czwartek, 9 stycznia, 2025

Szkoły doktorskie w Polsce: Pierwsze efekty reformy z 2019 roku

Wprowadzenie szkół doktorskich w 2019 roku, zastępujących tradycyjne studia doktoranckie, zmieniło podejście do kształcenia przyszłych naukowców w Polsce. Nowy model oparty na mniejszej liczbie doktorantów, ale z gwarancją powszechnych stypendiów przynosi pierwsze wymierne efekty. Dane z Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA) pokazują, jak reforma wpłynęła na tempo uzyskiwania doktoratu, rezygnacje z kształcenia oraz aktywność zawodową doktorantów.

Mniej rezygnacji i większa stabilność

Reforma przyczyniła się do zmniejszenia odsetka doktorantów porzucających kształcenie, zwłaszcza w  pierwszych latach programu. Jak wynika z raportu systemu ELA, dynamika porzucania kształcenia na studiach doktoranckich była bardziej równomierna, podczas gdy w szkołach doktorskich rezygnacje koncentrują się głównie w czwartym roku nauki.

Wprowadzenie szkół doktorskich zmniejszyło odsetek rezygnacji z kształcenia, szczególnie w pierwszych latach. To dowód, że stabilne wsparcie finansowe odgrywa kluczową rolę w edukacji na najwyższym poziomie – komentuje dr Marek Bożykowski, ekspert Ośrodka Przetwarzania Informacji.

Tempo uzyskiwania doktoratu

Ogólny odsetek doktorantów uzyskujących stopień naukowy w ciągu 4 lat pozostał na podobnym poziomie, ale zauważalne są różnice w zależności od dziedziny. Najwyższe wyniki odnotowano w naukach rolniczych, teologicznych i sztuki, natomiast w naukach humanistycznych i społecznych tempo jest wyraźnie niższe.

Nowy model kształcenia stawia na jakość, a nie ilość. Stypendia dla wszystkich doktorantów oraz lepsze dopasowanie programów do potrzeb badawczych przyczyniają się do lepszych wyników i większej motywacji – zauważa dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak, prof. SGH, ekspertka Ośrodka Przetwarzania Informacji.

Mniej dorabiania, więcej badań

Wprowadzenie powszechnych stypendiów zmniejszyło potrzebę intensywnej pracy zawodowej podczas kształcenia. Doktoranci szkół doktorskich spędzają mniej czasu na pracy zarobkowej w porównaniu z osobami na studiach doktoranckich. Najmniej pracują doktoranci nauk ścisłych i przyrodniczych, a najbardziej aktywni zawodowo pozostają doktoranci z dziedzin nauk medycznych oraz teologicznych.

Dane z systemu ELA po raz pierwszy pozwalają porównać efekty kształcenia w studiach doktoranckich i szkołach doktorskich. Przy podobnym tempie zdobywania stopnia doktora widzimy wyraźne różnice w aktywności zawodowej doktorantek i doktorantów i w skłonności do porzucania kształcenia – podkreśla dr hab. Mikołaj Jasiński, ekspert Ośrodka Przetwarzania Informacji.

Pierwsze dane pokazują, że zmiana modelu kształcenia doktorantów przynosi efekty w postaci mniejszej liczby rezygnacji, większej stabilności w nauce oraz ograniczenia pracy zarobkowej w trakcie kształcenia. Reforma, która postawiła na powszechne stypendia i jakościowe podejście do doktoratów, zdaje się przynosić korzyści dla przyszłych pokoleń naukowców.

Popularne w tym tygodniu

Meta przegrywa w sądzie: WSA nakazuje respektować zakaz fałszywych reklam z udziałem Omeny Mensah i Rafała Brzoski

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie: Meta musi respektować zakaz...

Patryk P. ps. „Cygan” oskarżony o 21 przestępstw – w tym handel narkotykami i luksusowymi autami

Prokuratura małopolskiego pionu Prokuratury Krajowej skierowała do Sądu Okręgowego...

Prezes Arche wskazuje cele firmy na 2025 r. „Nasze plany są bardzo ambitne”

Notowane na Catalyst Arche S.A. to deweloper hotelowo-mieszkaniowy oraz...

Jak kształtuje się kariera w SEO? Co mówią o tym specjaliści?

Jak wygląda droga zawodowa osób, które pracują w SEO?...

Podobne tematy

Gospodarka czeka na zmiany. Eksperci TEP przedstawiają konkretne propozycje

Zmiana władzy po wyborach parlamentarnych 15 października powinna być...

Maleje liczba studentów na studiach magisterskich

W ostatnich latach zmniejsza się liczba osób podejmujących studia...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie