czwartek, 10 kwietnia, 2025

Koszyki zakupowe znów się zapełniają. Słabnie trend zaciskania pasa

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Po kilku latach ograniczania zakupów, także spożywczych i kosmetycznych, Polacy znów kupują nieco więcej. Wzrosty nie dotyczą jednak wszystkich kategorii. Częściej sięgamy m.in. po wodę, wędliny paczkowane czy papier toaletowy. Wciąż jednak nie rośnie wolumen sprzedaży piwa, wódki, chipsów, ale także szamponów i detergentów. Takie dane płyną z najnowszego raportu Shopper Trends opublikowanego przez firmę badawczą NIQ.

Wybuch pandemii, a następnie gwałtowny wzrost inflacji mocno przełożyły się na nasilenie strategii oszczędnościowych wśród polskich konsumentów. Jej głównym i najczęstszym przejawem stało się ograniczanie liczby kupowanych produktów. W czasach sprzed kryzysu ta strategia oszczędnościowa stosowana była przez co czwartego Polaka. 2 lata temu, aby radzić sobie z rosnącymi cenami, już co trzeci z nas planował kupować mniej, a w zeszłym roku „oszczędnych” jeszcze przybyło.

Początek 2024 roku wskazuje, że wraz z wyhamowaniem inflacji i ustabilizowaniem sytuacji gospodarczej, polscy konsumenci znów zaczęli patrzeć w przyszłość z nieco większym optymizmem. Analogicznie przejawia się to m.in. w większych zakupach. Dla przykładu w lutym br. wartość sprzedaży FMCG w Polsce wzrosła o 5 proc. rdr., przy czym o 2,8 proc. rdr. zwiększył się wolumen. Dla porównania rok wcześniej, w lutym 2023 r. rynek wzrósł o 17,1 proc., przy czym wolumen był słabszy rdr. o 0,5 proc., zaś 17,6 proc. wzrost wiązał się z wyższą ceną.

– W ostatnich miesiącach rynek FMCG rośnie wolniej, ale paradoksalnie jest to zasługa coraz zdrowszej kondycji gospodarki. Wpływ wyższych cen na wartość branży systematycznie maleje, a znów wzrasta znaczenie wolumenu zakupów. To ważny sygnał dla producentów i detalistów, którzy po kilka latach zawirowań i sprzedażowej niepewności znów muszą przestawić swoje strategie wobec konsumentów – podkreśla Karolina Flaht-Soroka, Consumer and Shopper Insights Team Manager w NIQ i dodaje, że choć sytuacja nieco się poprawia, a my znów zaczynamy kupować więcej, konsumenci wciąż pozostają ostrożni w swoich wyborach. – Rynek jest daleki od hurraoptymizmu. To wciąż nie jest etap, w którym napełniamy koszyki bez opamiętania. W kolejnych miesiącach spodziewamy się raczej sukcesywnego, lekkiego wzrostu wolumenu zakupów, a nie gwałtownych zmian – zaznacza ekspertka NIQ.

W badaniu Shopper Trends NIQ wskazuje także w których kategoriach produktowych w ostatnich 12 (MAT luty 2024) i 6 miesiącach (wrzesień 2023 – luty 2024) dokonały się największe zmiany w wartości sprzedaży. – Trendy pomiędzy poszczególnymi kategoriami nie są jednolite. Zauważamy spadek wolumenu dla takich kategorii jak piwo, wódka czy chipsy i popcorn oraz wzrosty dla wędlin paczkowanych, wody czy białego sera. Kilka kategorii pozostaje stabilnych. To między innymi kawa, mleko i żółte tłuszcze – wylicza Karolina Flaht-Soroka. Wśród topowych kategorii chemicznych w ujęciu wolumenowym NIQ zaobserwowało wzrosty m.in. dla środków do pielęgnacji twarzy, żelów pod prysznic czy papieru toaletowego. Spadki notowały natomiast: detergenty, szampony, pieluchy i pasty do zębów.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polski rynek centrów handlowych kwitnie: przybyło 510 tys. mkw. w rok, najwięcej od dekady

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Podobne tematy

Żabka wchodzi w retail media. Uruchamia Żabka Ads

Żabka Ads - Shopper-Driven Media to nowe narzędzie pozwalające...

2024 na plusie, ale 2025 stawia wyzwania dla branży badawczej

Dwa ostatnie lata były stabilne w branży badawczej. Przychody...

57% firm logistycznych oczekuje przyśpieszenia procesów dzięki AI

Rozwój sztucznej inteligencji może być szansą dla wielu firm....

Najważniejsze wyzwania dla cyberbezpieczeństwa w 2025 roku

Dynamiczny rozwój technologiczny jest niczym broń obosieczna. Oprócz postępów...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie