środa, 15 stycznia, 2025

Raportowanie ESG od 2025 roku: Wytyczne dla firm i rola skutecznej komunikacji z zespołem

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązek raportowania pozafinansowego został rozszerzony o kolejną grupę przedsiębiorstw. Chodzi o firmy spełniające co najmniej dwa z następujących kryteriów: ponad 250 pracowników, przychody powyżej 40 mln euro lub aktywa przekraczające 20 mln euro. W przypadku tych organizacji raportowanie ESG według nowych zasad będzie wymagane dla roku 2025 z publikacją w 2026 roku.

Komentarz: Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska

Od 2025 roku kolejna grupa dużych przedsiębiorstw zostaje objęta obowiązkiem raportowania ESG. Należy podkreślić, że nawet mniejsze podmioty, małe i średnie i przedsiębiorstwa, mają już sukcesy w tym obszarze. Dlaczego więc się tym nie pochwalić?

ESG jest co do zasady komunikowane do rynku i organizacji publicznych. W tym wszystkim jednak pracodawcy zapominają o kolejnej ważnej grupie odbiorców: to osoby zatrudnione w organizacji mające często bezpośredni wpływ na wyniki osiągane w obszarze ESG.

W badaniu „People at work 2024 – A Global Workforce View” widać ciekawą zależność między oceną działań ESG a zajmowanym miejscem w strukturze firmy. Zdecydowane wyższe oceny w tym obszarze przyznawali kierownicy wyższego szczebla niż szeregowi pracownicy. Różnice sięgały kilkunastu punktów procentowych. Dotyczyło to każdego ocenianego obszaru, czy chodziło o redukcję emisji CO2 i wpływu na klimat, wykorzystanie energii odnawialnej, walkę z korupcją, upowszechnianie wolontariatu pracowniczego, zwiększanie różnorodności i inkluzywności w firmie. Najniższe oceny przyznawali pracownicy tymczasowi i stażyści, czyli osoby będące najkrócej w danej organizacji i być może nie wiążące z nią swojej przyszłości.

Taka różnica w postrzeganiu działań ESG powinna alarmować. Niska świadomość działań organizacji w obszarze ESG wśród zwykłych pracowników może oznaczać, że temat ten istnieje w raportach i jest przedmiotem zainteresowania osób decyzyjnych, ale jest niedostatecznie komunikowany wewnętrznie, a niższych szczeblach firmowej struktury. Być może przewija się zbyt rzadko lub w sposób nieatrakcyjny dla odbiorców.

W budowaniu naszej strategii ESG nie powinniśmy pomijać ważnego etapu: skutecznej, przejrzystej komunikacji tego tematu, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Sprawna komunikacja wewnętrzna pozwala nam osiągnąć zasadniczy cel: pracownicy stają się w pewnym sensie ambasadorami ESG na zewnątrz organizacji. Jak to jednak osiągnąć?

  • Przede wszystkim, do pracowników trafia prosty i zrozumiały język – przeciwieństwo tzw. korporacyjnej nowomowy, pełnej trudnych terminów i długich zdań. W komunikacji naszych celów i sukcesów ESG postawmy na przemawiające do wyobraźni przykłady, dowody i liczby.
  • Połóżmy nacisk na korzyści płynące z działań w obszarze ESG – dla pracowników, środowiska, kultury pracy w organizacji.
  • Warto wskazywać przykłady, które odbiorcy widzą w swoim otoczeniu. Pamiętajmy, że ludzie są wrażliwi na wszelką nieautentyczność i niezgodność deklaracji z tym, co widzą w firmie.
Autor

Popularne w tym tygodniu

Czynsze rosną, a najemcy dochodzą do granic możliwości finansowych

Płacimy więcej za wynajem mieszkań. „Czynsz, media, sprzątanie klatek...

Druga kadencja Donalda Trumpa: Co oznacza dla inwestorów w 2025 roku?

Inwestorzy w nowym roku czekają na inaugurację drugiej kadencji...

Rzecznik MŚP sprzeciwia się likwidacji instytucji skargi nadzwyczajnej

Agnieszka Majewska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców skierowała do...

Trendy IT na 2025 rok: Sztuczna inteligencja, komputery kwantowe i chmura

Sztuczna inteligencja z impetem wkroczyła do świata biznesu. W...

Podobne tematy

Zawody przyszłości – jak technologia i ekologia kreują nowe profesje

Rosnące tempo automatyzacji, cyfryzacji oraz przejście na zieloną gospodarkę...

Polska Press Grupa kończy drugi etap modernizacji serwisów regionalnych

15 stycznia zrealizowany został drugi etap transformacji stron głównych...

Złoto i srebro w Polsce: Różne trajektorie inwestycyjne w obliczu nowej ustawy VAT

Polacy chętnie kupowali złoto w 2024 roku, mimo wyraźnego...

ORLEN Paczka z rekordowym wzrostem

Rekordowy, ponad 80-proc. wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek zanotowała w...

Opinie deweloperów na temat nowelizacji ustawy o planowaniu przestrzennym i jej wpływu na inwestycje mieszkaniowe

Jaki wpływ na realizację inwestycji mieszkaniowych będzie miała nowelizacja...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie