środa, 8 stycznia, 2025

Leasing samochodów w Polsce. Co przyniesie 2025 rok dla branży i klientów?

  • Wzrost finansowania w segmencie samochodów osobowych sprawia, że rynek leasingu wchodzi w nowy rok w dobrych nastrojach – przekonują eksperci PKO Leasing.
  • Na wyniki rynku w 2025 r. duży wpływ będą miały m.in. unijne dyrektywy, które mogą doprowadzić do podwyżek cen aut osobowych.
  • Branża spodziewa się utrzymania popytu na samochody premium oraz rosnącego znaczenia chińskich producentów.
  • W związku z nieoczekiwanymi zmianami w drugiej odsłonie programu „Mój Elektryk” pod znakiem zapytania stoi dalsze tempo rozwoju elektromobilności w Polsce.
  • Zainteresowanie klientów elastycznymi i przejrzystymi rozwiązaniami leasingowymi sprawia, że firmy leasingowe stawiają na rozwój samoobsługowych narzędzi, jasne warunki umów oraz możliwość dostosowania ofert do indywidualnych potrzeb.

Polska branża leasingowa ma powody do zadowolenia, bo 2024 r. potwierdził popularność finansowania samochodów osobowych leasingiem. W pierwszych trzech kwartałach segment „osobówek” osiągnął wartość 42,7 mld zł finansowania, czyli w ujęciu r/r urósł o 26 proc. – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Pojazdy lekkie wyraźnie wyprzedziły pod tym względem transport ciężki, który urósł o 13,5 proc. r/r. W dobry nastrój wprawiają rynek nie tylko cząstkowe podsumowania, ale także prognozy.
Dane branży za IV kw. 2024 r. poznamy na początku tego roku, ale już teraz wiadomo, że końcówka ubiegłego roku była intensywna. W samym grudniu PKO Leasing zanotował wysokie zainteresowanie w obszarze pojazdów lekkich, co przełożyło się na wzrost finansowania w tym segmencie o 23,7 proc. r/r.

 Pojazdy odpowiadają za prawie trzy czwarte wartości finansowanych przez firmy leasingowe przedmiotów, a samochody osobowe to sztandarowy segment naszego rynku. Klienci dostrzegają korzyści, które przynosi im leasing. Mam na myśli zarówno argumenty podatkowe, jak i te związane z dostępnością do aut bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów początkowych czy jednorazowego wydatku. A także elastyczność, czyli możliwość wykupu lub wymiany pojazdu na koniec kontraktu – w zależności od potrzeb. Jestem pewien, że w 2025 r. układ sił popularności poszczególnych form finansowania pozostanie taki sam. Leasing nadal będzie najczęstszym wyborem klientów, zwłaszcza firm – mówi Maciej Matelski, Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.

Eksperci PKO Leasing wskazują kilka trendów, które będą miały duże znaczenie dla finansowania samochodów osobowych w 2025 r.

• Unijne dyrektywy z dużym wpływem na ceny samochodów

Od lipca 2024 roku producentów obowiązuje dyrektywa GSR2, a w styczniu 2025 r. dołącza do niej CAFE. Obie będą miały duże znaczenie dla rynku motoryzacyjnego w Polsce. GSR2 wymusza stosowanie w nowych pojazdach większej ilości zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. To oznacza droższą produkcję aut i pretekst do podniesienia cen. Zdaniem ekspertów należącej do PKO Leasing platformy Automarket.pl podwyżki mogą sięgnąć 10-15%. Z kolei CAFE wyśrubuje i tak rygorystyczne normy emisji CO2, czym skieruje producentów w stronę promocji aut elektrycznych. Również z tego powodu ceny aut spalinowych mogą pójść w górę.

• Drugie rozdanie w „Moim Elektryku”

Program „Mój Elektryk 2.0” ma ruszyć na początku 2025 r. i napędzić elektromobilność w Polsce. Na rynku leasingowym panuje zgoda – druga odsłona programu wymaga modyfikacji. . Branża chwali wyższy budżet (1,6 mld zł) i przypisanie go w całości do najpopularniejszej ścieżki leasingowej, ale wiele innych zmian stawia pod znakiem zapytania skuteczność przyszłych dopłat. Nowe zasady m.in. zawężają grupę beneficjentów do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych, co wyłącza z dotacji do tej pory najbardziej przychylne elektrykom firmy (odpowiadały one za 50-60 proc. popytu w „Moim Elektryku”). Poza tym z dopłat „wypadają” samochody dostawcze (kat. N1), a ustalenie maksymalnej wartości dofinansowywanego pojazdu na poziomie 225 tys. zł brutto – zamiast netto, jak do tej pory – ogranicza klientom wybór.

– Zaproponowany pod koniec 2024 r. kształt kolejnej edycji programu „Mój elektryk” nie jest satysfakcjonujący i mam nadzieję, że pomimo krótkiego czasu, pozostałego do uruchomienia dopłat, głos firm leasingowych zostanie wysłuchany. Dotychczas przez nasze ręce przeszło najwięcej wniosków i największa pula dotacji. W całości wykorzystaliśmy budżet przypisany do najmu i leasingu aut elektrycznych. Dysponujemy najlepszym obrazem funkcjonowania programu z perspektywy potrzeb i oczekiwań klientów – dodaje Maciej Matelski z PKO Leasing.

