Badania Omnisense[1] zrealizowane na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) i Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH) wskazują, że aż 52% klientów centrów handlowych odwiedza je w wyniku zainteresowania zakupem produktu wyszukanego w internecie, podobnie 52% udaje się do galerii w celu sprawdzenia produktu wyszukanego w internecie. To oznacza, że sklepy działające i budujące swoją ofertę w internecie bardzo silnie wpływają na wzmacnianie odwiedzalności centrów handlowych. Trend ten jest jeszcze wyraźniejszy wśród ludzi młodych: to aż 72% w grupie 18-24, 65% w wieku 25-34 i 58% w grupie 35-44 lata. Ponadto już 28% badanych odwiedza centra handlowe w wyniku zainteresowania zakupem produktu wyszukanego w social mediach, wśród najmłodszej grupy 18-24 lata odsetek ten sięga aż 54%.
Tzw. efekt ROPO – czyli przeglądanie produktów w sieci, a ich zakup w sklepach stacjonarnych dotyczy prawie wszystkich konsumentów. Potwierdzają to najnowsze raporty:
Izby Gospodarki Elektronicznej Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024[2]:
Oraz Gemius e-commerce w Polsce 2024[3]:
„Internet stanowi istotne źródło motywacji do odwiedzin galerii handlowych, szczególnie wśród młodszych klientów. Aż 52% badanych deklaruje, że odwiedza galerie w celu sprawdzenia lub zakupu produktów, które wcześniej wyszukali online. Najwyższy odsetek takich wizyt odnotowano wśród osób w wieku 18-34 lata, co wskazuje na silny wpływ aktywności w internecie na tradycyjne zakupy w centrach handlowych. Klienci często korzystają z galerii jako miejsca, w którym mogą fizycznie sprawdzić produkt, przetestować go – np. pod kątem rozmiaru lub jakości, a następnie dokonać zakupu. To właśnie nakłady finansowe sklepów na promowanie oferty w internecie istotnie budują popularność i odwiedzalność centrów handlowych. Warto zatem rozważyć te nakłady jako dodatkową kontrybucję, realizowaną przez najemców w centrach handlowych na rzecz tych obiektów oraz ich właścicieli. Patrząc na wyniki notowane wśród młodszych grup konsumentów można spodziewać się, że zjawisko to będzie się nasilać i w przyszłości oferta w internecie będzie podstawowym czynnikiem motywującym do odwiedzin w centrach handlowych. A to oznacza, że umowy najmu powinny już teraz zacząć uwzględniać nakłady na promocje ponoszone w internecie przez najemców jako element zapłaconego czynszu” – wskazuje Zofia Morbiato, dyrektor generalny Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).
Badania Omnisense[4]:
Odwiedziny galerii handlowej w wyniku zainteresowania zakupem produktu wyszukanego w internecie
Spośród zweryfikowanych aktywności w internecie, zakup produktu znalezionego w internecie motywuje największą część badanych do odwiedzin galerii handlowych (52%).
Odwiedziny galerii handlowej w wyniku sprawdzenia produktu wyszukanego w internecie (rozmiar, kolor, jakość)
Odwiedziny galerii handlowej w celu weryfikacji produktu znalezionego w Internecie jest udziałem 52% klientów centrów handlowych.
Ponadprzeciętny odsetek odwiedzających galerie z tego powodu obserwuje się wśród kobiet (56%) oraz osób w wieku 18-34 lata (63-66%).
Odwiedziny galerii handlowej w wyniku zainteresowania zakupem produktu wyszukanego w social mediach
Odwiedziny galerii handlowej w wyniku zainteresowania produktem wyszukanym w social mediach jest udziałem 28% klientów centrów handlowych. Ponadprzeciętny odsetek odwiedzających galerie z tego powodu obserwuje się wśród osób w wieku 18-24 lata (54%), 25-34 (41%) oraz wśród mieszkańców miast liczących 100-500 tys. mieszkańców (59%).
Zagadnienia te były obszernie omówione podczas III Kongresu ZPPHiU i PSNPH – prezentowano zagrożenia oraz propozycje rozwiązań chroniące i ograniczające ryzyka najemców w tym obszarze. Głównym tematem Kongresu były właśnie tzw. „zielone umowy najmu” oraz obniżanie kosztów inwestycji w wyniku przemyślanej strategii negocjacji umów i kompleksowej kontroli kosztów. Ponadto po raz pierwszy zaprezentowano wyniki badań wskazujące faktyczne oczekiwania klientów centrów handlowych oraz omówiono nowe narzędzie ułatwiające ocenę customer experience na poziomie centrum handlowego i salonu.
[1] Badanie Omnisense przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1011 dorosłych Polaków (klientów galerii handlowych) w dniach 2-6 września 2024.
[2] https://eizba.pl/raport-e-izby-odpowiedzialny-e-commerce-2024-premiera/#:~:text=W%20tym%20roku%20raport%20ma,refillerach%2C%20oraz%20wiele%20innych%20nowo%C5%9Bci.
[3] https://gemius.com/pl/news/zakupy-zagraniczne-produkty-uzywane-i-platnosci-blikiem-raport-e-commerce-w-polsce-2024/
[4] Badanie Omnisense przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1011 dorosłych Polaków (klientów galerii handlowych) w dniach 2-6 września 2024.