Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
piątek, 11 kwietnia, 2025

Trendy, które zdominują handel i rynek płatności w 2022 roku

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Nowe zwyczaje zakupowe, które zaczęły kształtować się wiosną 2020 roku, widocznie wpisały się w krajobraz polskiego handlu detalicznego. Prym zaczęły wieść koncepty łączące elementy tradycyjnego handlu z e-commerce. Przedsiębiorcy nie odwrócili wzroku od wysokich wymagań klientów i szukają rozwiązań, które wyróżnią ich pośród konkurencji. Co mogą i powinni zaoferować w nadchodzącym roku?

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe na straży bezpieczeństwa

Od tradycyjnych placówek bankowych, które zamiast zamykać się, testują automatycznych doradców, przez zaawansowane algorytmy profilujące i oceniające zdolność kredytową, po systemy analizujące potencjalne cyberprzestępstwa w płatnościach, w 2022 roku będziemy świadkami jeszcze większego wykorzystania inteligentnych technologii przez firmy z sektora finansów i e-commerce. Dla internetowych sprzedawców i platform typu marketplace oznacza to zwrot w kierunku rozwiązań budujących silną tarczę bezpieczeństwa cyfrowego dla ochrony ich klientów, np. platform oferujących funkcje oparte na uczeniu maszynowym, które sygnalizują nietypowe działania i monitorują zgodność działania platformy dzięki wbudowanym mechanizmom kontroli ryzyka. Zapewniając wgląd w szeroki zestaw sygnałów dotyczących zagrożeń, funkcje te będą stanowić istotne wsparcie dla sprzedawców w kontekście spełniania procedur zgodności z przepisami. Aby odnieść sukces, w nadchodzącym roku platformy będą potrzebowały dostawcy holistycznego, konsolidującego zarówno usługi compliance, jak i płatności.

„Jak łyse konie”, czyli poznaj swojego klienta

Nowe sposoby płatności, od wirtualnych portfeli, przez płatności online, po płatności kartami zbliżeniowymi, towarzyszą wszystkim zakupom. W miarę jak ten trend będzie się utrzymywał i wzrastał, retailerzy będą dysponowali coraz większą liczbą danych na temat zwyczajów klientów. Dla handlowców kluczowe jest zidentyfikowanie preferowanych metod płatności kupujących i zapewnienie, że oferowana jest cała ich gama, zarówno online, jak i offline. Jak pokazują globalne dane Adyen, porzucanie koszyka z powodu ograniczonych lub źle wybranych metod płatności może odpowiadać za 241 mld euro strat w rocznej sprzedaży online i 211 mld euro stacjonarnej. Co więcej ponad połowa Polaków (58 proc.) preferuje firmy, które pamiętają ich preferencje oraz dotychczasowe zachowania i nawyki, żeby stworzyć bardziej spersonalizowane doświadczenie zakupowe[1].

Rosnący popyt na cyfrowe doświadczenia bez zakłóceń

Firmy osiągające najlepsze wyniki, to te, które konsekwentnie łączą świat fizyczny i cyfrowy. Umożliwiają klientom płynne poruszanie się pomiędzy wieloma kanałami bez żadnych przeszkód, wykorzystując wszystkie szanse uniknięcia „tarć” w procesie zakupowym. W 2021 roku jedynie 13% Polskich MŚP prowadziło sprzedaż online[2], co w zestawieniu z danymi Adyen, mówiącymi, że klienci kupujący w fizycznych placówkach, wydali 40% więcej kiedy te otworzyły się także w sieci[3], daje jasną wskazówkę dla firm planujących swoją strategię rozwoju na 2022 rok. Holistyczna oferta w różnych kanałach jest głównym czynnikiem prowadzącym firmy do sukcesu. Liderzy rynku nowego roku nie będą wybierani na podstawie ilości wdrożonej technologii, ale sposobu, w jaki wykorzystają ją do rozwoju całych systemów operacyjnych.

Aplikacje i programy lojalnościowe

Nigdy nie było ważniejszego czasu na budowanie relacji z klientami. 73 proc. konsumentów twierdzi, że nadal będzie wybierało firmy, na których mogli polegać podczas pandemii[4]. W dzisiejszych czasach klienci wymagają wysoce spersonalizowanych doświadczeń i oczekują od marek dostarczania rekomendacji opartych o ich przeszłe wybory. Jeśli dane dotyczące płatności pomiędzy kanałami cyfrowymi i fizycznymi zostaną połączone, możliwe będzie zbudowanie scentralizowanego widoku klientów i ich preferencji. W ten sposób firmy mogą dostosować swoją ofertę i komunikację, np. wysyłając e-mail z 10% rabatem w miesiącu, w którym klient wydaje najwięcej.

Zieloni prosumenci

Świadome dokonywanie zakupów oraz dbałość o kwestie środowiskowe to aspekty, które stale zyskują na znaczeniu wśród konsumentów, także w Polsce. Dla 62 proc. klientów etyka sprzedawcy (np. przyczynianie się do rozwoju społeczności lokalnych czy troska i aktywne działania na rzecz środowiska naturalnego) jest obecnie o wiele ważniejsza niż miało to miejsce przed pandemią[5]. W każdej działalności można znaleźć miejsce na pro-ekologiczne rozwiązania, jednak sektor handlu ma do tego wyjątkowe warunki. Aby odpowiedzieć na oczekiwania klientów, przedsiębiorstwa powinny zainteresować się wdrożeniem rozwiązań, które np. umożliwią konsumentom zmniejszenie śladu węglowego za ich zakupy poprzez proste dokonanie dodatkowej wpłaty na końcowym etapie zakupów. Za pomocą płatności zarówno przedsiębiorstwa, jak i ich klienci mogą wspierać też organizacje charytatywne, np. poprzez przekazanie „resztek” z wirtualnego portfela na wybrany cel. Odpowiednie i innowacyjne rozwiązania w płatnościach umożliwią przedsiębiorstwom odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów i będą jednocześnie sposobem na dołożenie cegiełki na rzecz zrównoważonej planety – i to na ogromną skalę.

Offline w nowej roli

„Polacy przyzwyczajali się do niedzieli bez handlu, zmienili nie tylko sposób spędzania wolnego czasu, ale także sposób robienia zakupów. E-commerce, który – jeśli stanie na wysokości zadania w 2022 roku – obsłuży cały potrzebny weekendowy ruch. Wirtualne doświadczenia zakupowe przyzwyczaiły nas do nieograniczonych możliwości (zakupu, zwrotu, wymiany i oczywiście szybkiej dostawy) – w miejscu zakupów „na żywo” oczekujemy więc tego samego, tj. szerokiego zakresu usług dodatkowych. Konsument kolejnego roku będzie wymagał doświadczeń. Z jednej strony tych, których nie znajdzie na ekranie smartfona, z drugiej – takich samych, jak oferuje mu świat i marki online” – podsumowuje Jakub Czerwiński, VP CEE Adyen.

Szybki wzrost liczby zakażeń wariantem wirusa Omikron przypomniał, że choć od 2020 roku przeszliśmy długą drogę, wciąż żyjemy w cieniu nieprzewidywalnego COVID-19. Jednak pomimo wyzwań związanych z nowymi wariantami, dla wielu firm i marek, e-commerce nadal jest podrzędny do sprzedaży stacjonarnej i to na nią kładą one największy nacisk w zakresie kreowania doświadczenia swojej marki. Centra handlowe stawią więc czoła nowym wymaganiom, także w kontekście zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa. W 2022 roku muszą lepiej wkomponować się w tkankę i charakter miasta, być ekologiczne, dostarczać nową wartość (coworking, przestrzenie wystawiennicze) czy mieć ofertę dla różnych grup społecznych (młodzież, rodziny, przedstawiciele biznesu). Sklepy, które zapewnią personalizację i wygodę w nowej formie, m.in. showrooming czy digitalizację, będą zwycięzcami w 2022 roku. Konsumenci z większą łatwością będą przemieszczać się pomiędzy kanałami online i offline, dlatego ujednolicone platformy płatnicze będą kluczem do uzyskania prawdziwie 360-stopniowego spojrzenia na klienta w nadchodzącym roku.

[1] 2020 Retail Report, Adyen

[2] Digital Economy and Society Index, Komisja Europejska

[3] 2020 Retail Report, Adyen

[4] Ibidem

[5] Ibidem

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

W ten weekend sklepy czeka prawdziwy szturm. Polacy ruszą na świąteczne zakupy

Według sondażu, tradycyjnie najwięcej Polaków wybiera się na świąteczne...

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Nie tylko Sołowow i Kulczyk. Polscy miliarderzy coraz silniejsi globalnie

W najnowszym zestawieniu najbogatszych ludzi na świecie, opublikowanym przez...

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Polski rynek centrów handlowych kwitnie: przybyło 510 tys. mkw. w rok, najwięcej od dekady

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Krakowski rynek nieruchomości handlowych bez nowych inwestycji, ale z rosnącymi czynszami

Polski rynek nieruchomości handlowych w 2024 roku wykazał się...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie