czwartek, 30 stycznia, 2025

InPost: 43 tys. Paczkomatów i rekordowe wyniki – przychody wzrosły o 23%, a liczba przesyłek o 25% r/r

Grupa InPost na koniec kwartału osiągnęła poziom 43 812 urządzeń, po wzroście o 33% r/r. W III kwartale Grupa obsłużyła 262 mln przesyłek, czyli o 25% więcej r/r, natomiast przychody zanotowały skok o 23% r/r, osiągając 2,54 mld zł.

Miniony kwartał był kolejnym okresem realizacji strategii Grupy InPost, która zakłada wzrost na wszystkich kluczowych rynkach. Aż o ¼ zwiększyliśmy wolumeny obsłużonych przesyłek w porównaniu do III kwartału ubiegłego roku. Przyspieszony został także rozwój sieci maszyn Paczkomat®, która w ostatnim kwartale powiększyła się o rekordową liczbę 3 000 nowych urządzeń, a w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy aż o ponad 10 000 – co oznacza, że liczba maszyn InPost w Europie r/r wzrosła aż o 1/3 – to nasz dotychczasowy rekord.

Grupa nadal umacnia swoją pozycję lidera w Polsce, cały czas rosnąc szybciej niż rynek, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich marż – co udało się osiągnąć pomimo zaostrzającej się konkurencji. Przyspieszyliśmy nasze inwestycje w IT i logistykę – na początku października otworzyliśmy największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w Polsce, gdzie na powierzchni 36 tysięcy m² InPost będzie mógł sortować nawet ponad 1 milion paczek dziennie.

Także Mondial Relay odnotował świetne wyniki, z dwucyfrowym wzrostem wolumenu i znacznym wzrostem skorygowanej EBITDA, napędzanym przez zamówienia w segmencie B2C, jak i C2C. W Wielkiej Brytanii Grupa osiągnęła rekordowo wysokie wolumeny i wysokie marże. Niedawne przejęcie firmy Menzies pozwala w pełni kontrolować logistykę w UK i rozwijać naszą ofertę dostaw B2C następnego dnia.

Zbliżając się do kluczowego dla branży logistycznej peaku w czwartym kwartale, Grupa InPost skupia się, aby nadal oferować najwyższy na rynku standard usług, przy dynamicznie rosnących wolumenach. – Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost

KLUCZOWE INFORMACJE

  • Dynamiczny wzrost wolumenu: Wolumen paczek Grupy w trzecim kwartale 2024 r. osiągnął 262,5 mln, co stanowi znaczący wzrost o 25% r/r. Przyczyniły się do tego zarówno rynek polski, jak i rynki zagraniczne – odnotowując wzrosty r/r odpowiednio o 21% i 32%.
  • Silny wzrost przychodów: Grupa odnotowała kolejny kwartał znacznego wzrostu przychodów, osiągając poziom 2,54 mld zł i odnotowując poprawę o 23% r/r (25% bez uwzględnienia efektu zmiany kursów walut). Szczególnie dobre wyniki odnotowano w Polsce i w Wielkiej Brytanii, a także w segmencie B2C na rynkach Mondial Relay.
  • Znaczący wzrost skorygowanej EBITDA: Skorygowana EBITDA Grupy osiągnęła 852,7 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi wzrost o 33% r/r. Skorygowana marża EBITDA osiągnęła poziom 33,6%, co oznacza wzrost o 270 punktów bazowych w porównaniu do 3. kwartału 2023 roku. Wzrost EBITDA wynikał głównie z międzynarodowej części działalności.
  • Przyspieszone inwestycje: Łączne nakłady inwestycyjne Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 r. wyniosły 986 mln zł (+40% r/r), z czego około 70% przeznaczono na rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat®, głównie na rynkach międzynarodowych. Wskaźnik nakładów inwestycyjnych do przychodów wzrósł do 13% z 11% w ubiegłym roku.
  • Dodatni FCF i dalsze zmniejszanie dźwigni finansowej: InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy pieniężne w wysokości 578,9 mln zł na poziomie Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 roku. Dźwignia finansowa netto Grupy spadła do 1,9x na koniec 3. kwartału 2024 r. – z 2,2x na koniec 2023 r.
  • Wzrost wolumenu w Polsce powyżej dynamiki rynku, przy zachowaniu wysokich marż: W Polsce w trzecim kwartale 2024 r. wolumen InPost wyniósł 170 mln paczek, co oznacza wzrost o 21% r/r, czyli znacznie powyżej wzrostu rynku e-commerce.
  • InPost kontynuował rozwój sieci w Polsce i na koniec III kwartału miał 24 340 maszyn (+15% r/r), przy czym od początku roku przybyło ich 2 370. Ciągła ekspansja doprowadziła do zwiększenia liczby użytkowników maszyn Paczkomat®, która na koniec kwartału wyniosła 18,9 mln. Natomiast aplikacja InPost Mobile miała na koniec kwartału 13,1 mln użytkowników.
  • Mondial Relay osiąga dobre wyniki w segmencie B2C i C2C przy jednoczesnej dalszej poprawie rentowności: Wolumen paczek Mondial Relay w trzecim kwartale 2024 r. wyniósł 62,3 mln (+17% r/r), głównie dzięki dalszemu dynamicznemu wzrostowi w segmencie B2C (+24% r/r), podczas gdy C2C był wyjątkowo silny (10% r/r). Skorygowana marża EBITDA Mondial Relay poprawiła się do 15% z 10% rok wcześniej dzięki skali, efektowi miksu produktów i usprawnieniom operacyjnym.
  • III kwartał 2024 r. był kolejnym kwartałem dla Mondial Relay, w którym dostawy do maszyn Paczkomat® były głównym motorem rozwoju – wzrost wyniósł prawie 100%. Dostawy do APM stanowią obecnie prawie 30% całkowitego wolumenu Mondial Relay, w porównaniu z 17% rok temu.
  • Mondial Relay konsekwentnie koncentruje się na budowaniu skali – na koniec trzeciego kwartału 2024 r. liczba punktów OOH przekroczyła 30 000, co stanowi wzrost o 23% r/r. Sieć APM wzrosła o 81% r/r, obejmując obecnie ponad 8 200 urządzeń.
  • Wielka Brytania i Włochy odnotowują rekordowe wyniki: W trzecim kwartale 2024 r. segment w Wielkiej Brytanii i we Włoszech z powodzeniem dostarczył 30 milionów paczek – to rekordowo wysoki wynik kwartalny. Oba rynki odnotowały kolejny zyskowny kwartał na poziomie skorygowanej EBITDA. Dla całego segmentu skorygowana EBITDA osiągnęła najwyższy w historii poziom 39,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r. (marża skorygowanej EBITDA 12,5%), w porównaniu ze stratą w wysokości 7,3 mln zł rok wcześniej.
  • W trzecim kwartale 2024 r. wolumen przesyłek w Wielkiej Brytanii znacznie przyspieszył, rosnąc o 88% r/r i osiągając 25,1 mln. Przychody InPost na rynku brytyjskim podwoiły się, sięgając 253,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi rekordowo wysoki kwartalny przychód. Sieć InPost w Wielkiej Brytanii powiększyła się do ponad 11 800 punktów OOH, co stanowi znaczący wzrost o 72% r/r.
  • We Włoszech wolumen paczek wzrósł do 5 mln (+47% r/r) w trzecim kwartale 2024 r., a przychody osiągnęły 63,7 mln zł, co stanowi wzrost o 46% rok do roku. Wzrost ten był napędzany zarówno przez segment B2C, jak i C2C. Sieć OOH we Włoszech powiększyła się do ponad 8 000 punktów (+53% r/r), w tym 2 800 APM.

