PwC opublikowało w 2024 r. “CEE Smart Cities Mobility Index”, który analizuje zmieniający się krajobraz mobilności miejskiej w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE). Raport podkreśla kluczową rolę współpracy międzysektorowej w podejmowaniu wyzwań związanych z szybką urbanizacją, celami klimatycznymi i zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów. Oferuje praktyczne wskazówki dla włodarzy miast, firm i inwestorów zaangażowanych w rozwój zrównoważonych, opartych na technologii rozwiązań transportowych.
Indeks został zaprezentowany podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi. Raport identyfikuje kilka kwestii kluczowych dla interesariuszy, tj. władz lokalnych, operatorów transportu, inwestorów i instytucji finansowych.
„Mobilność jest podstawową potrzebą – a jednak odpowiada za prawie jedną czwartą globalnej emisji CO2. Indeks *CEE Smart Cities Mobility Index* jest wezwaniem do działania dla zainteresowanych stron, aby współpracowały nad postępowymi rozwiązaniami, które napędzają zrównoważony rozwój i poprawiają jakość życia” – mówi Harald Wimmer, partner PwC i Global Automotive Leader.
Władze lokalne: Miasta Europy Środkowo-Wschodniej muszą naśladować najlepsze praktyki liderów municypalnych w Europie, takich jak Kopenhaga, która stanowi dobry przykład dla regionu. Celem jest poprawa transportu publicznego, ułatwienia dla rowerzystów i infrastruktura dla pojazdów elektrycznych (EV). Samorządy lokalne mogą aktywnie współpracować z firmami technologicznymi i energetycznymi, aby zachęcać do częstszego korzystania z pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz obniżać emisję spalin. Ponieważ sprzedaż pojazdów elektrycznych w UE w latach 2017-2023rosła trzykrotnie szybciej niż liczba punktów doładowywania, samorządy lokalne mogą odegrać znacznie bardziej aktywną rolę w poprawie tej infrastruktury. Planiści miejscy mogą również wyjść poza tradycyjne projekty ulic, aby stworzyć bardziej przyjazne do życia obszary, po których można chodzić i jeździć na rowerze.
Operatorzy transportu: Prywatne firmy są kluczowymi graczami w ekosystemie, ale muszą pogłębić współpracę z lokalnymi władzami i skupić się na zobowiązaniach ESG. Niektóre miasta Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak Tallinn w ramach programu „Test in Tallinn”, aktywnie angażują międzynarodowych dostawców zielonych technologii i start-upy, aby stworzyć warunki do testowania ich rozwiązań.
Inwestorzy i instytucje finansowe: Wszystkie miasta w Indeksie Mobilności Inteligentnych Miast Europy Środkowo-Wschodniej są w trakcie transformacji swoich flot transportowych. Innowacyjne mechanizmy finansowania są jednak niezbędne do przyspieszenia zielonej transformacji i wsparcia projektów inteligentnej mobilności w całym regionie.
„Z przyjemnością zaprezentowałem nasz raport, który w istocie dotyczy poprawy jakości życia w miastach. Do tego powinni dążyć wszyscy interesariusze z obszarów miejskich, a poprawa mobilności ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju miast w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej” – mówi Jens Hörning, partner PwC, dyrektor ds. produkcji przemysłowej i branży motoryzacyjnej w Europie Środkowo-Wschodniej.
Indeks mobilności inteligentnych miast Europy Środkowo-Wschodniej jest wynikiem szeroko zakrojonych badań i wywiadów z ponad 20 kluczowymi interesariuszami, co zaowocowało mapą drogową dla budowania inteligentniejszych, bardziej zrównoważonych miast w regionie. Indeks mobilności inteligentnych miast Europy Środkowo-Wschodniej jest wynikiem rocznego projektu analizy danych i wywiadów z interesariuszami, który rozpoczął się po ogłoszeniu raportu na Kongresie Nowej Mobilności w 2023 roku. Indeks ma na celu lepsze zrozumienie inteligentnych miast i mobilności w najważniejszych metropoliach Europy Środkowo-Wschodniej. Zainspirowana globalnym raportem PwC „Smart Cities: Mobility ecosystems for a more sustainable future”, opublikowanym w 2022 r., wersja dla CEE obejmuje 25 miast w całym regionie.
„Przed nami wciąż ogromne wyzwania, szczególnie w zakresie skalowania infrastruktury i zapewnienia długoterminowej stabilności. Niemniej jednak pozytywna dynamika w tej części świata jest kluczowym krokiem w realizacji szerszej wizji zrównoważonej i zintegrowanej Europy” – mówi Maciej Mazur, Prezes AVERE i Dyrektor Zarządzający PSNM.
W ramach tego wspólnego projektu PwC Central and Eastern Europe współpracowało z AVERE, Europejskim Stowarzyszeniem na rzecz Elektromobilności, Stowarzyszeniem na rzecz Nowej Mobilności (PSNM) i EIT Urban Mobility, a raport został zatwierdzony przez CEE GTI (Central and Eastern Europe Green Transport Initiative).
Podczas prezentacji Indeksu w Łodzi wiele miast regionu otrzymało nagrody za znamienite innowacje w pięciu kategoriach związanych z Indeksem Mobilności Inteligentnych Miast Europy Środkowo-Wschodniej. Na podstawie studiów przypadku zawartych w raporcie, wyróżniono następujące miasta:
- Praga, Rzeszów i Warszawa za partnerstwa na rzecz mobilności
- Budapeszt, Lwów i Ryga za innowacje w transporcie publicznym
- Bratysława, Gdańsk i Łódź za aktywną mobilność
- Kijów, Tallin i Wrocław za rozwiązania w zakresie mobilności oparte na technologii i danych, oraz
- Brno i Ryga w zakresie inteligentnego finansowania mobilności.
Piotr Michalczyk, partner PwC Polska, dyrektor ds. przedsiębiorczości i biznesu prywatnego w Europie Środkowo-Wschodniej oraz branży motoryzacyjnej w Polsce, poprowadził sesję panelową dla interesariuszy mobilności miejskiej z udziałem przedstawicieli Gdańska, Kijowa, Łodzi i Pragi, zorganizowaną z okazji prezentacji Indeksu.
„Oczywiste jest, że interesariusze wciąż mają przed sobą długą drogę do osiągnięcia zrównoważonej przyszłości. W miarę przyspieszania tej transformacji ważne jest, aby pamiętać, że pokonywanie wyzwań związanych z mobilnością wymaga współpracy między obywatelami, przedstawicielami władz lokalnych i krajowych, liderami biznesu w sektorze motoryzacyjnym i energetycznym oraz szeroko pojętego sektora prywatnego” – mówi Piotr Michalczyk.
„Raport CEE Smart Cities Mobility Index podkreśla znaczące możliwości dalszych innowacji, szczególnie w zakresie rozbudowy infrastruktury doładowań i wdrażania stref niskoemisyjnych. Przeprojektowując obszary miejskie tak, by priorytetem byli ludzie, miasta mogą poprawić jakość powietrza i zmniejszyć zatory na drogach. Takie podejście przyczyni się do stworzenia bardziej zrównoważonego i przyjaznego do życia środowiska dla ich mieszkańców” – dodaje Traian Urban, dyrektor ds. innowacji w EIT Urban Mobility.