• Wzrost znaczenia sprzedaży aut online

Spodziewany wzrost cen samochodów może negatywnie wpłynąć na rotację stanów magazynowych u dealerów. To otwiera firmom leasingowym przestrzeń do zacieśnienia z nimi sprzedażowej współpracy. Z pomocą przychodzi technologia – w 2025 r. na znaczeniu zyskają internetowe platformy, które w jednym miejscu agregują samochody różnych dostawców i zapewniają dostęp do finansowania.

– Od kilku lat obserwujemy rosnące znaczenie marketplace’ów online. Na przykład na platformie Automarket.pl oferujemy nowe i używane samochody – m.in. w leasingu i najmie długoterminowym. Na portalu dostępne są własne samochody ze stocków Grupy PKO Banku Polskiego, ale też auta naszych partnerów, którzy dzięki nam poszerzają zasięg terytorialny swojego działania. W ciągu czterech pierwszych lat działania serwisu sprzedaliśmy ponad 15 tys. aut o łącznej wartości ponad 1,1 mld złotych. Tylko w I poł. 2024 r. sprzedaż sięgnęła 3 tys. pojazdów – zauważa Maciej Matelski.

• Stabilny segment premium, więcej aut z Chin

Kategoria samochodów luksusowych ma olbrzymie znaczenie dla rynku. Jest odporna na wahania popytu, który w tym obszarze jest jednocześnie wysoki i stały. Potwierdzają to dane PKO Leasing: średnia wartość finansowanych przez firmę nowych aut wynosi 181,5 tys. zł, a w pierwszej trójce najczęściej wybieranych w 2024 r. marek znajdują się marki luksusowe. Kierunek premium oddaje też jeden z kluczowych projektów firmy – partnerstwo finansowe z Inchcape JLR Poland. W 2025 r. na znaczeniu będą zyskiwały w Polsce również chińskie marki i ich modele we wszystkich segmentach. Ostatnie miesiące upłynęły pod znakiem krajowych premier producentów z Chin, którzy oferują bogato wyposażone i konkurencyjne cenowo samochody.

• Leasing w 2025 r. – wygoda i elastyczność w centrum uwagi klientów

Coraz większe oczekiwania klientów dotyczące procesu zakupowego oraz wszechobecna technologia sprawiają, że firmy leasingowe stawiają na rozwój samoobsługowych rozwiązań online. Intuicyjne platformy, które umożliwiają samodzielne porównywanie ofert, kalkulację rat leasingowych i składanie wniosków, zyskują na znaczeniu. Klienci cenią sobie transparentność – od jasnych zasad finansowania po możliwość dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb. Taki model działania pozwala nie tylko budować zaufanie, ale też znacząco ułatwia i przyspiesza podjęcie decyzji zakupowej. W efekcie leasing staje się bardziej dostępny i przyjazny użytkownikowi.

– Kilka opisanych powyżej zjawisk pokazuje, że najbliższych 12 miesięcy zapowiada się na pewno ciekawie, choć przed naszym rynkiem stoi kilka niewiadomych. Zobaczymy, jak klienci odniosą się do prawdopodobnych podwyżek cen aut, zmian w „Moim Elektryku 2.0” czy mocnego wejścia chińskich samochodów. Myślę, że rynek leasingowy może z optymizmem patrzeć w przyszłość. Ostatnie lata pokazały, że nawet w trudnych, niepewnych momentach nasza branża zachowuje spokój i radzi sobie dobrze – podsumowuje Maciej Matelski z PKO Leasing.

Popularne w tym tygodniu

Meta przegrywa w sądzie: WSA nakazuje respektować zakaz fałszywych reklam z udziałem Omeny Mensah i Rafała Brzoski

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie: Meta musi respektować zakaz...

Patryk P. ps. „Cygan” oskarżony o 21 przestępstw – w tym handel narkotykami i luksusowymi autami

Prokuratura małopolskiego pionu Prokuratury Krajowej skierowała do Sądu Okręgowego...

Prezes Arche wskazuje cele firmy na 2025 r. „Nasze plany są bardzo ambitne”

Notowane na Catalyst Arche S.A. to deweloper hotelowo-mieszkaniowy oraz...

Jak kształtuje się kariera w SEO? Co mówią o tym specjaliści?

Jak wygląda droga zawodowa osób, które pracują w SEO?...

60 lat obowiązkowych składek ZUS dla przedsiębiorców – przedsiębiorcy chcą reformy systemu

Osoby prowadzące działalność gospodarczą zapłacą w 2025 roku znacznie...

Podobne tematy

Zamknięcie Konsulatu Generalnego RP w Sankt Petersburgu po 52 latach działalności

8 stycznia 2025 roku odbyła się uroczysta ceremonia zamknięcia...

Jak 2024 rok zmienił rynek e-commerce?

Rok 2024 był przełomowy dla e-commerce, zarówno w Polsce,...
00:01:37

Administracja europejska wymaga odchudzenia

Struktura instytucjonalna Unii Europejskiej jest wyjątkowa, a jej system...

Polska w kosmosie: kluczowe osiągnięcia Polskiej Agencji Kosmicznej w 2024 roku

Miniony rok był dla Polskiej Agencji Kosmicznej okresem intensywnej...

Grupa Atlas przedłuża sponsoring tytularny Atlas Areny na kolejne 5 lat

Grupa Atlas przedłużyła o kolejne 5 lat umowę na...

Rolników czeka dość trudny rok. Problemy będą się szybko piętrzyć

Eksperci analizują aktualną sytuację rolników i prognozują, że w...

Złoty rok NBP: 2,35 mld zł zysku z zakupów złota w 2024 r. i 37,5 mld zł od 2016 r.

W minionym roku rynek złota przykuł uwagę inwestorów z...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie