rok 2025: Nowe regulacje na rynku pracy – co zmienia się dla pracowników i pracodawców?

Rok 2025 przynosi istotne zmiany w przepisach dotyczących rynku...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Dział administracji i zakupów w 2024: zmiany na rynku pracy i wzrost wynagrodzeń

Działy administracji i zakupów odgrywają kluczową rolę w codziennym...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie