wtorek, 15 kwietnia, 2025

Sytuacja sektora transportowego gorsza z miesiąca na miesiąc

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Nadal bardzo trudna sytuacja przewoźników drogowych. Nie wykluczone kolejne protesty.

Ta sytuacja jest trudna od wielu miesięcy i na horyzoncie nie ma zwiastunów poprawy – tak można ocenić sytuację przewoźników drogowych w całej Polsce. W województwie zachodniopomorskim ta branża jest wyjątkowo silna i mocno odczuwa efekty kryzysu, który rozpoczął się z momentem wybuchu wojny w Ukrainie, a w kolejnych miesiącach tylko postępuje. – Od pierwszego protestu Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych mija rok. W tym czasie ze strony rządzących nie wydarzyło się nic, co można nazwać dążeniem do poprawy sytuacji naszej branży – mówi prezes organizacji Dariusz Matulewicz. Północna Izba Gospodarcza przyznaje, że ilość skarg ze strony przedsiębiorców branży TSL była w roku 2024 rekordowa.

Trudna sytuacja międzynarodowa, mniej zleceń, zawieszanie działalności

Sektor transportowy był w 2024 roku najczęściej poddawanym windykacji sektorem gospodarczym w Polsce. Sytuacja wielu firm jest z kwartału na kwartał coraz trudniejsza – mowa zarówno o spadku liczny transportów jak i coraz ostrzejszą konkurencję cenową ze strony innych krajów.

– Europejski rynek transportowy jest narażony na wiele turbulencji. Z jednej strony ostre zapisy pakietu mobilności generują wzrost kosztów pracowniczych, z drugiej zaś normy ekologiczne i niwelowanie śladu węglowego również wpływają na wzrost kosztów prowadzonej działalności transportowej. Przy takich zasadach konkurowanie z podmiotami spoza Unii Europejskiej wydaje się niemożliwe, a na samym rynku wspólnotowym konkurencja jest zaostrzona – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej.

– Nie bez znaczenia dla zachodniopomorskich przewoźników jest też sytuacja na rynku niemieckim. Wiele firm zajmowało się ruchem transgranicznym, a kryzys w niemieckim przemyśle, produkcji metalowej czy w sektorze automotive sprawia, że tych zleceń jest dużo mniej – mówi Hanna Mojsiuk.

Opinię tę potwierdza dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL Przemysław Hołowacz.

– Przewoźnicy drogowi mają za sobą bardzo trudny rok, gdzie ilość zleceń była mniejsza przy jednoczesnym wzroście ilości zobowiązań w kontekście zachowania norm ekologicznych. Nie ma w tym nic złego pod warunkiem, że konkurencja z innymi podmiotami działającymi na światowym rynku jest równa, a tutaj pojawiają się głosy, że wcale tak nie jest. W najpoważniejszym kryzysie są mali, rodzinni przewoźnicy, prowadzący działalność na relatywnie małej liczbie pojazdów – mówi Przemysław Hołowacz. – Wiele firm jest zmuszonych do zawieszania działalności, a czasem nawet działania po kosztach, byle tylko pracować – dodaje.

Przewoźnicy drogowi nie mogą dogadać się z ministerstwami

Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników  Drogowych przygotowało kolejne pism do premiera Donalda Tuska, które zostało przekazane Adamowi Rudawskiemu, wojewodzie zachodniopomorskiemu.

– Nie ma żadnych finalnych efektów naszych rozmów, konsultacji i deklaracji, które się odbywają. Nawet jeżeli jest chęć działania ze strony Ministerstwa Infrastruktury to potem np. kwestie związane ze składkami ZUS są torpedowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Alarmujemy, bo wiele firm jest na granicy upadłości, a zadłużenie branży przekracza już 1,5 miliarda złotych. Firmy zachodniopomorskie działają w korelacji z firmami niemieckimi, tam sytuacja jest już kryzysowa. Musimy mówić głośno, że nasza sytuacja jest trudna i potrzebujemy wsparcia – przyznaje Dariusz Matulewicz, prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.

Północna Izba Gospodarcza wspiera działania Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. Informacje, jakie posiadamy potwierdzają trudną sytuację branży i konieczność współdziałania ze stroną rządową, by rok 2025 nie był czasem jeszcze głębszego kryzysu.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku w rozwój logistyki farmaceutycznej i medycznej

Grupa DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Podobne tematy

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Przyjęcie ustawy wiatrakowej będzie sprzyjało rozwojowi gospodarczemu w Polsce. Przedsiębiorcy: „Nareszcie”

Przedsiębiorcy mówią: „nareszcie”! Ustawa wiatrakowa zaakceptowana przez Rząd. - Nareszcie...

Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina coraz bliżej. Przedsiębiorcy: inwestycja dekady

Ożywienie dla sektora budowlanego, szansa na lepsze skomunikowanie Szczecina...

Zmiany w Niemczech będą odczuwalne dla zachodniopomorskich przedsiębiorców

Przedsiębiorcy po wyborach w Niemczech: „Potrzebne są pilne reformy....

Stałe kontrole graniczne w Niemczech

Komentarz Prezes Hanny Mojsiuk do postulatów politycznych dotyczących stałych...

Północna Izba Gospodarcza: Inwestycje w polskie porty to konieczność, nie wybór

Polskie inwestycje portowe budzą niepokój w Niemczech. „Mamy ambicje...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie