poniedziałek, 14 kwietnia, 2025

Jak płatności internetowe zrewolucjonizowały zakupy w internecie?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Bezpieczne i szybkie płatności internetowe, które dziś stały się dla nas chlebem powszednim, jeszcze dwadzieścia lat temu wydawały się odległym marzeniem. Jak zmieniał się rynek e-commerce na przestrzeni lat i od kiedy możemy mówić o prawdziwych e-płatnościach?

Historia rynku e-commerce

Choć handel elektroniczny wydaje się wynalazkiem stosunkowo młodym, warto wiedzieć, że pierwsze działania podjęte w kierunku jego rozwoju miały miejsce już w latach 70. i 80. XX wieku! Początkowo sklepy online oferowały swoje produkty mailowo, a sprzedaż odbywała się przez telefon. Pierwszą osobą, która dokonała zakupów na odległość przy pomocy telewizora była pochodząca z Wielkiej Brytanii 72-letnia Jane Snowball, jednak za produkty spożywcze, które przyniósł jej następnie kurier, zapłaciła przy odbiorze. Płatności internetowe były wtedy poza technicznym zasięgiem. Pierwszego zakupu przez komputer podłączony do sieci dokonano natomiast w latach 90. w Ameryce. Warto wspomnieć, że wielkim popularyzatorem e-commerce stał się założyciel Amazona – początkowo internetowej księgarni, a obecnie największego sklepu internetowego – Jeff Bezos. W Polsce rynek e-commerce rozwinął się dopiero po roku 1997.

Pierwsze metody płatności w sklepie internetowym

Pierwszym sklepem internetowym na świecie był NetMarket, który pozwalał na przeprowadzenie zakupów on-line z użyciem szyfrowanej karty kredytowej! Rewolucja, jaką przyniosła klientom możliwość zapłacenia na odległość przy składaniu zamówienia, jest o wiele większa niż w ogóle możliwość samego zamówienia produktów np. przez telefon. Początkowo płatności odbywały się najczęściej za pomocą wykupienia tokenów lub innej formy e-gotówki od brokerów. Kolejnym sposobem było skorzystanie z rachunków założonych u brokera lub w banku.

Z czasem zaczęto dążyć do bezpieczniejszych i prostszych form, niewymagających przede wszystkim zamiany gotówki na wirtualne odpowiedniki czy też posiadania specjalnego sprzętu i oprogramowania. Wprowadzono konta użytkowników, dzięki czemu z e-sklepu korzystać mógł każdy, kto miał dostęp do sieci. Powstała możliwość zapłaty kartą kredytową, dokonania przelewu tradycyjnego czy też szybkiego eprzelewu. Obecnie pojawia się coraz więcej szybkich form, jak np. płatność BLIK, kody QR, przelew na telefon itp.

Jakie nowości przyniesie przyszłość? Tego na razie nie możemy stwierdzić, jednak bez wątpienia tendencją, która jest najbardziej zauważalna w zmianach na rynku płatności w sklepie internetowym, jest dążenie do zwiększenia bezpieczeństwa eprzelewów oraz do usprawnienia całego procesu. Choć dziś wydawać się może niemożliwe, żeby powstała metoda szybsza niż wygenerowanie kodu BLIK i potwierdzenie transakcji jednym kliknięciem, warto przypomnieć sobie, że jeszcze dwadzieścia lat temu, jedyną formą były metody zapłaty gotówką kurierowi przy odbiorze towaru!

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Zadłużenie Polaków rośnie z wiekiem. Najwięcej do spłaty mają osoby 45–54 lata

Długi rosną wraz z wiekiem i są najwyższe...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Po sukcesie w Polsce, czas na Wielką Brytanię – Grupa T2S rozwija skrzydła

Branża outsourcingu pracowniczego i procesowego w Polsce stale się...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie