Od 1 stycznia 2025 roku obowiązek raportowania pozafinansowego został rozszerzony o kolejną grupę przedsiębiorstw. Chodzi o firmy spełniające co najmniej dwa z następujących kryteriów: ponad 250 pracowników, przychody powyżej 40 mln euro lub aktywa przekraczające 20 mln euro. W przypadku tych organizacji raportowanie ESG według nowych zasad będzie wymagane dla roku 2025 z publikacją w 2026 roku.
Komentarz: Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska
Od 2025 roku kolejna grupa dużych przedsiębiorstw zostaje objęta obowiązkiem raportowania ESG. Należy podkreślić, że nawet mniejsze podmioty, małe i średnie i przedsiębiorstwa, mają już sukcesy w tym obszarze. Dlaczego więc się tym nie pochwalić?
ESG jest co do zasady komunikowane do rynku i organizacji publicznych. W tym wszystkim jednak pracodawcy zapominają o kolejnej ważnej grupie odbiorców: to osoby zatrudnione w organizacji mające często bezpośredni wpływ na wyniki osiągane w obszarze ESG.
W badaniu „People at work 2024 – A Global Workforce View” widać ciekawą zależność między oceną działań ESG a zajmowanym miejscem w strukturze firmy. Zdecydowane wyższe oceny w tym obszarze przyznawali kierownicy wyższego szczebla niż szeregowi pracownicy. Różnice sięgały kilkunastu punktów procentowych. Dotyczyło to każdego ocenianego obszaru, czy chodziło o redukcję emisji CO2 i wpływu na klimat, wykorzystanie energii odnawialnej, walkę z korupcją, upowszechnianie wolontariatu pracowniczego, zwiększanie różnorodności i inkluzywności w firmie. Najniższe oceny przyznawali pracownicy tymczasowi i stażyści, czyli osoby będące najkrócej w danej organizacji i być może nie wiążące z nią swojej przyszłości.
Taka różnica w postrzeganiu działań ESG powinna alarmować. Niska świadomość działań organizacji w obszarze ESG wśród zwykłych pracowników może oznaczać, że temat ten istnieje w raportach i jest przedmiotem zainteresowania osób decyzyjnych, ale jest niedostatecznie komunikowany wewnętrznie, a niższych szczeblach firmowej struktury. Być może przewija się zbyt rzadko lub w sposób nieatrakcyjny dla odbiorców.
W budowaniu naszej strategii ESG nie powinniśmy pomijać ważnego etapu: skutecznej, przejrzystej komunikacji tego tematu, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Sprawna komunikacja wewnętrzna pozwala nam osiągnąć zasadniczy cel: pracownicy stają się w pewnym sensie ambasadorami ESG na zewnątrz organizacji. Jak to jednak osiągnąć?
- Przede wszystkim, do pracowników trafia prosty i zrozumiały język – przeciwieństwo tzw. korporacyjnej nowomowy, pełnej trudnych terminów i długich zdań. W komunikacji naszych celów i sukcesów ESG postawmy na przemawiające do wyobraźni przykłady, dowody i liczby.
- Połóżmy nacisk na korzyści płynące z działań w obszarze ESG – dla pracowników, środowiska, kultury pracy w organizacji.
- Warto wskazywać przykłady, które odbiorcy widzą w swoim otoczeniu. Pamiętajmy, że ludzie są wrażliwi na wszelką nieautentyczność i niezgodność deklaracji z tym, co widzą w firmie.