Rosnąca globalizacja zmniejsza znaczenie barier geograficznych, co odczuwają również sprzedający w Internecie. Trend handlu transgranicznego zyskuje na popularności wśród konsumentów, którzy są przyzwyczajeni do robienia zakupów w sieci i coraz mniejszą wagę przywiązują do tego, z jakiego kraju zostanie nadana przesyłka z ich zamówieniem. Z raportu IdoSell „Raport Cross-border z Polski” wynika, że Niemcy (73%), Hiszpania (66%), oraz Francja (27%) to najpopularniejsze kierunki z największym wzrostem sprzedaży wg GMV (Gross Merchandise Value) porównując pierwszą połowę 2023 r. z analogicznym okresem 2024 r. Oznacza to, że mieszkańcy tych państw wydają najwięcej na zakupy internetowe z polskich sklepów. Obserwując trendy i zmiany w nawykach klientów oraz ich otwartość na zamówienie towarów z innych krajów, coraz więcej e-sprzedawców w Polsce zastanawia się nad rozszerzeniem zakresu działalności na nowe rynki zbytu. Cross-border może stać się narzędziem, które umożliwi osiągnięcie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży.
Fizyczne granice państw tracą na znaczeniu w e-handlu
Konsumenci z państw sąsiadujących z Polską bardzo chętnie kupują z naszych rodzimych sklepów internetowych. Z raportu IdoSell wynika, że to Litwini są liderami pod kątem wzrostu liczby transakcji z polskim rynkiem e-commerce – osiągnęli oni 123% wzrostu w pierwszej połowie 2024 r. względem tego samego okresu 2023 r. Oferta polskich przedsiębiorców sprzedających w sieci cieszy się też znacznym zainteresowaniem mieszkańców takich krajów jak Rumunia i Czechy, które zanotowały po 93% wzrostu w analizowanym okresie. Polskie e-sklepy skutecznie wykorzystują popyt wśród konsumentów zza granicy. Dzięki wysokiej jakości oferowanych produktów i bardzo często konkurencyjnym cenom, ich oferta zyskuje na popularności na rynkach zagranicznych. Szeroki asortyment przyciąga klientów z innych krajów, którzy nie znajdują poszukiwanych artykułów w lokalnych sklepach. Geograficzne granice państw tracą na znaczeniu z perspektywy konsumentów, co tylko potwierdza, że sąsiednie rynki stają się kluczowymi kierunkami ekspansji polskich e-sklepów.
Handel transgraniczny wymaga odpowiedniego zaplecza
Przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się nad rozpoczęciem ekspansji zagranicznej, nie mogą zapomnieć o kwestii dobrania odpowiedniej metody płatności i umożliwienia zapłaty w lokalnej walucie oraz potencjalnych różnicach prawnych. Wyzwaniem może być również obsługa klienta w lokalnym języku, czy logistyka.
„Jesteśmy świadkami kolejnej transformacji w e-handlu, która stwarza przedsiębiorcom okazję na umocnienie pozycji wśród konkurentów oraz nadanie nowej dynamiki rozwoju sprzedaży. Konkurencja na polskim rynku jest duża, dlatego warto zweryfikować strategię biznesową i dostosować e-sklep do sprzedaży zagranicznej” – komentuje Michał Dmitrowicz Team Marketing Manager w IdoSell.