wtorek, 11 lutego, 2025

Raportowanie ESG od 2025 roku: Wytyczne dla firm i rola skutecznej komunikacji z zespołem

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązek raportowania pozafinansowego został rozszerzony o kolejną grupę przedsiębiorstw. Chodzi o firmy spełniające co najmniej dwa z następujących kryteriów: ponad 250 pracowników, przychody powyżej 40 mln euro lub aktywa przekraczające 20 mln euro. W przypadku tych organizacji raportowanie ESG według nowych zasad będzie wymagane dla roku 2025 z publikacją w 2026 roku.

Komentarz: Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska

Od 2025 roku kolejna grupa dużych przedsiębiorstw zostaje objęta obowiązkiem raportowania ESG. Należy podkreślić, że nawet mniejsze podmioty, małe i średnie i przedsiębiorstwa, mają już sukcesy w tym obszarze. Dlaczego więc się tym nie pochwalić?

ESG jest co do zasady komunikowane do rynku i organizacji publicznych. W tym wszystkim jednak pracodawcy zapominają o kolejnej ważnej grupie odbiorców: to osoby zatrudnione w organizacji mające często bezpośredni wpływ na wyniki osiągane w obszarze ESG.

W badaniu „People at work 2024 – A Global Workforce View” widać ciekawą zależność między oceną działań ESG a zajmowanym miejscem w strukturze firmy. Zdecydowane wyższe oceny w tym obszarze przyznawali kierownicy wyższego szczebla niż szeregowi pracownicy. Różnice sięgały kilkunastu punktów procentowych. Dotyczyło to każdego ocenianego obszaru, czy chodziło o redukcję emisji CO2 i wpływu na klimat, wykorzystanie energii odnawialnej, walkę z korupcją, upowszechnianie wolontariatu pracowniczego, zwiększanie różnorodności i inkluzywności w firmie. Najniższe oceny przyznawali pracownicy tymczasowi i stażyści, czyli osoby będące najkrócej w danej organizacji i być może nie wiążące z nią swojej przyszłości.

Taka różnica w postrzeganiu działań ESG powinna alarmować. Niska świadomość działań organizacji w obszarze ESG wśród zwykłych pracowników może oznaczać, że temat ten istnieje w raportach i jest przedmiotem zainteresowania osób decyzyjnych, ale jest niedostatecznie komunikowany wewnętrznie, a niższych szczeblach firmowej struktury. Być może przewija się zbyt rzadko lub w sposób nieatrakcyjny dla odbiorców.

W budowaniu naszej strategii ESG nie powinniśmy pomijać ważnego etapu: skutecznej, przejrzystej komunikacji tego tematu, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Sprawna komunikacja wewnętrzna pozwala nam osiągnąć zasadniczy cel: pracownicy stają się w pewnym sensie ambasadorami ESG na zewnątrz organizacji. Jak to jednak osiągnąć?

  • Przede wszystkim, do pracowników trafia prosty i zrozumiały język – przeciwieństwo tzw. korporacyjnej nowomowy, pełnej trudnych terminów i długich zdań. W komunikacji naszych celów i sukcesów ESG postawmy na przemawiające do wyobraźni przykłady, dowody i liczby.
  • Połóżmy nacisk na korzyści płynące z działań w obszarze ESG – dla pracowników, środowiska, kultury pracy w organizacji.
  • Warto wskazywać przykłady, które odbiorcy widzą w swoim otoczeniu. Pamiętajmy, że ludzie są wrażliwi na wszelką nieautentyczność i niezgodność deklaracji z tym, co widzą w firmie.
Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Rafał Brzoska na czele deregulacji? Premier Tusk ma dosyć sloganów i proponuje zmiany

Czy urzędnicy, którzy mieli zajmować się deregulacją przepisów prawa...

Badanie „Kobiety w biznesie” – jak przedsiębiorczynie zmieniają polski rynek?

Gdyby więcej jednoosobowych działalności gospodarczych należało do kobiet, to...

Podobne tematy

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Budżet państwa to iluzja? Ponad 150 instytucji działa poza ustawą budżetową

Polska „funduszowa” ma się świetnie. Z każdym kolejnym rządem...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie