czwartek, 28 października, 2021
INNOWACJEAPLIKACJETransformacja mobilna gier losowych

Transformacja mobilna gier losowych

-

Transformacja mobilna gier losowych – jaki model biznesowy przyjąć tłumaczą Paweł Paliwoda i Paweł Mazurek z Promatic Group.

Transformacja mobilna gier losowych

O tym, że zmienia się sposób konsumowania mediów nie trzeba już nikogo przekonywać. Smartfony stają się nie tylko narzędziem komunikacji, ale też głównym źródłem informacji i rozrywki.  Dla producentów klasycznych gier to ostatni dzwonek na transformację mobilną.

Według badań IAB Polska z 2020 r. ponad 90% internautów w wieku powyżej 15 lat  korzysta ze smartfonów. Jednocześnie wszystkie media tradycyjne tracą zasięg. Telewizji nie ogląda już ponad ¼ internautów, zaś tradycyjna prasa w ciągu 2 lat odnotowała spadek o połowę (z 79% w 2018 r. na 39% w 2020 r.). Również radio słuchane poprzez tradycyjny odbiornik znacznie straciło udział w rynku (z 78% w 2018 r. na 51% w 2020 r.).[1]

Wraz z rozwojem infrastruktury, coraz szybszym internetem mobilnym, większymi ekranami i mocniejszymi procesorami smartfonów, zakres rozrywki mobilnej znacząco się poszerza. Wzrost popularności gier mobilnych wiąże się także z faktem ich łatwej konsumpcji  – każdy, kto ma smartfon lub tablet, może z nich korzystać. Poza tym w większości są one darmowe, przynajmniej na początku. Mając na uwadze zmiany w korzystaniu z gier oraz ich nowe formy, które powstały w ostatnich latach, branża gamingowa i gamblingowa musi dostosować się do oczekiwań klientów.

Nadążyć za zmianą

Transformacja cyfrowa i mobilna wymaga od firm modyfikacji dotychczasowej strategii i przyjęcia nowego modelu biznesowego. W przypadku branży gamblingowej, która do niedawna bazowała wyłącznie na stacjonarnych salonach, przemiana ta jest kluczowa. Digitalizacja stanowi wyzwanie, ale jest jednocześnie ogromnym ułatwieniem w prowadzeniu biznesu. Nowe technologie pozwalają na przeprowadzanie szybkich i pogłębionych analiz oczekiwań klientów.

– O ile gry komputerowe i konsolowe są już z nami od lat, o tyle migracja rozrywki na urządzenia mobilne dla wielu firm nadal stanowi wyzwanie. W Promatic idąc za trendem connected-device i urządzeń mobilnych od ponad dwóch lat produkujemy wszystkie nowe gry jednocześnie w wersji na urządzenia stacjonarne (automaty), komputery i smartfony (online games). Równocześnie stale badamy zainteresowania i oczekiwania polskich oraz zagranicznych użytkowników pod kątem tematyki gier – mówi Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group.

– Analizując oczekiwania naszych klientów, kilka lat temu zdecydowaliśmy się stworzyć pierwszą grę brandowaną z udziałem rodzimych gwiazd. Na polski rynek wypuściliśmy dwie superprodukcje – z udziałem Mariusza Pudzianowskiego oraz Zenka Martyniuka. I to był strzał w dziesiątkę – obie gry odniosły wielki sukces – tłumaczy Paweł Mazurek CMO Promatic Group.

Covidowe przyspieszenie

Trend w kierunku rozrywki cyfrowej na Świecie znacząco przyspieszył w 2020 roku – przychody  wzrosły o 31% osiągając wynik 61,8 mld USD. Media cyfrowe odpowiadały za ponad 3/4 łącznych przychodów z rozrywki kinowej, domowej i mobilnej. Tymczasem, przychody z tradycyjnej rozrywki nadal spadały – w ubiegłym roku wyniosły zaledwie 7 mld USD. [2]

Te same zmiany dotknęły branżę gamblingową. Ze względu na pandemię, 64% graczy zdecydowało się  na korzystanie z kasyn internetowych. W 2020 r. przychody z gier losowych online wyniosły 66,67 mld USD, a oczekiwana wartość rynku w 2026 roku ma sięgnąć 100 mld USD[3].

– Wyniki te są imponujące. Myślę jednak, że ze względu na pandemię są zawyżone. Podczas lockdownu użytkownicy masowo szukali rozrywki w internecie z powodu braku alternatywy. Oczywiście wiele nowych nawyków już z nami pozostanie, lecz nadal potrzebujemy bezpośredniego kontaktu. Sądzę, że gracze z czasem będą chcieli wrócić do tradycyjnej rozrywki. Gry online i kasyna stacjonarne nie są dla siebie konkurencją, lecz stanowią dobra komplementarne – mówi Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group.

Eksportowanie rozrywki i gier losowych na urządzenia mobilne jest dziś koniecznością, jednak nie można zapominać o specyfice branży gamblingowej. Kasyna stacjonarne, podobnie jak restauracje, poza swoją główna funkcją, pełnią też rolę miejsca spotkań. Dziś na rynku gier losowych źródłem sukcesu jest działanie wielotorowe. Współcześni konsumenci cenią sobie wybór, dlatego kluczowe jest, aby tę samą usługę oferować poprzez różne kanały – zarówno tradycyjnie w kasynie, jak i online na komputerze bądź smartfonie.

[1] https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-iab-polska-cyfryzacja-nie-tylko-intensyfikuje-zjawisko-multiscreeningu-ale-rowniez-zmienia-jego-forme/

[2] https://www.forbes.com/sites/bradadgate/2021/04/13/the-impact-covid-19-had-on-the-entertainment-industry-in-2020/?sh=4b9c7c1c250f

[3] https://playtoday.co/blog/online-gambling-statistics/

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Advertisment -

POLECAMY

polska raport

Ponad 40% badanych chce wyższych podatków dla zagranicznych firm działających w Polsce

0
Blisko połowa Polaków uważa, że zagraniczne firmy, prowadzące działalność gospodarczą w Polsce, powinny płacić u nas wyższe podatki niż podmioty mające wyłącznie krajowy kapitał. Ale niemal co trzecia osoba jest przeciwnego zdania. Za zmianami...
ministerstwo finansów

Zasady ustalania rezydencji podatkowej na podstawie objaśnień MF z 29 kwietnia 2021 r.

0
W dniu 29 kwietnia 2021 r. zostały wydane objaśnienia podatkowe dotyczące rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce. Objaśnienia nie mają charakteru aktów powszechnie obowiązującego prawa, niemniej stanowią instrukcję postępowania dla...
Remote controlled drone taking off from warehouse to deliver package

SAS wskazuje 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

0
Jednym z głównych wniosków pojawiających się w podsumowaniach minionego roku jest ogromny wpływ pandemii na przyspieszenie procesów cyfrowej transformacji. COVID-19 potwierdził, że technologia jest kluczowym narzędziem w obszarze ochrony zdrowia, ekonomii, a także ekologii....