Według prognoz Instytutu Energii Odnawialnej w 2025 roku rynek OZE w Polsce przekroczy wartość 25 mld zł. Dynamiczny rozwój sektora, pomimo wyzwań związanych z opóźnieniami w realizacji programu „Czyste Powietrze” oraz trudności w prefinansowaniu projektów, otwiera nowe możliwości dla firm takich jak Neptun Energy. Spółka, będąca jednym z liderów rynku, wyznaczyła sobie ambitny cel osiągnięcia 100 mln zł obrotu rocznie oraz dalszego rozwoju w nowych lokalizacjach w Polsce. Obecnie dokonała przekształcenia z firmy sprzedażowej w kompleksowy podmiot OZE, który ma przejąć znaczącą część tortu na rynku.
Dane pokazują, że rynek potrzebuje mocnych graczy
Dane wskazują, że rynek odnawialnych źródeł energii cały czas będzie rósł, ale będą potrzebni nowi gracze, by sprostać zapotrzebowaniu. Już teraz:
- Produkcja energii z OZE wzrosła o 15 proc., osiągając poziom 45 TWh (29,6% udziału).
- Źródła pogodozależne (wiatr, słońce): 26,5 proc. udziału w miksie.
- Produkcja z wiatru i słońca osiągnęła najwyższy poziom w historii.
W obliczu tych danych Neptun Energy zmienia model działania, przechodząc od sprzedaży produktów OZE do kompleksowej obsługi klienta w modelu 360 stopni. Firma zakłada, że połączenie doradztwa, dostawy, montażu oraz serwisu zapewni klientom większą wartość, a jednocześnie pozwoli jej zdobyć przewagę konkurencyjną.
Szymon Masło, Prezes Zarządu Neptun Energy podkreśla, że firma już teraz ma silną pozycję na rynku, zaś praca w nowym modelu pomoże jej stać się jednym z głównych podmiotów w branży odnawialnych źródeł energii.
– Branża OZE przechodzi teraz poważny kryzys. W związku z realizacją programów takich jak „Czyste Powietrze” oraz trudnościami z prefinansowaniem projektów, wiele firm nie było przygotowanych technologicznie i montażowo, by sprostać wyzwaniom. Problemy finansowe, niska jakość realizacji oraz rosnąca liczba niezadowolonych klientów prowadzą do poważnych kłopotów, a w najbliższym czasie możemy spodziewać się fali bankructw – uważa Prezes. – Dziś rynek potrzebuje firm, które oferują kompleksową obsługę i rzetelną realizację. Rynek sam się zdefiniuje, a na nim zostaną tylko te mocne podmioty, które potrafią dostarczyć wartość i wykazać się solidnością, a także posiadają odpowiednie zaplecze finansowe, by w razie turbulencji móc sobie poradzić.
Transformacja Neptun Energy i rozwój w liczbach.
- Model 360 stopni: firma oferuje kompleksową obsługę klienta, obejmującą wszystkie etapy inwestycji w OZE, co eliminuje konieczność współpracy z wieloma podmiotami.
- Nowe lokalizacje: w pierwszym kwartale br. firma rozszerza swoją działalność na Gdynię, Opole, Łódź, Lublin, Białystok, dołączając do już istniejącej sieci biur w Tychach, Gdańsku, Bydgoszczy, Olsztynie, Olkuszu, Rzeszowie i Wrocławiu.
- Zatrudnienie: obecnie firma zatrudnia około 200 osób, z planami zwiększenia zatrudnienia o 20 proc. w 2025 roku, szczególnie w obszarze montażu i doradztwa.
- Finanse: Neptun Energy planuje osiągnąć 100 mln zł obrotu rocznie, przy zachowaniu wysokiej rentowności i inwestycjach w nowe technologie.
- W ramach przekształcenia firma zdecydowała o zatrudnieniu nowych osób, które od lat są na rynku OZE i kształtowały branżę. Jest zdania, że ich kompetencje i doświadczenie pomogą im uzyskać pozycję topowej firmy w Polsce.
Duży kapitał = szansa na sukces?
W kontekście transformacji Neptun Energy, duży kapitał jest kluczowym czynnikiem, który pomoże firmie zrealizować ambitne cele i utrzymać dynamiczny rozwój na rynku OZE. Firma, planując osiągnąć 100 mln zł obrotu rocznie, stawia na solidne zaplecze finansowe, które umożliwi jej nie tylko realizację ekspansji na nowe lokalizacje, ale także wprowadzenie innowacyjnych technologii, które będą odpowiadały na rosnące potrzeby rynku.
– Dla nas przekształcenie z firmy sprzedażowej w kompleksową obsługę 360 stopni było wyzwaniem, ale poradziliśmy sobie z nim. Dla wielu podmiotów najtrudniejsze jest stworzenie zespołów sprzedażowych, a my je posiadamy od lat. Dla nas jest to nowy rozdział i jestem przekonany, że mamy szansę stać się jednym z liderów w obszarze OZE w Polsce i wprowadzić sporo zamieszania na rynku – dodaje Prezes Szymon Masło. – Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy terenowej, obejmującemu zarówno działania sprzedażowe, jak i montażowe, firma może zapewnić wysoką jakość świadczonych usług. Jednym z kluczowych atutów jest opracowany system pracy, który pozwala na konsekwentne i powtarzalne działania w każdym regionie, zgodnie ze sprawdzonymi schematami. Dodatkowo, nowi pracownicy przechodzą kompleksowe szkolenia, które zapewniają im umiejętności i wiedzę spełniającą wymagania współczesnych standardów rynkowych.
Firma planuje oficjalnie ogłosić zmiany 2 lutego podczas konferencji organizowanej w Oliva Star Gdańsk na 34. piętrze. Będzie to także okazja do rozmów na temat przyszłości rynku OZE. Prezes Zarządu Szymon Masło dodaje, że to właśnie 2 lutego zostaną ogłoszone wszystkie inicjatywy, w jakie będzie się angażować firma w 2025 roku i jakie mają jej dać pozycję mocnego lidera w swojej branży.