PERSPEKTYWY na Q4 2024

W czwartym kwartale jak dotąd obserwujemy na polskim rynku wzrost wolumenów o kilkanaście procent, w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku oraz o około 20% poza Polską. Na poziomie Grupy odnotowujemy wzrost wolumenu o wysokie kilkanaście procent rok do roku.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Czy darowiznę na WOŚP można odliczyć od podatku?

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała...

Rafał Spirydon Prezesem Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

Rafał Spirydon – prezes Hankook Tire Polska – objął...

Produkcja cukru w kampanii 2024/25 niższa o 13% mimo rekordowych plonów buraków cukrowych

Mimo wysokich plonów buraków cukrowych, produkcja cukru w kampanii...

Siła polskiego złotego: Kurs euro spada poniżej 4,22 zł

Już wczoraj pisaliśmy o nagłej sile polskiego złotego. Do...

Rządowa ustawa o gruntach pod budownictwo mieszkaniowe: Jak zmiany wpłyną na rynek nieruchomości?

Rząd przygotował projekt ustawy służącej uwolnieniu gruntów pod budownictwo...

Podobne tematy

Generatywna AI zmienia rynek – elastyczne systemy IT, inteligentne roboty i nowe modele biznesowe

Jak wskazuje raport Accenture Technology Vision 2025, dynamiczny rozwój...

Sztuczna inteligencja w nieruchomościach komercyjnych? Są poważne wątpliwości

Realny wpływ sztucznej inteligencji na sektor nieruchomości komercyjnych wydaje...

Rynek biurowy w Polsce: PINK podsumowuje czwarty kwartał 2024 roku

Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych (PINK) opublikowała dane dotyczące rynku...

Etykieta logistyczna – klucz do sprawnego zarządzania łańcuchem dostaw

Etykieta logistyczna GS1 to kluczowy element w globalnym łańcuchu...

Na 10 tysięcy złotych brutto jeszcze długo poczekamy. Spada tempo wzrostu wynagrodzeń

- 10 tysięcy złotych brutto to granica psychologiczna jeżeli...

Atak hakerski na Big Cheese Studio. Grupa „Abuse1337” żąda okupu

Big Cheese Studio, znane z gry „Cooking Simulator”, doświadczyło...

Prognozy i trendy w sektorze IT na rok 2025

Roland Singer, Vice President IT Services Sharp Europe, omawia...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie