środa, 15 stycznia, 2025

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać z AI w codziennej pracy

Aż 29 proc. polskich przedsiębiorczyń chciałoby rozszerzyć działalność o nową branżę – wynika z najnowszego badania Fundacji WłączeniPlus. Aż 46 proc. badanych chciałoby prowadzić swój biznes. Najpopularniejszymi wskazywanymi sektorami są usługi, handel oraz gastronomia. Jednocześnie jedynie 13 proc. respondentów wykorzystuje na co dzień w pracy sztuczną inteligencję. Dane pochodzą z najnowszej części raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Sztuczna inteligencja i potrzeba parytetów”, towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką.

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Blisko co drugi Polak (46 proc.) chciałby prowadzić własną firmę – wskazują wyniki raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Sztuczna inteligencja i potrzeba parytetów”, towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Najczęściej wskazywanymi branżami, w których respondenci chcieliby założyć swój biznes, są usługi (41 proc.), handel (33 proc.) oraz gastronomia i turystyka (20 proc.). W dalszej kolejności ankietowani wskazali IT i technologie (14 proc.), przemysł spożywczy (13 proc.) oraz edukację i szkolenia (12 proc.). Największą dysproporcję odpowiedzi odnotowano w przypadku sektora IT i technologii – związaną z tą branżą firmę chciałoby prowadzić 25 proc. mężczyzn oraz jedynie 3 proc. kobiet uczestniczących w badaniu.

Dysproporcję w odpowiedziach ankietowanych odnotowano także w zależności od ich wykształcenia – branżę usługową wskazało aż 57 proc. respondentów z wyższym wykształceniem i jedynie 24 proc. z podstawowym. Podobną zależność zaobserwowano w przypadku sektora edukacji i szkoleń (23 proc. w porównaniu do 6 proc.) oraz IT i technologii (19 proc. w porównaniu do 13 proc.). Badani z wykształceniem podstawowym natomiast chętniej wskazywali handel (43 proc. w porównaniu do 29 proc. wśród uczestników badania z podstawowym wykształceniem) oraz przemysł spożywczy (19 proc. w porównaniu do 8 proc.).

Aż 39 proc. przedsiębiorczyń chce działać w innej branży niż obecnie

Uczestniczące w badaniu Fundacji WłączeniPlus przedsiębiorczynie nie boją się wyzwań – ponad ⅓ z nich pragnie spróbować swoich sił w innym sektorze, niż ten, w którym pracuje teraz. Dla 29 proc. byłoby to rozszerzenie obecnej działalności, jednak co 10. deklaruje, że chciałaby branżę zmienić – 4 proc. zdecydowałoby się na nową branżę, w której nie ma jeszcze doświadczenia, a 6 proc. na taką, którą już zna.

Z AI w pracy najczęściej korzystają osoby młode oraz mieszkańcy dużych miast

Co czwarta przedsiębiorczyni wykorzystuje w codziennej pracy sztuczną inteligencję (26 proc.). Wśród ogółu badanych odsetek ten wynosi jedynie 13 proc. Wykorzystywanie narzędzi AI w pracy zawodowej częściej zdarza się osobom młodym (27 proc. w wieku 18-24 i 20 proc. w wieku 25-34) niż starszym (6 proc. w wieku 45-54 lata, 9 proc. w wieku 55-65 lat) oraz mieszkańcom miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców (22 proc. w porównaniu do 10 proc. wśród mieszkańców wsi). Blisko co piąta przedsiębiorczyni planuje rozpocząć korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy (18 proc.), deklaruje to także 16 proc. respondentów w wieku 25-34 lat oraz 13 proc. mieszkańców miast do 100 tys. mieszkańców. Wśród ogółu badanych jedynie 9 proc. badanych deklaruje, że zamierza zacząć używać AI w codziennej pracy.

– Sztuczna inteligencja staje się coraz ważniejszym narzędziem w biznesie, a przedsiębiorczynie w Polsce wyróżniają się otwartością na innowacje i chęcią budowania przewagi konkurencyjnej. Różnice pokoleniowe i geograficzne w korzystaniu z AI pokazują, jak istotny jest dostęp do technologii i edukacji w tym zakresie. W Autopay dostrzegamy ogromny potencjał AI w usprawnianiu procesów i wspieraniu rozwoju firm. Widzimy, jak sztuczna inteligencja zmienia sposób działania biznesów, otwierając nowe możliwości dla dynamicznych i odważnych liderek – mówi Mateusz Jakitowicz, Chief of Data w Autopay, który jest partnerem kategorii Liderka w Nowych Technologiach.

Tylko co piąty mieszkaniec dużych miast popiera parytety w zarządach

Ponad ⅓ badanych (35 proc.) uczestniczących w badaniu Fundacji WłączeniPlus deklaruje, że dostrzega potrzebę parytetów w zarządach i radach nadzorczych dużych firm. Zdanie to podziela ponad połowa (52 proc.) przedsiębiorczyń. Jednocześnie jednak aż 17 proc. ogółu badanych oraz 18 proc. respondentek prowadzących własną firmę jest zdania, że nie są one konieczne. Co ciekawe mniejsze poparcie dla parytetów w zarządach odnotowano wśród mieszkańców wsi (28 proc.) oraz miast powyżej 500 tys. mieszkańców, a wyższe wśród ankietowanych z miast poniżej 100 tys. mieszkańców (42 proc.) oraz 100-500 tys. mieszkańców (45 proc.).

Wyniki badania pokazują, że przedsiębiorczynie wyraźnie widzą, że różnorodność sprzyja lepszemu zarządzaniu i rozwojowi biznesu, a ich głos w tej sprawie może inspirować innych. W Lidl Polska wierzymy, że równy dostęp do możliwości to podstawa zrównoważonego przywództwa, dlatego wspieramy działania, które promują różnorodność i otwartość w organizacjach, budując bardziej inkluzywne środowisko pracy. Bardzo istotna dla naszej kultury organizacyjnej jest idea fair pay oraz polityka równości płacowej. Angażujemy się też w inicjatywy wspierające i wzmacniające pozycję kobiet – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska, który jest partnerem kategorii Firma Zrównoważonego Przywództwa.

*Badanie przeprowadzono na zlecenie Fundacji WłączeniPlus we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Grupa INC zapowiada aktualizację strategii

Grupa INC w 2024 r. w pełni uruchomiła usługę...

Diagnostyka S.A. ogłasza plan przeprowadzenia IPO oraz notowania akcji na GPW

Diagnostyka S.A. („Diagnostyka”, „Spółka”, a wraz ze spółkami zależnymi...

Sławomir Majchrowski z Grupy Selena o strategiach dla branży budowlanej w 2025 roku

Drobne symptomy stabilizacji są odczuwalne, ale branża pozostaje w...

Podobne tematy

Zawody przyszłości – jak technologia i ekologia kreują nowe profesje

Rosnące tempo automatyzacji, cyfryzacji oraz przejście na zieloną gospodarkę...

Rozporządzenie DORA: Co zmieni się w sektorze finansowym od 17 stycznia 2025?

Rozporządzenie DORA ma podnieść poziom odporności cyfrowej w...

Polska Press Grupa kończy drugi etap modernizacji serwisów regionalnych

15 stycznia zrealizowany został drugi etap transformacji stron głównych...

Big Data na czele innowacji IT w przemyśle produkcyjnym – raport NTT DATA Business Solutions

Technologia sztucznej inteligencji (44 proc. wskazań) znajduje się dopiero...

Czy praca w Niemczech jeszcze się opłaca?

Niemiecki rynek pracy od lat jest atrakcyjny dla polskich...

Trendy IT na 2025 rok: Sztuczna inteligencja, komputery kwantowe i chmura

Sztuczna inteligencja z impetem wkroczyła do świata biznesu. W...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie